Biuro Ochrony Rz膮du nie informuje, jakie ogumienie zamontowane by艂o w opancerzonym BMW 760Li High Security. W tego typu, wa偶膮cych kilka ton, autach stosuje si臋 opony Michelin z systemem PAX. Umo偶liwiaj膮 one dalsz膮 jazd臋 przez kilkadziesi膮t kilometr贸w, nawet w wypadku przebicia lub przestrzelenia opony.
W czasie pi膮tkowego przejazdu prezydenckiej kolumny autostrad膮 A4 w okolicach Lewina Brzeskiego w samochodzie prezydenta p臋k艂a tylna opona. Auto wpad艂o w po艣lizg i zsun臋艂o si臋 do rowu. - Nagle zobaczy艂em, jak samoch贸d wypada z trasy i jedzie centralnie na mnie. W nasz膮 stron臋 posypa艂y si臋 kamienie - opowiada艂 pan Miros艂aw, autor nagrania, na kt贸rym wida膰 wypadek.
Ustaleniem przyczyn zdarzenia zajmuje si臋 Prokuratura Okr臋gowa w Opolu.
Jak powiedzia艂a jej rzecznik Lidia Sieradzka, prokuratura oczekuje na dokumenty od Biura Ochrony Rz膮du, dotycz膮ce przegl膮d贸w samochodu, jego serwisowania, a tak偶e dokumenty dotycz膮ce zakupu oraz serwisowania opon. BOR nie ujawni艂, jakiego typu ogumienie by艂o zamontowane w prezydenckiej limuzynie.
"Niezniszczalna opona"
W opancerzonych limuzynach, jak to wa偶膮ce blisko 4 tony BMW 760Li High Security prezydenta Andrzeja Dudy, zak艂adane s膮 opony z systemem PAX, produkowane przez firm臋 Michelin.
System PAX obejmuje specjaln膮 obr臋cz z zamontowanym na niej pier艣cieniem, kt贸ry nie pozwala na zsuni臋cie si臋 opony z felgi, oraz czujnik ci艣nienia w oponie.
Wzmocnione opony z systemem PAX, mimo przebicia lub przestrzelenia, umo偶liwiaj膮 kontynuowanie jazdy przez kilkadziesi膮t kilometr贸w z pr臋dko艣ci膮 80 km/h bez zmiany jej toru. Zamontowane czujniki informuj膮 kierowc臋 o ka偶dej niebezpiecznej dla opony i pojazdu zmianie.
Takie opony, zak艂adane w opancerzonych autach, musz膮 by膰 cz臋艣ciej wymienianie ze wzgl臋du na ogromne obci膮偶enie, jakiemu s膮 poddawane.
Czujnik informuje kierowc臋
- Opony tego typu powinny zadzia艂a膰 w taki spos贸b, 偶e nawet w momencie przebicia opona powinna si臋 oprze膰 na rantach, kt贸re s膮 dodatkowo wzmocnione - potwierdza艂 w TVN24 kierowca rajdowy Micha艂 Ko艣ciuszko.
- Je艣li samoch贸d najecha艂 na przedmiot, kt贸ry uszkodzi艂 opon臋, to bardzo mo偶liwe, 偶e by艂a to przyczyna tego wydarzenia. Opona po przejechaniu jeszcze jakie艣 odleg艂o艣ci, ilu艣 kilometr贸w, uleg艂a takiemu zniszczeniu, 偶e zesz艂o powietrze - zwr贸ci艂 uwag臋 Leszek Baran, szef fundacji by艂ych funkcjonariuszy BOR. Doda艂, 偶e kierowca m贸g艂 tego nie zauwa偶y膰, je艣li powietrze z opony zesz艂o szybko.
Ko艣ciuszko zwr贸ci艂 uwag臋, 偶e czujnik, kt贸ry jest zamontowany w tego typu oponach i informuje kierowc臋, 偶e z opony schodzi powietrze, m贸g艂 by膰 niesprawny. Doda艂, 偶e wtedy kierowca m贸g艂 da膰 si臋 zwie艣膰 i przejecha膰 kolejne kilometry na oponie przebitej, opieraj膮c si臋 tylko na korpusie wzmocnionym.
Oznacza to, 偶e opona w limuzynie prezydenta - je艣li by艂a to opona z systemem PAX - mog艂a zosta膰 przebita wcze艣niej i po przejechaniu kilkudziesi臋ciu kilometr贸w i uleg艂a ca艂kowitemu uszkodzeniu, doprowadzaj膮c do po艣lizgu auta.
Specjalne auto
Na wyposa偶eniu kosztuj膮cego ponad 2 mln z艂 prezydenckiego samochodu s膮 pancerne blachy i kuloodporne szyby. Auto chroni pasa偶er贸w nie tylko przed ostrza艂em, ale i przed atakiem chemicznym.
Autor: js/ja / 殴r贸d艂o: tvn24.pl, TVN24