Dreamliner pierwszy raz poleciał z pasażerami


240 szczęśliwców poleciało Dreamlinerem w jego debiutanckim kursie z pasażerami na pokładzie. Boeing 787 japońskich linii ANA wykonał specjalny lot z Tokio do Hongkongu. Na pokładzie byli przedstawiciele mediów i osoby, które specjalnie wylicytowały bilet na inauguracyjną podróż Dreamlinerem. Cena wywoławcza wynosiła sześć tysięcy złotych.

Wielkie oczekiwania związane z najnowszym dziełem Boeinga zostały nakręcone do tego stopnia, że najdroższy bilet na inauguracyjny lot został wylicytowany na Ebayu, jak podaje Australian Business Traveller, za równowartość ponad 100 tysięcy złotych. Nabywca tego niezwykle kosztownego biletu dostał od ANA w prezencie darmowy pobyt w luksusowym hotelu w Hongkongu. Dochód z aukcji zostanie przekazany organizacji charytatywnej.

Premierowy lot Dreamlinera rozpoczął się około południa czasu miejscowego na lotnisku Narita w Tokio. Maszyna z 240 pasażerami na pokładzie wystartowała w lot do Hongkongu, gdzie dotarła po ponad czterech godzinach. B787 wróci do Tokio następnego dnia.

Lot reklamowy

Japońska linia All Nippon Airlines jest pierwszym na świecie odbiorcą Dreamlinerów. Obecnie Japończycy mają już dwie takie maszyny. Pierwsza poleciała do Hongkongu, druga przechodzi próby po odebraniu jej od Boeinga. ANA zamówiła łącznie 55 B787. Japończycy spodziewają się mieć w służbie do końca marca przyszłego roku 12 Dreamlinerów. Kolejne osiem ma dołączyć do pierwszej partii w ciągu 2012 roku.

Japończycy otoczyli swój najnowszy nabytek szczególną oprawą medialną i PR, ale nie ustrzegli się przed drobną prestiżową wpadką. Podczas prób po przylocie pierwszego Dreamlinera do Japonii pod koniec września, obsługa naziemna spowodowała jego zderzenie z trapem dla pasażerów. Obudowa lewego silnika B787 została lekko zarysowana, ale samolot nie odniósł poważnych uszkodzeń.

ANA szeroko reklamuje swojego Dreamlinera cytując Boeinga. Maszyna ma być o wiele bardziej przyjazna pasażerom, dzięki większej ilości miejsca w kabinie, wilgotniejszemu powietrzu i lepszemu wyciszeniu. Dla samej linii lotniczej ważne jest to, że Dreamlinery są w znacznej mierze zbudowane z kompozytów i lżejsze niż współczesne maszyny pasażerskie. Dzięki temu oraz bardziej wydajnym silnikom, zużycie paliwa ma być mniejsze o 20 procent.

Źródło: flightglobal.com