Polskie władze będą współfinansować zakup 20 nowoczesnych pociągów osiągających prędkość 220-250 km/h. Dotacja ze Skarbu Państwa wynosi 93 mln euro i stanowi 22 proc. wartości całej inwestycji (430 mln euro). W skład niej wchodzi także specjalny warsztat naprawczy.
Komisja Europejska uznała w środę, że finansowanie publiczne zakupu taboru jest zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa. Realizacja projektu, zdaniem KE, przyczyni się do poprawy komunikacji pasażerskiej i jednocześnie nie zakłóci działań konkurencji.
- Wykorzystanie nowoczesnych pociągów rozszerzy ofertę dostępnych środków transportu pasażerskiego w Polsce. Dzięki temu między innymi zmniejszą się negatywne skutki transportu dla środowiska oraz ograniczone zostaną zatory komunikacyjne - mówi Joaquín Almunia, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej odpowiedzialny za sprawy konkurencji.
Inwestycja na lata
Zakupiony tabor będzie wykorzystywany co najmniej przez 10 lat. Pociągi będą kursować na trasach łączących Warszawę z Gdańskiem, Katowicami, Krakowem i Wrocławiem (korytarz kolejowy E65). Trasy te są obecnie modernizowane. Gdy prace dobiegną końca, pociągi będą poruszać się po nich z prędkością 200-220 km/h.
Według planów pierwsi pasażerowie pojadą pociągami jesienią 2014 roku.
Autor: msz/klim/ / Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24