Za przyjęciem nowelizacji głosowało 286 posłów, przeciw było czterech, zaś 152 wstrzymało się od głosu.
Na mocy nowych przepisów kierowcom, którzy przekroczą dozwoloną prędkość o co najmniej 50 km/h w obszarze zabudowanym, prawo jazdy zostanie odebrane bezpośrednio przez kontrolującego ich policjanta.
- Jeżeli osoba ta będzie w dalszym ciągu prowadzić pojazd bez prawa jazdy, 3-miesięczny okres, na jaki zatrzymane zostało prawo jazdy, będzie przedłużony do 6 miesięcy - przekazuje Ministerstwo Spraw Wewnętrznych.
Dodaje, że jeżeli sytuacja się powtórzy, starosta powiatu (a w przypadku Warszawy - prezydent miasta) wyda decyzję o cofnięciu uprawnień do kierowania pojazdem.
Na ten sam okres uprawnienia do prowadzenia pojazdami utracą kierowcy, którzy przewożą przynajmniej o dwie osoby więcej niż wskazano w dowodzie rejestracyjnym.
Zmiany ws. pijanych kierowców
Nowelizacja m.in. kodeksu karnego oraz Prawa o ruchu drogowym ma też pomóc w walce z nietrzeźwymi kierowcami.
Nowe przepisy dotyczą m.in. nawiązek na rzecz poszkodowanych oraz możliwości instalowania blokad alkoholowych w autach osób skazanych za jazdę po pijanemu.
Przed głosowaniem Marek Ast (PiS) zapowiedział, że jego klub wstrzyma się od głosu. - Odrzuciliście wszystkie nasze poprawki, które zmierzały do tego, aby skończyć z plagą pijanych kierowców. W tej sytuacji wstrzymamy się od głosu - mówił.PiS chciało m.in. powrotu do - wykreślonej na etapie prac komisji sejmowej - propozycji sądowej konfiskaty samochodu w przypadku stwierdzenia, że kierowca był nietrzeźwy. Ponadto proponowało m.in., aby wobec nietrzeźwych lub odurzonych kierowców nie było można orzekać kar w zawieszeniu.Poparcia Sejmu nie zyskały także poprawki PSL i SLD odnoszące się przede wszystkim do wykreślenia przepisów umożliwiających zatrzymywanie prawa jazdy za przekroczenie o 50 km/h dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym. Jak wcześniej wskazywali przedstawiciele tych klubów, propozycja nie dotyczy głównej tematyki nowelizacji oraz budzi wątpliwości konstytucyjne, gdyż - ich zdaniem - byłaby to dodatkowa kara administracyjna za czyn już ukarany jako wykroczenie. PSL zapowiedziało już ponowienie poprawek na etapie prac nad ustawą w Senacie.
Po tragicznym wypadku
Dyskusja o nietrzeźwych kierowcach powróciła na początku zeszłego roku, po tragicznym wypadku w Kamieniu Pomorskim spowodowanym przez pijanego kierowcę, który śmiertelnie potrącił sześć osób, w tym 9-letnie dziecko. Dwoje kolejnych dzieci zostało rannych.
Na kanwie tej sprawy już w styczniu 2014 r. zaczęto rozważać zmianę i ulepszenie przepisów. Prace podjęły resorty sprawiedliwości, infrastruktury i MSW. Także poszczególne partie zgłosiły kilka różnych pomysłów. Łączne prace nad zgłoszonymi projektami zmian w Kodeksie karnym, Kodeksie karnym wykonawczym oraz Prawie o ruchu drogowym i Ustawie o kierujących pojazdami podjęła latem zeszłego roku sejmowa komisja nadzwyczajna ds. zmian w kodyfikacjach. Przed miesiącem przedstawiła ona sprawozdanie z prac.
Co zakłada nowelizacja?
Jeżeli nowe przepisy wejdą w życie, wobec nietrzeźwych kierowców sąd razem z karą i zatrzymaniem prawa jazdy zasądzałby też nawiązki i inne świadczenia pieniężne na rzecz poszkodowanych. Za jazdę po pijanemu byłoby to 5 tys. zł na fundusz pomocy pokrzywdzonym. Dla recydywistów i osób odpowiadających na podstawie zaostrzonych kryteriów nawiązka wynosiłaby co najmniej 10 tys. zł.
Zgodnie ze zmianą w przypadku recydywy, czyli ponownego skazania kierowcy za jazdę po pijanemu, sąd orzekałby dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów. Odstąpienie od tego środka karnego mogłoby nastąpić jedynie w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych szczególnymi okolicznościami. Minimalny okres zakazu prowadzenia pojazdów orzekany przez sąd wobec "recydywistów" wynosiłby 3 lata.
Blokady alkoholowe
Kolejną zmianą ma być wprowadzenie nowego typu przestępstwa: sankcjonowane w trybie prawa karnego stałoby się prowadzenie pojazdów mechanicznych bez wymaganych uprawnień - po tym gdy wobec kierowcy został orzeczony zakaz prowadzenia pojazdów. Groziłoby za to do dwóch lat więzienia.
Zmiana wprowadza możliwość wyposażenia aut prowadzonych przez osoby skazane za jazdę po pijanemu w blokadę alkoholową (tzw. alcolock). Taka blokada uniemożliwiałaby uruchomienie samochodu w przypadku, gdy poziom alkoholu w wydychanym przez kierującego powietrzu przekraczałby 0,1 mg alkoholu w 1 dm sześc. W przepisach jest to próg, od którego rozpoczyna się "stan po spożyciu alkoholu". Obowiązek stosowania alcolocków dotyczyłby tych kierowców, którzy będą się starać o przywrócenie uprawnień, gdy orzeczono wobec nich zakaz prowadzenia pojazdów.
Autor: js/kka / Źródło: tvn24.pl, PAP
Źródło zdjęcia głównego: tvn24