tvnpix
śledź nas na:
  • Google Plus
  • Instagram
  • RSS

Nowe priorytety i mnóstwo pytań. Śmigłowce dla wojska coraz dalej

zobacz więcej wideo »
Nowe priorytety i mnóstwo pytań. Śmigłowce dla wojska coraz dalej
  • Prezentacja śmigłowca AW101Prezentacja śmigłowca AW101
  • Śmigłowce Mi-8 i Mi-17 polskiego wojskaŚmigłowce Mi-8 i Mi-17 polskiego wojska
  • Były szef MON: deklaracje Macierewicza ws. śmigłowców to fantazjeByły szef MON: deklaracje Macierewicza ws. śmigłowców to fantazje
  • W poniedziałek przetarg na śmigłowce wojskowe. Komentarz ekspertaW poniedziałek przetarg na śmigłowce wojskowe. Komentarz eksperta
  • "Na początku wojsko miało dostać 70 śmigłowców""Na początku wojsko miało dostać 70 śmigłowców"
  • Siemoniak: fakty są takie, że śmigłowców nie maSiemoniak: fakty są takie, że śmigłowców nie ma
  • Macierewicz: w poniedziałek ruszy przetarg na wojskowe helikopteryMacierewicz: w poniedziałek ruszy przetarg na wojskowe...
  • Eurocopter na polskim niebie. Zdjęcia z BłękitnegoEurocopter na polskim niebie. Zdjęcia z Błękitnego
  • "Piloci lubią mieć dużo mocy". Targi militarne w Gdańsku"Piloci lubią mieć dużo mocy". Targi militarne w Gdańsku
  • "Nie sądzę, żeby była lepsza maszyna""Nie sądzę, żeby była lepsza maszyna"
  • Legendarny amerykański śmigłowiec w rękach polskiego pilota (TVN24)Legendarny amerykański śmigłowiec w rękach polskiego pilota...
  • Francuski H225M Caracal w akcjiFrancuski H225M Caracal w akcji
  • Ewolucje na pokaz. Tak Eurocopter walczy w przetarguEwolucje na pokaz. Tak Eurocopter walczy w przetargu
Foto: Filip Modrzejewski / foto.poork.pl | Video: TVN 24 Polsce oferowano między innymi śmigłowiec AW101

Plany MON dotyczące dostarczenia żołnierzom nowych śmigłowców zmieniają się jak w kalejdoskopie. Według najnowszych informacji przedstawiciela ministerstwa, sekretarza stanu Wojciecha Skurkiewicza, pieniądze na ten cel ograniczono niemal o połowę, a priorytety się zmieniły. Ani słowem nie wspomniał o uznawanym dotychczas za najważniejszy zakupie maszyn dla Wojsk Specjalnych.

Przedstawiciel MON mówił na czwartkowym posiedzeniu Sejmu o planach modernizacji floty śmigłowców wojska. Zdawał ogólną relację na wniosek posłów opozycji. To, co powiedział, wywołało jednak zdziwienie wśród ekspertów, którzy mają problem ze zrozumieniem, co chciał przekazać wiceminister.

- Nie podejmuję się jednoznacznej interpretacji tych słów - mówi tvn24.pl Tomasz Dmitruk, dziennikarz miesięcznika "Nowa Technika Wojskowa". Jak tłumaczy, w wypowiedzi Skurkiewicza jest po prostu kilka istotnych niejasności dotyczących planów MON.

Oglądaj
Śmigłowców Macierewicza nie będzie, będzie remont
Wideo: Fakty TVN Śmigłowców Macierewicza nie będzie, będzie remont

Nowy problem

Wiceminister najpierw ogólnie opisał sytuację floty śmigłowców wojskowych. Po wymienieniu praktycznie wszystkich typów stwierdził, że mają one "wykorzystaną docelową normę eksploatacji średnio powyżej 70 procent". Oznacza to, iż przeciętny śmigłowiec polskiego wojska spędził w powietrzu już zdecydowaną większość czasu przewidzianego przez konstruktorów.

Później opisał różne działania, jakie MON chce podjąć przed 2022 rokiem, by zaradzić problemowi zużycia maszyn. I już na początku pojawiła się zaskakująca informacja na temat czterech śmigłowców SH-2G produkcji amerykańskiej, które stacjonują na pokładach dwóch fregat Marynarki Wojennej.

- Będą musiały zostać wycofane z powodu braku dalszego wsparcia przez producenta - stwierdził wiceminister.

Dotychczas nie mówiono o konieczności ich wymiany jako o pilnej sprawie, ponieważ są stosunkowo mało wyeksploatowane i - jak na polskie warunki - nowe, z początku lat 90. Jednak flota USA już od lat ich nie używa. Poza Polską maszyny tego typu latają jeszcze w niewielkiej liczbie w Egipcie i Peru. Być może produkująca je kiedyś firma Kaman zaprzestała produkcji części zamiennych.

Źródło: MON SH-2G są stosunkowo małymi maszynami, specjalnie dostosowanymi do ciasnych hangarów okrętowych

Zagadka ze śmigłowcami dla Marynarki Wojennej

Według słów wiceministra, cztery SH-2G mają zostać zastąpione maszynami nabytymi w ramach już prowadzonego postępowania na zakup śmigłowców Zwalczania Okrętów Podwodnych (ZOP). Dodatkowo MON chce, aby mogły one też latać na misje ratunkowe (SAR), choć takie łączenie obu zupełnie różnych funkcji krytykują eksperci.

Problem w tym, że z dotychczasowych deklaracji ministerstwa wynikało, iż cztery nowe maszyny (i cztery dodatkowe w opcji) mają zastąpić ciężkie Mi-14 działające z baz na lądzie. Śmigłowce tej klasy nie będą w stanie działać z polskich fregat tak, jak SH-2G, bo po prostu nie ma tam tyle miejsca. Teraz nie jest więc już jasne, co właściwie chce kupić MON.

- Wymagania w postępowaniu na zakup nowych śmigłowców ZOP są już od kilku miesięcy redefiniowane - zaznacza Dmitruk. Jak przypuszcza, może to oznaczać, że teraz zamiast maszyn, które miały działać głównie z lądu i tylko opcjonalnie lądować na okrętach, wojsko będzie chciało kupić inne. Takie, które będą działać głównie z pokładów okrętów. Dotychczas planowane do wycofania lądowe Mi-14PŁ (przeznaczone do misji ZOP) mogą natomiast zostać wysłane na remonty wydłużające ich żywot, choć do niedawna planowano ich wycofanie w najbliższych latach.

  • Śmigłowiec Mi-14 PŁ/R w akcji opodal Darłowa
    Fot. Paweł Breszka
    Śmigłowiec Mi-14 PŁ/R w akcji opodal Darłowa
  • Śmigłowiec Mi-14 PŁ/R nad wejściem do portu w Darłowie
    Fot. Paweł Breszka
    Śmigłowiec Mi-14 PŁ/R nad wejściem do portu w Darłowie
  • Śmigłowiec Mi-14 PŁ/R na minimalnej wysokości
    Fot. Paweł Breszka
    Śmigłowiec Mi-14 PŁ/R na minimalnej wysokości
  • Piloci Mi-14 PŁ/R muszą do perfekcji opanować umiejętność utrzymywania maszyny w zawisie
    Fot. Paweł Breszka
    Piloci Mi-14 PŁ/R muszą do perfekcji opanować umiejętność utrzymywania maszyny w zawisie
  • Każdy Mi-14 PŁ/R ma w składzie załogi ratownika, którego zadaniem jest opuszczać się do wody lub na pokład statków
    Fot. Paweł Breszka
    Każdy Mi-14 PŁ/R ma w składzie załogi ratownika, którego zadaniem jest opuszczać się do wody lub na pokład statków
  • Załoga śmigłowca Mi-14 PŁ/R podczas akcji
    Fot. Paweł Breszka
    Załoga śmigłowca Mi-14 PŁ/R podczas akcji
  • Mi-14 PŁ/R ma zamontowaną specjalną wyciągarkę nad drzwiami
    Fot. Paweł Breszka
    Mi-14 PŁ/R ma zamontowaną specjalną wyciągarkę nad drzwiami
  • Mi-14 PŁ/R może wylądować na wodzie i z niej wystartować, ale robi się to tylko w sytuacjach nadzwyczajnych
    Fot. Paweł Breszka
    Mi-14 PŁ/R może wylądować na wodzie i z niej wystartować, ale robi się to tylko w sytuacjach nadzwyczajnych
  • Akcje ratunkowe przy pomocy Mi-14 PŁ/R przeprowadza się też w nocy
    Fot. Paweł Breszka
    Akcje ratunkowe przy pomocy Mi-14 PŁ/R przeprowadza się też w nocy
  • Śmigłowiec Mi-14 PŁ/R w akcji opodal Darłowa
  • Śmigłowiec Mi-14 PŁ/R nad wejściem do portu w Darłowie
  • Śmigłowiec Mi-14 PŁ/R na minimalnej wysokości
  • Piloci Mi-14 PŁ/R muszą do perfekcji opanować umiejętność utrzymywania maszyny w zawisie
  • Każdy Mi-14 PŁ/R ma w składzie załogi ratownika, którego zadaniem jest opuszczać się do wody lub na pokład statków
  • Załoga śmigłowca Mi-14 PŁ/R podczas akcji
  • Mi-14 PŁ/R ma zamontowaną specjalną wyciągarkę nad drzwiami
  • Mi-14 PŁ/R może wylądować na wodzie i z niej wystartować, ale robi się to tylko w sytuacjach nadzwyczajnych
  • Akcje ratunkowe przy pomocy Mi-14 PŁ/R przeprowadza się też w nocy

Wielki nieobecny

Kolejnym dużym zaskoczeniem jest to, iż wiceminister nie powiedział ani słowa na temat zakupu ośmiu maszyn dla Wojsk Specjalnych. Stosowne postępowanie ogłoszono w połowie 2017 roku i do grudnia miały zostać nadesłane ostateczne oferty od koncernów zbrojeniowych. Antoni Macierewicz zdeklarował, że pierwsze przylecą w połowie 2019 roku. Już na początku 2018 roku MON informowało jednak, że trzeba było zmodyfikować wymagania dla nowych maszyn. Później sprawa ucichła.

- To miała być pełna informacja na temat modernizacji floty śmigłowców. Nie padło jednak ani jedno słowo na temat prowadzonego już od zeszłego roku postępowania na zakup ośmiu maszyn dla Wojsk Specjalnych. Nie wiem, czy pan wiceminister je z jakiegoś powodu pominął, czy to oznacza rezygnację z ich zakupu przed 2022 rokiem - mówi Dmitruk.

Zakup ośmiu maszyn dla Wojsk Specjalnych był jeszcze rok temu określany jako priorytetowy, co wywoływało zdziwienie ekspertów, ponieważ służące obecnie komandosom maszyny Mi-17 są najnowszymi w całym wojsku. Dzisiaj priorytet jest już inny. - Obecnie najpilniejszym zadaniem jest pozyskanie nowych śmigłowców ZOP w wersji pokładowej - mówił wiceminister.

Do tego, zadeklarował odsunięcie w czasie dostaw śmigłowców szturmowych w ramach programu Kruk - mają się pojawić po 2022 roku. Jeszcze w styczniu MON informował tvn24.pl, że dostawę pierwszych tego typu maszyn planuje się przed tą datą.

Wiceminister mówił też o remontach różnych maszyn transportowych, które mają zapewnić "realizację zadań transportowych Sił Zbrojnych w okresie najbliższych 10 lat." Dotyczy to między innymi pochodzących w większości z lat 70. Mi-8, których wycofanie miało nastąpić w najbliższych latach.

  • Mi-8 do transportu VIP w charakterystycznym biało-czerwonym malowaniu
    Fot. Filip Modrzejewski/Fotopoork
    Mi-8 do transportu VIP w charakterystycznym biało-czerwonym malowaniu
  • Wnętrze kabiny Mi-8 w wersji VIP. Maszyny tego typu są bardzo głośne i trudno wytrzymać w środku bez ochrony słuchu. Widać czekające na pasażerów słuchawki. Radzieccy konstruktorzy nie martwili się zbytnio o komfort pasażera
    Fot. Filip Modrzejewski/Fotopoork
    Wnętrze kabiny Mi-8 w wersji VIP. Maszyny tego typu są bardzo głośne i trudno wytrzymać w środku bez ochrony słuchu. Widać czekające na pasażerów słuchawki. Radzieccy konstruktorzy nie martwili się zbytnio o komfort pasażera
  • Wloty powietrza do dwóch silników turbowałowych zamontowanych na grzbiecie maszyny
    Fot. Filip Modrzejewski/Fotopoork
    Wloty powietrza do dwóch silników turbowałowych zamontowanych na grzbiecie maszyny
  • Kokpit jednego z Mi-8 służących do transportu VIP-ów. Po wskaźnikach widać wiek maszyny. Wszystkie są z ery analogowej
    Fot. Filip Modrzejewski/Fotopoork
    Kokpit jednego z Mi-8 służących do transportu VIP-ów. Po wskaźnikach widać wiek maszyny. Wszystkie są z ery analogowej
  • Większość polskich Mi-8 i Mi-17 ma zdemontowane tylne wrota do kabiny. Sprawiały problemy w użyciu a bez nich maszyna jest lżejsza oraz można z niej szybciej wysiąść
    Fot. Filip Modrzejewski/Fotopoork
    Większość polskich Mi-8 i Mi-17 ma zdemontowane tylne wrota do kabiny. Sprawiały problemy w użyciu a bez nich maszyna jest lżejsza oraz można z niej szybciej wysiąść
  • Desant na linach z pokładu Mi-8
    Fot. Filip Modrzejewski/Fotopoork
    Desant na linach z pokładu Mi-8
  • Starszy śmigłowiec Mi-8 służący do transportu żołnierzy kawalerii powietrznej
    Fot. Filip Modrzejewski/Fotopoork
    Starszy śmigłowiec Mi-8 służący do transportu żołnierzy kawalerii powietrznej
  • Start Mi-17 w towarzystwie dwóch szturmowych Mi-24 służących za eskortę
    Fot. Filip Modrzejewski/Fotopoork
    Start Mi-17 w towarzystwie dwóch szturmowych Mi-24 służących za eskortę
  • Jeden z najnowszych Mi-17. Widać dodatkowe płyty opancerzenia na dziobie. W drzwiach strzelec z karabinem napędowym, popularnie nazywanym "minigunem". To bardzo rzadki widok w polskim wojsku
    Fot. Filip Modrzejewski/Fotopoork
    Jeden z najnowszych Mi-17. Widać dodatkowe płyty opancerzenia na dziobie. W drzwiach strzelec z karabinem napędowym, popularnie nazywanym "minigunem". To bardzo rzadki widok w polskim wojsku
  • Mi-8 do transportu VIP w charakterystycznym biało-czerwonym malowaniu
  • Wnętrze kabiny Mi-8 w wersji VIP. Maszyny tego typu są bardzo głośne i trudno wytrzymać w środku bez ochrony słuchu. Widać czekające na pasażerów słuchawki. Radzieccy konstruktorzy nie martwili się zbytnio o komfort pasażera
  • Wloty powietrza do dwóch silników turbowałowych zamontowanych na grzbiecie maszyny
  • Kokpit jednego z Mi-8 służących do transportu VIP-ów. Po wskaźnikach widać wiek maszyny. Wszystkie są z ery analogowej
  • Większość polskich Mi-8 i Mi-17 ma zdemontowane tylne wrota do kabiny. Sprawiały problemy w użyciu a bez nich maszyna jest lżejsza oraz można z niej szybciej wysiąść
  • Desant na linach z pokładu Mi-8
  • Starszy śmigłowiec Mi-8 służący do transportu żołnierzy kawalerii powietrznej
  • Start Mi-17 w towarzystwie dwóch szturmowych Mi-24 służących za eskortę
  • Jeden z najnowszych Mi-17. Widać dodatkowe płyty opancerzenia na dziobie. W drzwiach strzelec z karabinem napędowym, popularnie nazywanym "minigunem". To bardzo rzadki widok w polskim wojsku

Znacznie mniej pieniędzy

Finalnie wiceminister oznajmił, że na wszystkie wymienione przez siebie zakupy i remonty MON planuje wydać do 2022 roku 4,7 miliarda złotych. Tymczasem jeszcze w styczniu minister finansów Teresa Czerwińska mówiła w Sejmie, że na ten cel zarezerwowano do 2022 roku 7,2 miliarda złotych. Nie wiadomo, skąd taka różnica.

- W swoim wystąpieniu wiceminister użył sformułowania "na powyższe zamierzenia". Być może koszt zakupu ośmiu maszyn dla Wojsk Specjalnych, o którym przecież nie wspomniał, trzeba doliczyć do tych 4,7 miliarda złotych i wtedy zbliżymy się do wcześniej deklarowanej kwoty 7,2 miliarda złotych na śmigłowce do 2022 roku - przypuszcza Dmitruk.

Traktując wypowiedź wiceministra wprost, do 2022 roku MON planuje zakup czterech maszyn na miejsce SH-2G i bliżej nieokreślonej liczby "lekkich śmigłowców szkolnych". Nie padły żadne inne deklaracje co do nowych śmigłowców.

- Dalsze decyzje dotyczące pozyskania kolejnych śmigłowców różnych typów w okresie po roku 2022 zostaną wypracowane w ramach prac nad programem rozwoju Sił Zbrojnych na lata 2017–2026 (powinien zostać przyjęty w 2016 roku, ale może będzie w tym - red.) - zakończył minister. Oznaczałoby to odłożenie modernizacji floty śmigłowców wojskowych na później, choć nie jest pewne, czy przedstawiciel MON przedstawił wszystkie informacje.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Skopiowano do schowka

Dowiedz się więcej...

Komentarze (5)

Dodaj komentarz do artykułu
domyślny avatar
Zaloguj się, aby dodać komentarz
Dodaj komentarz do artykułu
domyślny avatar
  • Udostępnij komentarz w:
  • ikona twitter
  • ikona facebook
  • ikona google plus
publikuj
Właśnie pojawiły sie nowe () komentarze - pokaż
marek_domagalazlz2

"pińset plus" zjadło całą kasę na helikoptery?

  • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
      2
    • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
        0
      • zgłoś naruszenie
      zamknij
      SoundFX
      SoundFX

      Miały być piękne caracale, kasa zarezerwowana, projekty wdrożone, i co teraz? Kto i w jakim celu osłabia polską armię...

      • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
          1
        • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
            0
          • zgłoś naruszenie
          zamknij
          turwal
          turwal

          A po co naszej Ojczyźnie helikoptery ????
          Przecież mamy obronę terytorialną .

          • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
              5
            • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
                0
              • zgłoś naruszenie
              zamknij
              alamo905

              jedno i drugie jest ważne tym bardziej że nie ma już poboru i nikt nie szkoli młodych ludzi obsługiwać się bronią.Jednak to jest zbyt ciężkie do zrozumienia dla kogoś kto ma fobie na PIS.Więcej obiektywizmu kolego,a mniej fobii którą się czuje na kilometr.

              • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
                  0
                • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
                    1
                  • zgłoś naruszenie
                  zamknij
                  michel40
                  michel40
                  • turwal:
                  • A po co naszej Ojczyźnie helikoptery ????
                    Przecież mamy obronę terytorialną .
                  • rozwiń

                  Alamo, a kto obiecywał wojsku śmigłowce w miesiąc rok i nawet bramy niema

                  • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
                      1
                    • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
                        0
                      • zgłoś naruszenie
                      zamknij
                      Zasady forum
                      Publikowane komentarze sa prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24 nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

                      Pozostałe informacje