Wypadek superpociągów "zbiegiem okoliczności"

Aktualizacja:

Podczas konferencji w Chinach zaprezentowano najwyższe osiągnięcia myśli technologicznej i zastosowań naukowych w przemyśle chińskim. Zaprzeczono jakoby wada techniczna doprowadziła do zeszłorocznego wypadku dwóch superszybkich pociągów, w którym zginęło 35 osób.

W lipcu ubiegłego roku doszło do wypadku dwóch superszybkich pociągów we wschodnich Chinach, w którym zginęło 35 osób, a 191 zostało rannych.

Przedstawiciel Ministerstwa Nauki i Techniki na konferencji w Wuhan oświadczył, że zeszłoroczna kolizja nie była spowodowana wadami technicznymi. Przyznał, że chińskie superekspresy są na najwyższym światowym poziomie, a to był jedynie nieszczęśliwy zbieg okoliczności. W tym przypadku nie zawiniła też prędkość, gdyż pociąg jechał z szybkością 99 km na godzinę.

Dyrektor Departamentu Szybkiej Kolei oświadczył, że Chińczycy dysponują najwyższą na świecie technologią budowy linii superekspresowych. Po zmianach w systemie bezpieczeństwa szybka kolej chińska spełnia wszystkie światowe wymogi w tym względzie.

Krytyka kolei

Chińczycy dysponują najwyższą na świecie technologią budowy linii superekspresowych. Dyrektor Departamentu Szybkiej Kolei

Po lipcowym wypadku w Chinach podniosła się fala krytyki wobec kół przemysłowo-rządowych, forsujących budowę sieci szybkiej kolei. Po katastrofie poddano analizie najważniejsze punkty systemu bezpieczeństwa funkcjonowania superekspresów. Na wszystkich liniach zmniejszono prędkość podróżną i wprowadzono dodatkowe zabezpieczenia, wykluczające wpływ czynników zewnętrznych takich jak burze, trzęsienia ziemi i inne kataklizmy.

Plany eksportowe

Chińczycy planują na szeroką skalę ekspansję eksportową technologii seuperszybkiej kolei. Pierwszym dużym kontraktem ma być budowa odcinka dla składu osiągającego prędkość podróżną 350 km w Kalifornii. W tej sprawie podpisano już wstępną umowę z General Electric. Obecnie prowadzą też rozmowy z kilkudziesięcioma krajami na budowę następnych linii superekspresu, między innymi z partnerami w USA, Anglii, Rosji, Brazylii i na Bliskim Wschodzie.

Najdłuższa sieć superszybkiej kolei

Sieć szybkiej kolei w Chinach osiągnęła już łączną odległość 10 000 km i połączyła wszystkie wielkie metropolie, jednak opłacalność kolejnych inwestycji w tej dziedzinie stoi pod dużym znakiem zapytania. Aktywność na polu eksportu technologii jest dla chińskich przedsiębiorstw ogromną szansą rozwoju i umacniania pozycji istotnego gracza na międzynarodowym rynku ważnych projektów infrastrukturalnych.

Źródło: PAP