tvnpix
śledź nas na:
  • Google Plus
  • Instagram
  • RSS

Powstają "oczy" chińskich lotniskowców. Otworzą dostęp do oceanów

zobacz więcej wideo »
Powstają "oczy" chińskich lotniskowców. Otworzą dostęp do oceanów
  • Hongkong. Pierwszy chiński lotniskowiec 001 LiaoningHongkong. Pierwszy chiński lotniskowiec 001 Liaoning
  • O włos od katastrofy samolotu Hawkeye. Nagranie z marca 2016O włos od katastrofy samolotu Hawkeye. Nagranie z marca 2016
  • Samoloty AWACS E-3A należące do NATO. Wideo archiwalneSamoloty AWACS E-3A należące do NATO. Wideo archiwalne
  • Na pokładzie samolotu AWACSNa pokładzie samolotu AWACS
Foto: Alert5 / CC BY SA 4.0 | Video: Reuters Archive Chiny intensywnie rozbudowują własną flotę. Wideo: pierwszy chiński lotniskowiec Liaoning

Chińska armia pracuje nad samolotem wczesnego ostrzegania i kontroli zdolnym do operowania z pokładu lotniskowców - po raz pierwszy w tym tygodniu potwierdzono w chińskich mediach. Maszyny, oznaczone jako KJ-600 są niezbędne, by chińska flota mogła samodzielnie operować z dala od własnego terytorium. Mają również umożliwić wykrywanie z daleka najnowocześniejszych samolotów USA.

Powstanie KJ-600 z systemem znanym powszechnie jako AWACS według gazety stanowi kluczowe, brakujące ogniwo w budowie chińskiego potencjału grup uderzeniowych lotniskowców. Samoloty te będą działały jako "oczy" i "uszy" najpotężniejszych chińskich okrętów dostarczając im precyzyjne informacje o tym, co dzieje się w promieniu setek kilometrów od nich.

Jak dotąd Chiny nie posiadały tego typu samolotów, w związku z czym działania lotniskowców ograniczone były do radarów montowanych na pokładach okrętów. Ich zasięg jest jednak znacząco ograniczony m.in. krzywizną Ziemi.

Brakujące ogniwo chińskiej floty

Maszyny oznaczone jako KJ-600 mają ważyć 25-30 ton, być zasilane dwoma silnikami turbośmigłowymi i stanowić odpowiednik amerykańskiego samolotu E-2 Hawkeye. Wyposażone przy tym będą w radar z technologią aktywnego skanowania elektronicznego (AESA), uważanego obecnie za jeden z najbardziej nowoczesnych systemów wykrywania i naprowadzania.

Jak oceniają eksperci cytowani przez "South China Morning Post", technologia ta może umożliwić wykrywanie z dużej odległości nawet tak nowoczesnych maszyn jak amerykańskie myśliwce piątej generacji: F-22 i F-35.

KJ-600 mógłby ponadto funkcjonować jako powietrzne centrum dowodzenia.

Źródło: Flickr CC BY-NC ND 2.0 / U.S. Pacific Command Samoloty KJ-600 mają umożliwić szybsze wykrywanie m.in. najnowocześniejszych myśliwców F-35

Maszyna ma docelowo operować z najnowocześniejszego, trzeciego chińskiego lotniskowca, który budowany jest obecnie w stoczni w Szanghaju. Ma przy tym być dostosowana do montowanego na nim systemu elektromagnetycznych katapult, które umożliwiają szybsze wynoszenie samolotów pokładowych w powietrze. Nie wiadomo natomiast, czy nowe samoloty będą mogły stacjonować również na dwóch starszych lotniskowcach.

Oceany staną otworem?

Jak zauważa "South China Morning Post" informacja o pracach nad KJ-600 pojawiła się po tym, jak w ostatnich miesiącach Stany Zjednoczone rozmieściły swoje najnowsze myśliwce F-35 w Japonii i kilku innych miejscach na obszarze Azji i Pacyfiku. Trudno wykrywalne przez radary myśliwce opracowane w technologii stealth zaczęły tym samym stanowić poważne wyzwanie dla chińskich zdolności obrony przeciwlotniczej.

Posiadanie operujących z pokładu lotniskowców samolotów wczesnego ostrzegania będzie jednak bezcenne nie tylko w obronie terytorium Chin. Przede wszystkim KJ-600 umożliwi chińskim grupom uderzeniowym lotniskowców operowanie z dala od własnego terytorium, czyniąc je samowystarczalnymi pod względem zwiadu, kontroli i rozpoznania.

Oglądaj
O włos od katastrofy samolotu Hawkeye. Nagranie z marca 2016
Wideo: US Navy O włos od katastrofy samolotu Hawkeye. Nagranie z marca 2016

- Gdyby chińskie lotniskowce miały operować przede wszystkim blisko własnego terytorium mogłyby bazować na informacjach z lądowych systemów wczesnego ostrzegania - podkreśla na łamach gazety Collin Koh, ekspert z Nanyang Technological University w Singapurze.

AWACS made in China

Dotychczas oficjalnie wiadomo było jedynie o chińskich pracach nad samolotami AWACS operującymi z tradycyjnych, naziemnych lotnisk. Chiny posiadają w służbie i budowie całą gamę tego typu maszyn stworzonych w oparciu o istniejące samoloty transportowe średniego lub dalekiego zasięgu: m.in. Shaanxi Y-8 AWACS, KJ-2000 i KJ-500.

W odróżnieniu od nich samolot KJ-600 jest maszyną budowaną od podstaw na potrzeby systemu AWACS, będzie również mniejszy ze względu na wymogi operowania z pokładu lotniskowca.

Źródło: Wikipedia public domain / Otherjoke Chiński samolot wczesnego ostrzegania i kontroli (AWACS) KJ-2000

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Skopiowano do schowka

Dowiedz się więcej...

Komentarze (0)

Dodaj komentarz do artykułu
domyślny avatar
Zaloguj się, aby dodać komentarz
Dodaj komentarz do artykułu
domyślny avatar
  • Udostępnij komentarz w:
  • ikona twitter
  • ikona facebook
  • ikona google plus
publikuj
Właśnie pojawiły sie nowe () komentarze - pokaż
Zasady forum
Publikowane komentarze sa prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24 nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pozostałe informacje