tvnpix
śledź nas na:
  • Google Plus
  • Instagram
  • RSS

Zabierze ze sobą największe działa. Marines mają nowego "ogiera", chcą takich 200

zobacz więcej wideo »
Zabierze ze sobą największe działa. Marines mają nowego "ogiera", chcą takich 200
  • Nowy amerykański śmigłowiec CH-54KNowy amerykański śmigłowiec CH-54K
  • Myśliwce F-22 w Wielkiej BrytaniiMyśliwce F-22 w Wielkiej Brytanii
  • Nagranie ćwiczeń wojska USA w KoreiNagranie ćwiczeń wojska USA w Korei
  • Amerykański samolot transportowy C-5 GalaxyAmerykański samolot transportowy C-5 Galaxy
  • CH-54K unoszący rekordowe 18 tonCH-54K unoszący rekordowe 18 ton
  • Nagranie prób drona GremlinNagranie prób drona Gremlin
  • Przeładunek zaopatrzenia na pełnym morzuPrzeładunek zaopatrzenia na pełnym morzu
  • Starty i lądowania wśród kolorowych koszulekStarty i lądowania wśród kolorowych koszulek
  • Kontrola lotów na pokładzie lotniskowca atomowego US NavyKontrola lotów na pokładzie lotniskowca atomowego US Navy
  • Żołnierze USA ćwiczą z pociskami JavelinŻołnierze USA ćwiczą z pociskami Javelin
  • Rywalizacja najlepszych pancerniakówRywalizacja najlepszych pancerniaków
  • Pierwsza misja F-35 nad EuropąPierwsza misja F-35 nad Europą
  • F-35A w EstoniiF-35A w Estonii
  • Konwój ciężkiego sprzętu wojska USAKonwój ciężkiego sprzętu wojska USA
  • Drift 60-tonowym czołgiem. Załogi Abramsów ćwiczą za kołem podbiegunowymDrift 60-tonowym czołgiem. Załogi Abramsów ćwiczą za kołem podbiegunowym
  • Podstawowe ćwiczenie rekrutów USMCPodstawowe ćwiczenie rekrutów USMC
  • Amerykański dron MQ-4C TrytonAmerykański dron MQ-4C Tryton
  • Myśliwce F/A-18 Super Hornet należące do US NavyMyśliwce F/A-18 Super Hornet należące do US Navy
  • Ćwiczenia wojska USA w NorwegiiĆwiczenia wojska USA w Norwegii
  • Samolot patrolowy P-3 Orion lotnictwa US NavySamolot patrolowy P-3 Orion lotnictwa US Navy
  • Myśliwce F-15 w tureckiej bazie lotniczej w IncirlikMyśliwce F-15 w tureckiej bazie lotniczej w Incirlik
  • Test działka F-35Test działka F-35
  • F-35 w locie do Wielkiej BrytaniiF-35 w locie do Wielkiej Brytanii
  • Amerykańskie uzbrojenie w niemieckim składzieAmerykańskie uzbrojenie w niemieckim składzie
  • Ćwiczenia sił specjalnych US ArmyĆwiczenia sił specjalnych US Army
  • Apacze i Chinooki trafią do IndiiApacze i Chinooki trafią do Indii
  • Amerykańskie czołgi Abrams na poligonie w NiemczechAmerykańskie czołgi Abrams na poligonie w Niemczech
Foto: US DoD | Video: US DoD Nowy amerykański śmigłowiec CH-54K

Od ponad pół wieku wygląda prawie tak samo, ale w swojej najnowszej wersji jest zupełnie inną maszyną. Amerykańska piechota morska przyjęła pierwszy nowy ciężki śmigłowiec transportowy CH-53K. Wielka maszyna potrafi podnieść 18 ton, co czyni ją najpotężniejszą tego rodzaju w wojsku USA.

Pierwszy egzemplarz CH-53K King Stallion (królewski ogier) został przyjęty przez Korpus Piechoty Morskiej USA w ostatnich dniach minionego tygodnia. Maszyna wylądowała w bazie New River w Karolinie Północnej, gdzie miała też miejsce ceremonia przekazania jej na własność wojska.

Pierwszy wojskowy CH-53K ma teraz służyć próbom. Marines będą ustalać, jak dużo wysiłku będzie wymagać utrzymanie maszyny gotowej do lotu i w dobrym stanie. Opracowane mają być też stosowne procedury dla techników i logistyków.

Przy tak wielkiej i drogiej maszynie to bardzo ważna sprawa, bo istotnie wpływająca na koszty eksploatacji, które dla starszej wersji CH-53E sięgają nawet 20 tysięcy dolarów za godzinę. Dla porównania podstawowy samolot wielozadaniowy marines, czyli F-18, wymaga nakładów w wysokości około 12 tysięcy dolarów za godzinę lotu.

Kosztowny latający dźwig

Wysokie koszty wynikają głównie z rozmiarów i skomplikowania CH-53. Maszyna w najnowszej wersji K może startować, ważąc wraz z ładunkiem i paliwem 38 ton. To porównywalne z przeciętnym wagonem pasażerskim jeżdżącym po polskich torach. W wojsku USA nie ma potężniejszego śmigłowca. Bardzo charakterystyczne podłużne CH-47 Chinook z dwoma wirnikami mają prawie o połowę mniejsze możliwości.

Maksymalna masa w przypadku takich maszyn ma bardzo duże znaczenie, bowiem CH-53K to ciężkie śmigłowce transportowe, których zadaniem jest przewozić jak największe ładunki. Korpus Piechoty Morskiej chce mieć takie giganty, aby móc szybko przewozić uzbrojenie z okrętów na brzeg. CH-53K może bez problemu zabrać największe działa marines i różne pojazdy.

Te maszyny to w pewnym sensie latające dźwigi. Bardzo duże znaczenie przy ich projektowaniu miało zapewnienie, aby mogły unieść na linie podczepionej do kadłuba maksymalnie ciężkie ładunki. Podczas testów uzyskano wynik 18 ton.

W warunkach polowych często łatwiej i wygodniej coś podczepić na linie i podnieść niż umieszczać w ładowni. Śmigłowiec nie musi wtedy nawet lądować.

Źródło: US DoD Śmigłowiec CH-53K przenoszący nowy podstawowy samochód opancerzony wojska USA - JLTV

 

Wygląd podobny, wnętrze zupełnie inne

Pentagon chce kupić flotę 200 takich wielkich maszyn. Pojedynczy CH-53K ma według marines kosztować około 87 milionów dolarów, choć przy użyciu innych metod liczenia jest to nawet ponad 100 milionów. Obie wartości oznaczają, że CH-53K jest najdroższym amerykańskim śmigłowcem.

Maszyna z zewnątrz przypomina swoją poprzednią wersję oznaczoną jako CH-53E Super Stallion, która lata w wojsku USA od lat 70. Ta z kolei jest bardzo podobna do pierwotnego CH-53 Sea Stallion, który sięga korzeniami początku lat 60.

Ten typ śmigłowca ma więc już ponad pół wieku, jednak obecna wersja ma niewiele wspólnego z pierwszą, poza ogólnym wyglądem. Zmieniono praktycznie wszystko, w tym materiały, z których wykonana jest maszyna.

Ze względu na rozmiary, cenę i koszty eksploatacji niewiele innych państw zdecydowało się zakupić te śmigłowce. Poza USA głównymi użytkownikami są Izrael, Japonia i Niemcy.

Choć rodzina maszyn CH-53 to najpotężniejsze śmigłowce służące w wojsku USA, to w skali świata palmę pierwszeństwa w kategorii "największe i najpotężniejsze śmigłowce" dzierżą niepodzielnie Rosjanie. Na szczycie podium pozostaje niezmiennie od dekad Mi-26, będący w stanie podnieść około 20 ton i wystartować przy maksymalnej masie 56 ton.

CH-53K zbliża się do tego wyniku, ale nie pobija go, choć jest znacznie bardziej wydajny. Może podnieść 18 ton, choć pusty waży 15 ton. Dla Mi-26 ta relacja to 20 ton do 28 ton.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Skopiowano do schowka

Dowiedz się więcej...

Komentarze (1)

Dodaj komentarz do artykułu
domyślny avatar
Zaloguj się, aby dodać komentarz
Dodaj komentarz do artykułu
domyślny avatar
  • Udostępnij komentarz w:
  • ikona twitter
  • ikona facebook
  • ikona google plus
publikuj
Właśnie pojawiły sie nowe () komentarze - pokaż
abuse
abuse

A nam muszą wystarczyć An-Drony... :/

  • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
      1
    • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
        0
      • zgłoś naruszenie
      zamknij
      Zasady forum
      Publikowane komentarze sa prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24 nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

      Pozostałe informacje