tvnpix
śledź nas na:
  • Google Plus
  • Instagram
  • RSS

Zero fotoradarów, zero korków, zero wypadków śmiertelnych. Jest takie miasto w Polsce

zobacz więcej wideo »
Zero fotoradarów, zero korków, zero wypadków śmiertelnych. Jest takie miasto w Polsce
Foto: TVN 24 Katowice | Video: TVN 24 Katowice W Jaworznie nikt nie ginie na drogach

W tym mieście nie ma ani jednego fotoradaru. Są za to: obwodnice, bardzo wąskie ulice, szykany, wyniesione przejścia dla pieszych, tanie autobusy i grzeczni kierowcy. Efekt: od połowy 2016 roku nie zdarzył się ani jeden wypadek śmiertelny, a liczba kolizji spadła poniżej średniej krajowej.

To miasto to Jaworzno. A o tym, że jest najbezpieczniejsze na świecie, mówi statystyka.

Od 18 miesięcy nie zdarzył się tutaj wypadek śmiertelny na drodze.

Druga liczba: w Polsce średnio dochodzi do około 1000 kolizji dziennie, a w Jaworznie w tym roku (do września) mieli tylko 530. Czyli dziennie - niespełna dwie. Jak wyliczyli urzędnicy, to poniżej średniej krajowej.

Jak to osiągnęli? Fotoradarów nie mają, ani jednego.

Czternaście ofiar

Powierzchniowo to jedno z największych miast w Polsce, mieszkańców ma tylko 100 tysięcy. Leży na obrzeżu Śląska, kiedyś w Małopolsce. Do Katowic jedzie się stąd 20 minut, do Krakowa 40 minut.

Lokalizacja to jego główny atut. Rozwinęło się przy skrzyżowaniu autostrady A4 i drogi ekspresowej S1, a droga krajowa nr 79 biegła przez ścisłe centrum, przez środek rynku.

Źródło: Google Maps Jaworzno

- 12 lat temu mieliśmy od 12 do 14 wypadków śmiertelnych rocznie - mówi Tomasz Tosza, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Jaworznie.

DK79 uznano za przekleństwo. Zaczęła się jej przebudowa. Jaworzno nazwało projekt "Miasto twarzą do autostrady", a media okrzyknęły drogową rewolucją.

Siedem do dziewięciu

Powstała wewnętrzna obwodnica miasta tzw. Trasa Śródmiejska, która umożliwiła łatwe, szybkie i bezkolizyjne poruszanie się między dzielnicami a centrum oraz wyjazd na autostradę A4 i drogę ekspresową S1.

Na odcinku trzech kilometrów starej DK79 było 16 pasów dla pieszych. Na pięciokilometrowej nowej Trasie - tylko dwa w poziomie jezdni, w tym jedno przy rondzie, gdzie kierowcy i tak muszą zwolnić, a drugie ze wzbudzaną sygnalizacją (na żądanie pieszego - na przycisk). Pozostałe przejścia to kładki i tunele.

Efekt?

- 7 lat temu mieliśmy już tylko 7 do 9 wypadków śmiertelnych rocznie - mówi Tosza.

Dzisiaj miasto ma w sumie cztery obwodnice, w tym tranzytową.

Dwie, najwyżej cztery ofiary

Kierowcy powinni być zadowoleni. A co z pieszymi?

Źródło: MZDiM Jaworzno Rynek w Jaworznie - tędy 12 lat temu przebiegała droga krajowa

Rynek mają już tylko dla siebie, po przesunięciu DK79 obowiązuje tam zakaz ruchu kołowego.

Wspomniana Trasa Śródmiejska biegnie kilometr od rynku i ma tylko jedną jezdnię, nie tnie miasta.

Gdy obwodnice zaczęły wyprowadzać samochody z centrum miasta, w 2010 roku inżynierowie ruchu drogowego (Jaworzno przebudowują specjaliści, a nie urzędnicy) mogli zabrać się za uspokajanie ruchu w śródmieściu i w dzielnicach. Pozwężali drogi.

Tosza: - Szeroka droga prowokuje do większej prędkości, a prędkość zabija.

Ulice, przy których stoją domy mają po sześć metrów szerokości, podczas gdy standard to siedem metrów. A te, po których nie jeżdżą autobusy, obcięto jeszcze o pół metra.

  • Ulica Jaworznicka w Jaworznie
    Fot. MZDiM w Jaworznie
    Ulica Jaworznicka w Jaworznie
  • Ulica Jaworznicka w Jaworznie
    Fot. MZDiM Jaworzno
    Ulica Jaworznicka w Jaworznie
  • Ulica Jaworznicka w Jaworznie
    Fot. MZDiM Jaworzno
    Ulica Jaworznicka w Jaworznie
  • Ulica Jaworznicka w Jaworznie
  • Ulica Jaworznicka w Jaworznie
  • Ulica Jaworznicka w Jaworznie

Osobliwa jest ulica Jaworznicka. Newralgiczna - tu zdarzył się kiedyś wypadek śmiertelny. Wlotowa do miasta, kierowcy wpadali z dużą prędkością. Teraz zwalnia ich brama z drzew, rosnących tuż przy jezdni i brukowa nawierzchnia.

- Mogą jechać szybko, ale nie jest to komfortowe - mówi Tosza.

Jaworznickiej nie dało się zwęzić na całej długości, więc przyjemność "prucia" zepsuto wysepką z bruku pośrodku jezdni oraz na skrzyżowaniach - tam kostka dodatkowo jest czerwona.

Źródło: MZDiM Jaworzno Zwężona ulica Mickiewicza w Jaworznie

Najbardziej ekstremalny przykład zawężania to jednokierunkowa ulica Mickiewicza, która zamieniła się w woonerf (z holenderskiego "ulica do mieszkania", podwórzec miejski, połączenie deptaka i ulicy). Tam rządzą piesi. Mają chodnik szeroki na osiem metrów, kierowcom muszą wystarczyć trzy. To, jak mówi Tosza, obrazuje zmianę filozofii. Ulica jest dla ludzi.

  • Łódź, ul. Traugutta
    Fot. Wikimedia
    Łódź, ul. Traugutta
  • Łódź, ul. Piramowicza
    Fot. Wikimedia
    Łódź, ul. Piramowicza
  • Łódź, ul. Piramowicza
    Fot. Wikimedia
    Łódź, ul. Piramowicza
  • Łódź, ul. Traugutta
  • Łódź, ul. Piramowicza
  • Łódź, ul. Piramowicza
  • Łódź pójdzie w ślady Berlina?
    Fot. Fundacja "Fenomen"
    Łódź pójdzie w ślady Berlina?
  • Woonerf w Berlinie
    Fot. Fundacja "Fenomen"
    Woonerf w Berlinie
  • Woonerf w Kopenhadze
    Fot. Fundacja "Fenomen"
    Woonerf w Kopenhadze
  • Podwórce są bardzo popularne w Holandii (tu: Amsterdam)
    Fot. Fundacja "Fenomen"
    Podwórce są bardzo popularne w Holandii (tu: Amsterdam)
  • Woonerf w Amsterdamie
    Fot. Fundacja "Fenomen"
    Woonerf w Amsterdamie
  • Łódź pójdzie w ślady Berlina?
  • Woonerf w Berlinie
  • Woonerf w Kopenhadze
  • Podwórce są bardzo popularne w Holandii (tu: Amsterdam)
  • Woonerf w Amsterdamie

Oglądaj
Gliwice, ul. Wieczorka - projekt woonerfu
Wideo: ProjArch/ GliwiceTV Gliwice, ul. Wieczorka - projekt woonerfu

Całkowicie z ruchu, prócz rynku, wyłączono tylko dwie ulice. Nie trzeba było więcej.

Tosza: - Po tej kameralizacji, w latach 2014-2015 liczba ofiar śmiertelnych wypadków spadła do 2-4 rocznie.

Źródło: MZDiM Jaworzno Wyniesione przejście dla pieszych na ul. Obrońców Poczty Gdańskiej

Zero

Lata 2015-2016, kiedy ilość wypadków śmiertelnych wyzerowała się, to:

- wyniesienie przejść dla pieszych ponad poziom drogi - w sumie jest takich prawie 20, głównie przy szkołach

- podobne wyniesienie kilkunastu skrzyżowań, które tak samo zmuszają kierowców do zdejmowania nogi z gazu

- wprowadzenie szykan, czyli sztucznych przeszkód na drogach, które wymuszają na odcinkach ruch wahadłowy.

Źródło: MZDiM Jaworzno Szykana na ul. Wiejskiej

Nie ma ofiar, ale też nie ma korków.

Tosza podkreśla, że to by im się nie udało, gdyby zmienili tylko odcinki dróg. - Przebudowaliśmy cały układ drogowy - mówi.

Ruch jest płynny. Kierowcy muszą jechać wolniej, 40-45 km/godz., ale więcej się ich mieści na drodze, bo jadą bliżej siebie.

- I grzeczniej - mówi Tosza. - Przyzwyczaili się.

- A nietutejsi? - dopytujemy.

- Dostosowują się.

Efekty uboczne

Na tysiąc mieszkańców Jaworzna przypada o 25 procent mniej samochodów niż na tysiąc warszawiaków. O 20 procent mniej niż na mieszkańców Katowic.

Większość podróży w centrum miasta odbywa się autobusami - 52 procent. W skali całego miasta autobusy zgarniają 33 procent podróżnych.

Źródło: MZDiM Jaworzno Mieszkańcy Jaworzna wolą autobusy - tak wynika z badań

- Bo są wygodne i tanie - mówi Tosza. Ceny biletu normalnego zaczynają się od 1,7 zł.

Tanie i ekologiczne. 40 procent taboru zasilana jest prądem. Jaworzno pod tym względem jest liderem w Europie. - W przyszłym roku 80 procent autobusów będzie elektryczna - zapowiada Tosza.

Źródło: MZDiM Jaworzno Elektryczny autobus w Jaworznie

30 procent ruchu wciąż należy do kierowców samochodów. Reszta to:

- piesi - przestrzeń miejska jest tak planowana, by była zwarta i wszędzie można było dotrzeć na nogach, np. z premedytacją dwa lata temu wybudowano galerię handlową w centrum miasta i zaobserwowano, że zdecydowanie więcej ludzi do niej wchodzi, niż wjeżdża

- rowerzyści - w Jaworznie powstaje pierwsza w Polsce velostrada (autostrada dla rowerów)...

Źródło: MZDiM Jaworzno Wizualizacja pierwszej w Polsce velostrady

...i zbudowano pierwsze w Polsce rondo holenderskie (z jednokierunkowym pasem dla rowerzystów, dzięki czemu są oni cały czas w polu widzenia kierowców).

Źródło: TVN 24 Katowice Rondo holenderskie w Jaworznie

Wzór do naśladowania

- Nie wymyśliliśmy nic nowego - podkreśla Tosza. - Takie rozwiązania są stosowane w Szwecji, Holandii, Austrii, Niemczech, Francji. Ale z nas nikt w Polsce nie chce brać przykładu.

Bo drogo? Dotąd na przebudowę dróg Jaworzno wydało pół miliarda złotych. Tosza twierdzi, że to nie jest powalająca kwota, jeśli dało się za nią podwyższyć jakość życia mieszkańców.

Co mówią o przebudowie Jaworzna:

Oglądaj
Mieszkańcy zadowoleni z przebudowy dróg
Wideo: TVN 24 Katowice Mieszkańcy zadowoleni z przebudowy dróg

- Wyprowadzanie z miasta ruchu, który nie ma celu w tym mieście, to słuszny kierunek, który sprawdza się wszędzie. Kierowcy, którzy mają daleki cel podróży, jeżdżą szybciej - chwali jaworznickie rozwiązania Elżbieta Pałys, rynekinfrastruktury.pl.

- Widać tam kompleksowe działanie, a to się dopiero zaczyna w Polsce. Wprowadza się na przykład wysokie opłaty parkingowe w centrach miast, by zniechęcić do korzystania z samochodów, myśli się nawet o opłatach za wjazd do centrum. Ale mieszkańcom trzeba też dać wiele możliwości, żeby przyjęli nowe rozwiązania, na przykład wypożyczalnie rowerów, miejsca, gdzie mogą je bezpiecznie zostawić, dobrą i tanią komunikację publiczną. W Jaworznie zaczęli od otwarcia, a nie barier - dodaje Pałys.

Można powiedzieć, że uspokajanie ruchu w mieście, kameralizacja ulic to powrót do dawnych czasów. Wystarczy prześledzić, jak zmieniała się ulica 3 Maja w Katowicach.

  • Ulica 3 Maja w Katowicach na starej pocztówce
    Fot. Wikimedia
    Ulica 3 Maja w Katowicach na starej pocztówce
  • Ulica 3 Maja w Katowicach, 1907 rok
    Fot. Wikimedia
    Ulica 3 Maja w Katowicach, 1907 rok
  • Ulica 3 Maja w Katowicach, 2005 rok
    Fot. Wikimedia
    Ulica 3 Maja w Katowicach, 2005 rok
  • Ulica 3 Maja w Katowicach, 2011 rok
    Fot. Wikimedia
    Ulica 3 Maja w Katowicach, 2011 rok
  • Ulica 3 Maja w Katowicach dzisiaj
    Fot. Wikimedia
    Ulica 3 Maja w Katowicach dzisiaj
  • Ulica 3 Maja w Katowicach na starej pocztówce
  • Ulica 3 Maja w Katowicach, 1907 rok
  • Ulica 3 Maja w Katowicach, 2005 rok
  • Ulica 3 Maja w Katowicach, 2011 rok
  • Ulica 3 Maja w Katowicach dzisiaj

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Skopiowano do schowka

Komentarze (12)

Dodaj komentarz do artykułu
domyślny avatar
Zaloguj się, aby dodać komentarz
Dodaj komentarz do artykułu
domyślny avatar
  • Udostępnij komentarz w:
  • ikona twitter
  • ikona facebook
  • ikona google plus
publikuj
Właśnie pojawiły sie nowe () komentarze - pokaż
piotr_bo
piotr_bo

Pięknie, gratulacje, jednak można stworzyć system przyjazny i kierowcy i pieszemu i rowerzyście bez ograniczania praw samochodów. Bo dla przykłady Jaśkowiak w Poznaniu dąży do tego bym się przesiadł na rower ale ja mam 30km do pracy w jedną stronę i przez korki powstałe po jego innowacjach faworyzujących rower zajmuje mi to w sumie 2,5h, rozwiń

  • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
      0
    • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
        0
      • zgłoś naruszenie
      zamknij
      SEBBAX
      SEBBAX

      obwodnice, obwodnice i jeszcze raz obwodnice - ciekawe kiedy władze Warszawy to zrozumieją i zaczną szybko budowac kolejne obwodnice...

      • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
          0
        • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
            0
          • zgłoś naruszenie
          zamknij
          aleksanderj43

          prosty wnosek nie radary nie mandaty nie policja wplywa na bezpieczenstwo a infrastruktura i naklady na nia

          • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
              1
            • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
                0
              • zgłoś naruszenie
              zamknij
              jawotr
              jawotr

              To jest dowód na to, że i w Polsce można zmniejszyć liczbę wypadków, podobnie jak to zrobili Szwedzi, którzy w latach 70 mieli dwukrotnie więcej wypadków i ofiar śmiertelnych w przeliczeniu na obywatela niż w Polsce - dziś mają tylko 1/3. jednak muszą się tym zająć władze państwowe... a te są zbyt zajęte zdobywaniem sądów.

              • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
                  3
                • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
                    0
                  • zgłoś naruszenie
                  zamknij
                  Anja_B

                  Ale w Szwecji szanuje się rowerzystów i pieszych. U nas jest za dużo nienawiści,złości i frustracji, żeby kultura na drodze stała się faktem.

                  • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
                      0
                    • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
                        0
                      • zgłoś naruszenie
                      zamknij
                      jawotr
                      jawotr

                      Anja, to nie chodzi o jakieś subiektywnie oceniane właściwości. Ja wiem że Polacy są bardziej emocjonalni, ale tu wcale nie o to chodzi, tylko o brak pracy u podstaw, w którą Szwedzi włożyli wiele starań. Przypominam, że w Szwecji w latach 70 było 2X więcej ofiar wypadków, niż w Polsce dzisiaj. Tam było szereg programów, zmian rozwiązań rozwiń

                      • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
                          0
                        • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
                            0
                          • zgłoś naruszenie
                          zamknij
                          marcinponiewierski
                          marcinponiewierski

                          Już się przeprowadzam.

                          • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
                              0
                            • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
                                1
                              • zgłoś naruszenie
                              zamknij
                              Yaspi

                              Można? Można ! Wystarczy chcieć.

                              • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
                                  2
                                • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
                                    0
                                  • zgłoś naruszenie
                                  zamknij
                                  Wielkie nerwy
                                  Wielkie nerwy

                                  W Jaworznie średnia prędkość to 30 km/h

                                  • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
                                      0
                                    • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
                                        1
                                      • zgłoś naruszenie
                                      zamknij
                                      Jerzy0ltf
                                      Jerzy0ltf

                                      Jako średnia to wystarczy!!!

                                      • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
                                          4
                                        • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
                                            0
                                          • zgłoś naruszenie
                                          zamknij
                                          kubat
                                          kubat

                                          Jakie miasto taki ruch, jaki ruch takie bezpieczeństwo. Może popatrzeć pod tym kątem. Niejedna wioska ma jeszcze węższe drogi (koleiny) i tam nie ma kto z kim się zderzyć. Nie mniej, na pewno odpowiednia infrastruktura ułatwia życie.

                                          • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
                                              0
                                            • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
                                                0
                                              • zgłoś naruszenie
                                              zamknij
                                              Yaspi

                                              A po co więcej?

                                              • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
                                                  0
                                                • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
                                                    0
                                                  • zgłoś naruszenie
                                                  zamknij
                                                  Zasady forum
                                                  Publikowane komentarze sa prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24 nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

                                                  Pozostałe informacje

                                                  Sprawdź, gdzie jest smog

                                                  Partnerem serwisu jest PhilipsPhilips - partner serwisu

                                                  Zabija dziesiątki tysięcy Polaków rocznie. Czym jest smog?

                                                  Średnio w Polsce z powodu smogu umiera 45 tysięcy osób. Czym właściwie jest?

                                                  INFORMACJE SPORTOWE »

                                                  Barcelona znów oszukana. Piłka w bramce, gola nie ma

                                                  Barcelona znów oszukana. Piłka w bramce, gola nie ma

                                                  Piłkarze Barcelony nie mają ostatnio szczęścia do decyzji sędziów. Gdy grali z Valencią, sędzia nie zauważył, jak piłka wpadła do bramki po strzale Messiego. W niedzielę inny arbiter pomylił się w bardzo podobnej sytuacji. Piłka znów przekroczyła linię bramkową, ale gwizdek milczał. zobacz więcej »