Pęknięcia w skrzydłach A380

 
A380 linii Qantas miał mieć pęknięciaWikipedia

W skrzydłach największych pasażerskich samolotów świata A380 odkryto małe pęknięcia. Poinformował o tym Airbus oraz linie lotnicze Qantas i Singapore Airlines. Zarówno przewoźnicy jak i producent poinformowali, że pęknięcia zostały naprawione i nie stanowiły żadnego zagrożenia. Jednak stowarzyszenie australijskich inżynierów lotniczych stwierdziło, że należy przeprowadzić dokładne kontrole.

- To duży samolot, który przewozi po 520 pasażerów. Musimy być absolutnie pewni, że jest bezpieczny – stwierdził Paul Cousins, szef Australijskiego Stowarzyszenia Licencjonowanych Inżynierów Lotnictwa. W ocenie organizacji są potrzebne szybkie nadzwyczajne dokładne kontrole. – Na Boga, nie możemy czekać cztery lata na następny poważny przegląd, aby je zbadać – dodał Cousins.

Jest dobrze czy nie?

O wykryciu w 2011 roku „bardzo małych pęknięć” w mało ważnych elementach skrzydeł niektórych A380 poinformował w czwartek Airbus. Uszkodzenia miały zostać usunięte i opracowano specjalną procedurę radzenia sobie z nimi w przyszłości. Podczas normalnych przeglądów maszyn ma być przeprowadzane dodatkowe badanie i ewentualne naprawy pęknięć. O problemie mają być poinformowane wszystkie linie lotnicze. – To w żaden sposób nie zagraża bezpieczeństwu maszyn i nie zmniejsza ich sprawności – stwierdził Airbus.

Jak poinformowały dzień później linie Qantas i Singapore Airlines, „bardzo małe pęknięcia” w skrzydłach ich A380 wykryto jeszcze w 2011 roku. Uszkodzenia zostały usunięte i bezpieczeństwo pasażerów ma nie być zagrożone. Wszystkie naprawiane maszyny linii Singapore mają już normalnie latać. A380 Qantas ciągle jest naprawiony w Singapurze, gdzie wylądował po poważnej awarii silnika w październiku 2010 roku. Pęknięcia w skrzydle odkryto podczas usuwania uszkodzeń wywołanych rozerwaniem turbiny silnika.

Z uspokajającym tonem depesz linii lotniczych i Airbusa nie zgadzają się australijscy technicy. Ich zdaniem nie należy czekać do standardowych przeglądów A380, ale przeprowadzić nadzwyczajne badania. – Prowizoryczne rozwiązanie zostało wypracowane zbyt szybko, a ta sytuacja może być w przyszłości bardzo poważna – stwierdził Cousins.

Źródło: flightglobal.com, theage.com.au

Źródło zdjęcia głównego: Wikipedia