tvnpix
śledź nas na:
  • Google Plus
  • Instagram
  • RSS

Właściciel ciężarówki po wypadku z szynobusem wini kolejarzy. "Niech się lepiej zajmie hodowlą pietruszki"

Właściciel ciężarówki po wypadku z szynobusem wini kolejarzy. "Niech się lepiej zajmie hodowlą pietruszki"
Foto: Koleje Wielkopolskie, skyscrapercity.com Internauci udowadniają, że na drodze obowiązuje zakaz wjazdu ciężarówek

Na przejeździe kolejowym szynobus uderzył w ciężarówkę. Do tragedii nie doszło głównie dzięki maszyniście, który wybiegł z kabiny i ostrzegł pasażerów przed niebezpieczeństwem. Właściciel ciężarówki obarcza jednak winą kolejarzy i maszynistę. - Powinien zająć się hodowlą pietruszki, a nie prowadzić firmę, która świadczy usługi przewozowe! - oburza się na to Ryszard Węcławik, dyrektor Działu Bezpieczeństwa Ruchu Kolejowego.

Do wypadku doszło 19 kwietnia na przejeździe kolejowym w Karolewie na linii kolejowej Wągrowiec - Poznań. W czwartek Koleje Wielkopolskie udostępniły nagranie wypadku zarejestrowane przez monitoring.

Zdaniem Wojciecha Szkudlarka, właściciela ciężarówki, do wypadku doszło m.in. dlatego, że przejazd kolejowy nie działa odpowiednio. - Jednocześnie jest sygnał dźwiękowy, świetlny i rogatki się zamykają - przekonywał na antenie TVN24.

Na ten zarzut odpowiadają kolejarze.

Miał być dowód, jest strzał w kolano?

- Urządzenia rogatkowe działają na nim zgodnie z obowiązującymi przepisami, w których zapisane są szczegółowe warunki techniczne dla systemów i urządzeń zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowo – drogowych. Między innymi minimalny czas od chwili rozpoczęcia ostrzegania do czasu przejazdu pociągu wynosi co najmniej 30 sekund - przekonuje Zbigniew Wolny z PKP Polskie Linie Kolejowe w Poznaniu, które są odpowiedzialne za infrastrukturę kolejową.

Wersję kolejarzy potwierdza też film nagrany przez właściciela auta. Rogatki zamykają się na nim po 8 sekundach od zapalenia się sygnalizatorów świetlnych. Czas ich opadania to kolejne 8 sekund. Od momentu zamknięcia rogatek do momentu wjazdu pociągu na przejazd mija około 20 sekund. Razem to daje zdecydowanie więcej niż wymagane przepisami pół minuty.

- W czasie tego wypadku urządzenia działały zgodnie z tymi warunkami. Maszynista jechał na tym odcinku linii z dozwoloną prędkością dla tego pociągu - dodaje Wolny.

"Mógł trąbić i hamować"

To jednak nie jedyne zarzuty Szkudlarka. Właściciel ciężarówki obarcza winą za wypadek także maszynistę. - Każdy z nas, jeśli widzi jakieś zagrożenie jadąc samochodem, to nie wskakuje na tylne siedzenie tylko kładzie rękę na klakson i hamuje - mówi.

Maszynista zachował się jednak inaczej. Gdy zauważył stojącą na przejeździe kolejowym ciężarówkę, wybiegł z kabiny i ostrzega przed nadchodzącym niebezpieczeństwem pasażerów, jednocześnie uruchamiając tryb nagłego hamowania.

- To rozwiązanie wprowadzono właśnie dla bezpieczeństwa i do wykorzystania w takich sytuacjach - podkreśla Ryszard Węcławik, dyrektor Działu Bezpieczeństwa Ruchu Kolejowego Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. - W momencie, gdy maszynista "uderzy w grzybek", następuje natychmiastowe zaciśnięcie hamulców w całym składzie - wyjaśnia.

"Powinien zająć się hodowlą pietruszki"

Koleje Wielkopolskie nazywają zachowanie Mateusza Szymańskiego wzorcowym, a nagranie, na którym zarejestrowano przebieg wypadku, ma być wykorzystywane na szkoleniach. Dzięki reakcji maszynisty, pasażerowie, których ostrzegł przed wypadkiem, rzucili się na podłogę albo położyli się na siedzeniach, by zamortyzować siłę uderzenia. Jedna z kamer uchwyciła, jak drewniana belka z ciężarówki nagle przebija się przez okna, na wysokości siedzeń - tam, gdzie chwilę wcześniej siedzieli pasażerowie - i dosłownie wbija się w pociąg. Gdyby więc mężczyzna nie opuścił kabiny, mogłoby dojść do tragedii.

- Jeśli ktoś, zamiast przeprosić pasażerów i cieszyć, że dzięki maszyniście skończyło się tylko na wielkim strachu, atakuje go, powinien zająć się hodowlą pietruszki a nie prowadzić firmę, która świadczy usługi przewozowe! Takie podejście jest po prostu niedopuszczalne - denerwuje się Węcławik.

Jak dodał, to czy maszynista trąbił przed przejazdem kolejowym, zostanie wyjaśnione przez komisję kolejową, która zajmuje się wypadkiem. - Każdy maszynista w bezpiecznej odległości od przejazdu kolejowego jest zobowiązany dać sygnał "baczność". Wątpliwości w tej kwestii zostaną rozwiane, bo wszystkie działania maszynisty podczas jazdy są zapisywane - mówi Węcławik.

Oglądaj
Szynobus uderza w ciężarówkę. Nagranie z monitoringu
Wideo: Koleje Wielkopolskie Szynobus uderza w ciężarówkę. Nagranie z monitoringu

Co istotne, na drodze, na której doszło do wypadku, ciężarówki w ogóle nie powinno być. Obowiązuje tam zakaz wjazdu pojazdów ciężarowych. Ten argument jednak nie przekonuje właściciela auta.

- To była jedyna droga do miejsca, gdzie miał dotrzeć nasz kierowca. Ten teren niestety otoczony jest zakazami wjazdu. Wiedzieliśmy, że trzeba będzie złamać przepisy, dlatego na miejsce przyjechał kierownik budowy, który miał pozwolenia na budowę i miał pilotować ciężarówkę oraz w razie czego wyjaśnić policji dlaczego ona tu wjechała - wyjaśnia Wojciech Szkudlarek.

Grozi mu więzienie

Kierowca ciężarówki, jeśli śledczy uznają jego winę w spowodowaniu wypadku, może ponieść bardzo surowe konsekwencje.

Na razie policja przedstawiła mężczyźnie zarzut dotyczący wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji. Sprawie przyjrzy się też prokuratura.

- Materiały mają wpłynąć do nas w piątek. Chcemy ocenić, czy ewentualnie mogło dojść do przestępstwa  sprowadzenia bezpośredniego niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu lądowym - informowała w piątek w rozmowie z tvn24.pl Magdalena Mazur-Prus, rzeczniczka Prokuratury Okręgowej w Poznaniu.

Gdyby śledczy zdecydowali się postawić mu taki zarzut, mężczyzna mógłby trafić nawet na 8 lat do więzienia.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Skopiowano do schowka

Komentarze (13)

Dodaj komentarz do artykułu
domyślny avatar
Zaloguj się, aby dodać komentarz
Dodaj komentarz do artykułu
domyślny avatar
  • Udostępnij komentarz w:
  • ikona twitter
  • ikona facebook
  • ikona google plus
publikuj
Właśnie pojawiły sie nowe () komentarze - pokaż
marek piotrowski
marek piotrowski

Szkudlarkowi po tych jego durnych wypowiedziach powinni automatycznie zakazać prowadzenia firmy przewozowej !!!!!

  • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
      4
    • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
        0
      • zgłoś naruszenie
      zamknij
      kaskozorzec

      A po co pociąg miał trąbić? Chyba sam fakt opuszczenia rogatek podpowiada że pociąg się zbliża. Zawsze można też wyłączyć radio, opuścić szybę i wtedy słychać też ten pociąg jak jedzie. Pociąg to nie skradający się kot.

      • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
          6
        • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
            0
          • zgłoś naruszenie
          zamknij
          mekl

          Właściciel samochodu jest takim samym idiotą jak jej kierowca! Czekam na informację o działaniach prokuratury i mam nadzieję, że zakończą się one surowymi karami dla obydwu! A maszynista... ?
          Powinien dostać sporą premię!

          • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
              4
            • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
                0
              • zgłoś naruszenie
              zamknij
              SEBBAX
              SEBBAX

              osobiście -odebrał bym kierowcy uprawnienia i nie pozwolił już nigdy usiąść za kierownicą jakiegokolwiek pojazdu. sygnał czerwony oznacza już obowiązek zatrzymania - są dwa, na wypadek, gdyby jeden się przepalił. kierowca nie powinien wjeżdżać poza sygnalizator. koniec kropka. a to czy maszynista trąbił czy nie - nie ma znaczenia rozwiń

              • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
                  5
                • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
                    0
                  • zgłoś naruszenie
                  zamknij
                  miszmasz24
                  miszmasz24

                  A jakie ma znaczenie to, czy maszynista użył sygnału dźwiękowego? Skoro od włączenia się świateł ostrzegawczych do zamknięcia zapór mija osiem sekund - kierowca wjechał na przejazd IGNORUJĄC te światła... zapewne pomyślał - "eee tam, zdążę..." jak większość tumanów za kierownicą to czyni... a potem, zamiast WIAĆ z przejazdu rozwiń

                  • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
                      5
                    • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
                        0
                      • zgłoś naruszenie
                      zamknij
                      miszmasz24
                      miszmasz24

                      I dobrze. Niech trafi do więzienia. Ale - czy to będzie przykładem dla innych? Wątpię... ten, co zabił w Pendolino troje ludzi - też już siedzi... i jak ten przykład podziałał?
                      Z drugiej strony - fakt, osiem sekund od włączenia się sygnalizacji do rozpoczęcia opuszczania szlabanu to faktycznie trochę mało - powinno być więcej, rozwiń

                      • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
                          2
                        • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
                            0
                          • zgłoś naruszenie
                          zamknij
                          marassralas
                          marassralas

                          Nie wiem czy to wina przepisów czy mentalności.

                          • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
                              2
                            • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
                                0
                              • zgłoś naruszenie
                              zamknij
                              Azerate

                              "Każdy z nas, jeśli widzi jakieś zagrożenie jadąc samochodem, to nie wskakuje na tylne siedzenie tylko kładzie rękę na klakson i hamuje" - typowa mentalność polskich kierowców, wiara we wszechmoc klaksonu. Pewnie nawet zderzając się z betonową ścianą trąbiliby zawzięcie, wierząc, że na ten dźwięk ogłaszający zbliżanie się rozwiń

                              • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
                                  4
                                • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
                                    0
                                  • zgłoś naruszenie
                                  zamknij
                                  marassralas
                                  marassralas

                                  Powinni w samochodach dopuszczanych na polskie drogi obowiązkowo montować hamulec w klaksonie.

                                  • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
                                      2
                                    • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
                                        0
                                      • zgłoś naruszenie
                                      zamknij
                                      Zdzichu123

                                      Niech szykuje kasę na odszkodowanie a nie plecie bzdur i szuka winnego!

                                      • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
                                          6
                                        • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
                                            0
                                          • zgłoś naruszenie
                                          zamknij
                                          WB1

                                          Panie Szkudlarek! Jak się ma pozwolenie na budowę w miejscu gdzie jest zakaz wjazdu dla pojazdów o DMC>3,5t to się robi projekt organizacji ruchu z tabliczką "Nie dotyczy pojazdów budowy", uzgadnia się u zarządcy drogi, wiesza się taką tabliczkę pod znakiem i się wjeżdża na legalu. Przekaż Pan Panku Kierownikowi Budowy bo chyba obydwaj rozwiń

                                          • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
                                              6
                                            • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
                                                0
                                              • zgłoś naruszenie
                                              zamknij
                                              joxyz

                                              Piszesz człowieku bzdury. Jak jadę pojazdem ponadgabarytowym przez pół polski to wystarcza mi odpowiednie zezwolenie w kabinie! Ale według ciebie powinienem pozmieniać kilka tysięcy znaków drogowych. Pomyśl zanim coś napiszesz!!!

                                              • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
                                                  0
                                                • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
                                                    2
                                                  • zgłoś naruszenie
                                                  zamknij
                                                  muphet

                                                  słaba logistyka w firmie skoro kierują go pod zakaz

                                                  • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
                                                      5
                                                    • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
                                                        0
                                                      • zgłoś naruszenie
                                                      zamknij
                                                      Zasady forum
                                                      Publikowane komentarze sa prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24 nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

                                                      Pozostałe informacje