Wstępne unijne porozumienie w sprawie ułatwień dla niepełnosprawnych

[object Object]
Niezwykła kawiarnia w Rzeszowie. "Fakty po Południu" z 21 październikaFakty po południu
wideo 2/4

Parlament Europejski i kraje unijne osiągnęły w czwartek wstępne porozumienie dotyczące tak zwanego europejskiego aktu w sprawie dostępności. Akt ten jest zbiorem propozycji nowych przepisów, które mają sprawić, że wiele usług i produktów codziennego użytku będzie łatwiej dostępnych dla osób niepełnosprawnych.

Projekt nowych przepisów przygotowała Komisja Europejska. - Dzięki dzisiejszemu wstępnemu porozumieniu Unia Europejska stanie się bardziej dostępnym miejscem do życia i pracy dla osób niepełnosprawnych – powiedziała w czwartek komisarz do spraw zatrudnienia Marianne Thyssen. Jak podkreśliła, nowe regulacje będą miały pozytywny wpływ na życie ponad 80 milionów niepełnosprawnych Europejczyków.

Małe wielkie zmiany

Te nowe przepisy to tzw. europejski akt w sprawie dostępności, który KE zaproponowała w grudniu 2015 roku z myślą zarówno o osobach niepełnosprawnych, jak i przedsiębiorstwach, które oferują produkty i usługi. Producenci i usługodawcy będą w stanie je sprzedawać i eksportować w całej UE bez konieczności dostosowywania ich do rozbieżnych przepisów krajowych.

Bankomaty, na przykład, zostaną wyposażone w gniazda dla słuchawek, aby osoby niewidome mogły wypłacać pieniądze przy wsparciu instrukcji dźwiękowych. Na klawiaturach znajdą się wyczuwalne dotykiem znaki. Oprócz sygnałów dźwiękowych bankomaty będą również miały elementy wizualne (np. migające światło) pozwalające zidentyfikować miejsce, gdzie należy wprowadzić kartę bankomatową lub gdzie wydawane są pieniądze.

Regulacje będą dotyczyły także takich urządzeń i usług jak telefony, komputery, terminale płatnicze i terminale samoobsługowe, usługi bankowe, łączność elektroniczna, numer alarmowy 112, e-booki, handel elektroniczny oraz niektóre usługi transportowe.

Porozumienie zostanie przedłożone unijnym ambasadorom do zatwierdzenia. Następnie będzie nad nim głosował Parlament Europejski, a ostatecznie nowe regulacje zatwierdzi Rada UE.

Autor: mm/adso / Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: PKP Intercity