Video: Huntington Ingalls Shipbuilding Futurystyczny amerykański niszczyciel typu Zumwalt05.12 | Na próby wypłynął kolejny amerykański futurystyczny niszczyciel typu Zumwalt. To pierwszy krok do oddania okrętu US Navy i wdrożenia go do służby. Podobnych miało być jeszcze 30, ale ostatecznie budowany jest jeszcze tylko jeden. Nowoczesne niszczyciele okazały się zdecydowanie za drogie nawet dla Amerykanów.zobacz więcej wideo »
Video: US Navy Futurystyczny niszczyciel Zumwalt w pierwszym rejsie09.12 | Najnowocześniejszy amerykański okręt po raz pierwszy wypłynął z portu. Przyszły niszczyciel USS Zumwalt rozpoczął próby morskie pod dowództwem swojego dowódcy kapitana James’a Kirka. Okręt, choć niezwykle futurystyczny, jest bardzo kontrowersyjną inwestycją US Navy, głównie z uwagi na horrendalny koszt.zobacz więcej wideo »
Video: US Navy Wodowanie USS Zumwalt15.04 | Działa elektromagnetyczne i laserowe potrzebują jeszcze okrętu, który będzie im w tanie dostarczyć dość energii do działania, a obie bronie będą jej potrzebować w znacznych ilościach. Obecne podstawowe okręty US Navy, takie jak niszczyciele Alreigh Burke i krążowniki Ticonderoga nie mają dostatecznych rezerw mocy, ani miejsca, na dodatkowe generatory i baterie. Częściowym rozwiązaniem tego problemu mają być futurystyczne niszczyciele typu Zumwalt, z których pierwszy w połowie kwietnia formalnie został ochrzczony.zobacz więcej wideo »
Video: General Atomics Testy railguna budowanego przez General Atomics15.04 | Koncern General Atomics rywalizuje w programie budowy działa elektromagnetycznego z BAE Systems. Produkt GA otrzymał nazwę "Blitzer". Koncern proponuje używanie go do między innymi obrony przeciwrakietowej.zobacz więcej wideo »
Video: US Navy Testy prototypowego działa elektromagnetycznego15.04 | Najbardziej futurystycznym i co za tym idzie najbardziej złożonym programem jest opracowanie praktycznego działa elektromagnetycznego, nazywanego przez Amerykanów skrótowo „railgun”. Zasada jego działania jest bardzo prosta. Pocisk jest wystrzeliwany z działa przy pomocy oddziaływania pola magnetycznego wytwarzanego przez przepływ wielkiej ilości prądu. W całym urządzeniu nie ma ani grama materiałów wybuchowych. zobacz więcej wideo »
Video: US Navy Futurystyczne działo nabiera realnych kształtów07.02 | Amerykańska flota pokazała prototyp futurystycznego "railguna", czyli działa elektromagnetycznego, które jest wielokrotnie potężniejsze od znanych dzisiaj "tradycyjnych" dział. W "najbliższych tygodniach" mają zostać przeprowadzone pierwsze testy. Wcześniej próby prowadzono przy pomocy działa laboratoryjnego, dzięki któremu i tak uzyskano światowy rekord energii wystrzału. (US Navy)zobacz więcej wideo »
Video: US Navy Test futurystycznego działa elektromagnetycznego11.12 | Działo przyszłości amerykańskiej marynarki pobiło kolejny rekord. Elektromagnetyczny "railgun" wystrzelił pocisk z olbrzymią mocą 33 megadżuli. Docelowo działa tego rodzaju mają za kilka lat strzelać na około 370 kilometrów z siedmiokrotną prędkością dźwięku. Dzisiejsze "klasyczne" strzelają na odległość maksymalnie 40 kilometrów.zobacz więcej wideo »
Na próby wypłynął drugi amerykański futurystyczny niszczyciel typu Zumwalt. To pierwszy krok do przekazania okrętu US Navy i wdrożenia go do służby. Podobnych miało być jeszcze 30, ale ostatecznie budowany jest już tylko jeden. Nowoczesne niszczyciele okazały się zdecydowanie zbyt drogie nawet dla Amerykanów.
Okręt USS Michael Monsoor, nazwany tak na cześć poległego w Iraku komandosa, wypłynął ze stoczni Bath Iron Works w poniedziałek. Udał się na swoje pierwsze próby morskie, które mają potrwać około tygodnia. W ich trakcie stocznia sprawdza, czy okręt działa jak powinien i czy można go oddać pod ocenę floty.
Na pokładzie znajduje się mieszana załoga złożona z pracowników stoczni i marynarzy US Navy. Po powrocie z prób mają zostać wprowadzone ostatnie poprawki i usunięte ewentualne usterki, po czym okręt trafi na testy wojskowe, po których zakończeniu zostanie formalnie włączony w skład floty.
Trzy okręty przyszłości
Różne sprawdziany mają potrwać jeszcze kilka miesięcy. Później niszczyciel czeka jeszcze długie uzbrajanie, szkolenie załogi i dalsze testy. Normalną służbę USS Michael Monsoor rozpocznie prawdopodobnie dopiero za kilka lat. Podobnie wygląda sytuacja pierwszego okrętu tego typu, USS Zumwalt, który formalnie trafił w szeregi US Navy rok temu. Nadal trwa jego uzbrajanie. Normalną służbę rozpocznie dopiero około 2020 roku.
W stoczni Bath Iron Works trwa budowa ostatniego, trzeciego okrętu typu Zumwalt. Nadano mu już nazwę Lyndon B. Johnson. Ma zostać przekazany flocie w 2019 roku.
Te trzy okręty będą najbardziej futurystycznym zespołem pływającym po oceanach. Jednak są równie niezwykłe, co - w pewnym sensie - nieudane. Choć zbudowano je przy użyciu wielu bardzo nowoczesnych technologii, niekiedy wręcz wyprzedzających epokę, to są bardzo drogie.
Źródło: tvn24.pl/US Navy / Mateusz Gołąb Najważniejsze nowe systemy na niszczycielach Zumwalt
Wyjątkowo drogi eksperyment
Kiedyś planowano zbudować aż 32 takie okręty, ale po długiej serii cięć ostały się trzy. W efekcie nie udało się uzyskać korzyści z masowych produkcji i koszty opracowania futurystycznych jednostek trzeba podzielić na 3, a nie 32. Efekt jest taki, że pojedynczy Zumwalt kosztował podatnika około 7 miliardów dolarów (cały program ich budowy jest szacowany na 22,5 miliarda).
Na dodatek skasowano część programów mających dać im nowoczesne uzbrojenie. Zwłaszcza amunicję bardzo dalekiego zasięgu dla ich dział kalibru 155 mm, która ze względu na liczne problemy i ograniczenie produkcji miała kosztować po kilkaset tysięcy dolarów za sztukę. Bez niej Zumwalty straciły jeden ze swoich głównych atutów, czyli zdolność do prowadzenia intensywnego ostrzału na długim dystansie. Teraz US Navy musi na nowo wymyślać, do czego okręty mają służyć.
Wszystko wskazuje na to, że będą bardzo kosztownymi platformami eksperymentalnymi. Świetnie nadają się do prób z bronią laserową i elektromagnetyczną, nad którymi intensywnie pracuje US Navy. Różne zastosowane w nich technologie, po gruntownym sprawdzeniu, mogą trafić na inne, nowe okręty floty USA.
Zumwalt podczas budowy. Dźwigi przenoszą na miejsce nadbudówkę, która została przywieziona do stoczni już w całości
Fot. US Navy
Zumwalt podczas wykańczania. Wyraźnie widać niecodzienną sylwetkę okrętu, która ma czynić go trudnowykrywalnym dla radarów i stabilnym
Fot. US Navy
Zumwalt podczas swojego pierwszego rejsu. Lufy dział są schowane, przez co ich wieże wyglądają bardzo niecodziennie, jakby były nieukończone
Fot. US Navy
Okręt doświadczalny Sea Jet, który został zbudowany według koncepcji leżących u podstawy konstrukcji Zumwaltów. Testowano na nim głównie kształt kadłuba
Fot. US Navy
Inne ujęcie jednostki eksperymentalnej Sea Jet. Widac wyraźnie oryginalne kształty kadłuba, które są niemal idealną kopią kształtów Zumwaltów. Dziwna wystająca "broda" to obudowa sonaru
Fot. US Navy
Test systemu ASG dla niszczycieli Zumwalt. Lufa wysuwa się ze specjalnego schowka tylko na czas prowadzenia ognia. Normalnie jest schowana, aby zmniejszyć powierzchnię odbicia fal radarowych
Fot. US Navy
Jeden z dwóch prototypów działa elektromagnetycznego. Oba mają zostać przetestowane na morzu już w 2016 roku. Na pokłady niszczycieli Zumwalt mogą trafić za około pięć lat