Symbol potęgi Albionu ofiarą cięć. Koniec historii liczącej ponad 500 lat

Stocznia w okresie swojej świetności była wielkim zakładem. W centrum widać najstarsze dokiUK Government

Po ponad 500 latach istnienia zostanie zamknięta stocznia w Portsmouth, jeden z symboli potęgi Wielkiej Brytanii na morzach. To tam od wieków budowano okręty dla brytyjskiej floty, w tym HMS Victory, słynny flagowiec admirała Nelsona. Teraz z braku zamówień i drastycznego zmniejszenia Royal Navy stocznia przeistoczy się w muzeum.

Właścicielem zakładu jest obecnie firma BAE Systems, która ogłosiła, iż oficjalne zamknięcie nastąpi w drugiej połowie 2014 roku. Ostatnie zlecenia w postaci budowy elementów nowego lotniskowca HMS Prince of Wales zostaną przeniesione do stoczni w Glasgow.

Pracę straci około 1,8 tysiąca osób.

Koniec długich tradycji

Zamknięcie stoczni z pół milenium doświadczenia jest skutkiem postępującego od kilku dekad drastycznego ograniczenia liczebności Royal Navy. Sto lat temu brytyjska flota panowała nad morzami świata i dysponowała najpotężniejszymi okrętami. Teraz jest cieniem samej siebie i posiada tylko około 20 dużych okrętów nawodnych. Przyszłość nie wygląda znacząco lepiej. Jedyne istotne nowe dodatki do floty to budowane obecnie dwa lotniskowce typu Queen Elizabeth.

Analogicznie do redukcji floty musiała nastąpić nieunikniona redukcja stoczni budujących okręty. W ostatnich latach stocznia w Portsmouth miała zajęcie głównie przy nowych niszczycielach Typ 45, oraz lotniskowcach Queen Elizabeth. Ten pierwszy program został jednak już zakończony, a ten drugi wszedł w taką fazę, iż nie opłaca się utrzymywać dlań całej stoczni.

Koncern BAE Systems, będący niemal monopolistą jeśli chodzi o budowę brytyjskich okrętów nawodnych, chce skoncentrować całą swoją działalność w swoich dwóch stoczniach na rzece Clyde opodal Glasgow. Ta w Portsmouth stała się niepotrzebna i tak oto nastąpi koniec jej historii.

Teren byłego zakładu zostanie w większości wykorzystany do rozbudowy muzeum Royal Navy. Obejmie ono między innymi najstarsze na świecie doki, zbudowane za panowania Henryka VII pod koniec XV wieku. Większość z nich później zmodernizowano i powstały w nich takie sławne okręty jak HMS Victoria admirała Nelsona czy pierwszy nowoczesny pancernik świata HMS Dreadnought.

Autor: mk//kdj / Źródło: news.usni.org, tvn24.pl

Źródło zdjęcia głównego: UK Government