tvnpix
śledź nas na:
  • Google Plus
  • Instagram
  • RSS

Poznański most wrócił po 50 latach. Jako świąteczna iluminacja

zobacz więcej wideo »
Poznański most wrócił po 50 latach. Jako świąteczna iluminacja
  • Most Chwaliszewski wrócił po 50 latach. Jako świąteczna iluminacjaMost Chwaliszewski wrócił po 50 latach. Jako świąteczna iluminacja
  • Jak zakopywano stare koryto WartyJak zakopywano stare koryto Warty
Foto: TVN 24 Poznań | Video: TVN 24 Poznań Most ze świątecznych lampek na ul. Wielkiej w Poznaniu

W Poznaniu przy ulicy Wielkiej w nietypowy sposób odtworzono przęsło mostu Chwaliszewskiego. Nieistniejącą już dziś przeprawę, poznaniacy mogą podziwiać jako świąteczną iluminację. Zlikwidowano ją pod koniec lat 60., gdy zasypano stare koryto Warty i odsunięto rzekę na wschód od centrum.

Iluminacja, która pojawiła się na placu Międzymoście pomiędzy ulicami Wielką i Chwaliszewo to niespodzianka, jaką miasto przygotowało na mikołajki.

- Dzięki współpracy z naszym partnerem Enea Oświetlenie odtworzyliśmy przęsło dawnego mostu Chwaliszewskiego - poinformował Mariusz Wisniewski, wiceprezydent Poznania.

Świąteczna dekoracja przypomina o istniejącym do 1968 r. moście i o tym, że kiedyś w tym miejscu płynęła Warta.

Warta. Historia znikania

W latach 60. władze Poznania podjęły kontrowersyjną decyzję o zasypaniu starego koryta Warty i odsunięciu rzeki na wschód od śródmieścia.

Prace rozpoczęto w 1964 r. Planowano je jednak znacznie wcześniej, bo jeszcze na początku XX wieku, gdy Poznań znajdował się pod zaborem pruskim. Pomysł ten miał zabezpieczać miasto, a przede wszystkim śródmieście przed powodziami.

Oglądaj
Miasto pod wodą. Zobacz wielką powódź w Poznaniu z 1924 r.
Wideo: CYRYL Miasto pod wodą. Zobacz wielką powódź w Poznaniu z 1924 r.

CZYTAJ WIĘCEJ O POWODZI Z 1924 R.

Początkowo plan zakładał utworzenie grobli i skierowanie głównego nurtu rzeki nowym korytem. Do jego realizacji przystąpiono jeszcze przed pierwszą wojną światową i powrócono w dwudziestoleciu międzywojennym. Wyburzono wtedy część wschodniego Chwaliszewa oraz pogłębiono i poszerzono oba kanały ulgi. Prac jednak nie ukończono i wrócono do nich dopiero w latach 60.

Zobacz jak zmieniał się przebieg Warty na mapach z lat 1956-1974:

  • Plan miasta z 1956 r.
    Fot. CYRYL
    Plan miasta z 1956 r.
  • Plan miasta z 1962 r.
    Fot. CYRYL
    Plan miasta z 1962 r.
  • Plan miasta z 1966 r.
    Fot. CYRYL
    Plan miasta z 1966 r.
  • Plan miasta z 1971 r.
    Fot. CYRYL
    Plan miasta z 1971 r.
  • Plan miasta z 1974 r.
    Fot. CYRYL
    Plan miasta z 1974 r.
  • Plan miasta z 1956 r.
  • Plan miasta z 1962 r.
  • Plan miasta z 1966 r.
  • Plan miasta z 1971 r.
  • Plan miasta z 1974 r.

Proces zasypywania starego koryta rzeki dokumentował Stefan Orpal, mieszkaniec Chwaliszewa i kapitan rzecznych holowników. Zrobił kilkadziesiąt zdjęć dokumentujących zasypywanie zakola.

Zdjęcia można zobaczyć na stronie Cyfrowego Repozytorium Lokalnego.

  • Zasypywane koryto Warty na tzw. zakolu Chwaliszewskim w 1966 r.
    Fot. Stefan Orpel/CYRYL
    Zasypywane koryto Warty na tzw. zakolu Chwaliszewskim w 1966 r.
  • Prace ziemne w zasypywanym korycie Warty, tzw. zakolu Chwaliszewskim
    Fot. Stefan Orpel/CYRYL
    Prace ziemne w zasypywanym korycie Warty, tzw. zakolu Chwaliszewskim
  • Holownik na częściowo zasypanym, ale jeszcze czynnym zakolu Warty
    Fot. Stefan Orpel/CYRYL
    Holownik na częściowo zasypanym, ale jeszcze czynnym zakolu Warty
  • Zasypywanie dawnego koryta Warty, tzw. zakola Chwaliszewskiego
    Fot. Czesław Czub/CYRYL
    Zasypywanie dawnego koryta Warty, tzw. zakola Chwaliszewskiego
  • Warta od mostu Marchlewskiego (dzisiaj Królowej Jadwigi) w kierunku południowym przed budową osiedli na Ratajach
    Fot. Janusz Korpal/CYRYL
    Warta od mostu Marchlewskiego (dzisiaj Królowej Jadwigi) w kierunku południowym przed budową osiedli na Ratajach
  • Dawne warciańskie zakole Chwaliszewskie z przecinającym go nasypem drogi w kierunku mostu Bolesława Chrobrego
    Fot. Janusz Korpal/CYRYL
    Dawne warciańskie zakole Chwaliszewskie z przecinającym go nasypem drogi w kierunku mostu Bolesława Chrobrego
  • Zasypywane koryto Warty na tzw. zakolu Chwaliszewskim w 1966 r.
  • Prace ziemne w zasypywanym korycie Warty, tzw. zakolu Chwaliszewskim
  • Holownik na częściowo zasypanym, ale jeszcze czynnym zakolu Warty
  • Zasypywanie dawnego koryta Warty, tzw. zakola Chwaliszewskiego
  • Warta od mostu Marchlewskiego (dzisiaj Królowej Jadwigi) w kierunku południowym przed budową osiedli na Ratajach
  • Dawne warciańskie zakole Chwaliszewskie z przecinającym go nasypem drogi w kierunku mostu Bolesława Chrobrego

Prace związane ze zmiana biegu Warty trwały do końca lat 70. Chwaliszewo, dotychczas wyspa, nazywane wcześniej "poznańską Wenecją" straciło na atrakcyjności i znaczeniu. 

  • Widok na Chwaliszewo z przeciwległego brzegu
    Fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe
    Widok na Chwaliszewo z przeciwległego brzegu
  • Most Chwaliszewski w 1929 r.
    Fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe
    Most Chwaliszewski w 1929 r.
  • Chwaliszewo w 1929 r.
    Fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe
    Chwaliszewo w 1929 r.
  • Port rzeczny w Poznaniu w latach 30.
    Fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe
    Port rzeczny w Poznaniu w latach 30.
  • Widok z Chwaliszewa na Ostrów Tumski ze starą katedrą
    Fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe
    Widok z Chwaliszewa na Ostrów Tumski ze starą katedrą
  • Stare Koryto Warty w 1930 r.
    Fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe
    Stare Koryto Warty w 1930 r.
  • Kry lodowe pod mostem Chwaliszewskim w 1935 r.
    Fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe
    Kry lodowe pod mostem Chwaliszewskim w 1935 r.
  • Łódki były charakterystycznym widokiem "poznańskiej Wenecji"
    Fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe
    Łódki były charakterystycznym widokiem "poznańskiej Wenecji"
  • Port rzeczny na Chwaliszewie
    Fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe
    Port rzeczny na Chwaliszewie
  • Widok na Chwaliszewo z przeciwległego brzegu
  • Most Chwaliszewski w 1929 r.
  • Chwaliszewo w 1929 r.
  • Port rzeczny w Poznaniu w latach 30.
  • Widok z Chwaliszewa na Ostrów Tumski ze starą katedrą
  • Stare Koryto Warty w 1930 r.
  • Kry lodowe pod mostem Chwaliszewskim w 1935 r.
  • Łódki były charakterystycznym widokiem "poznańskiej Wenecji"
  • Port rzeczny na Chwaliszewie

Wkrótce przebudowano także ciąg ulic Solna-Małe Garbary-Wyszyńskiego, budując m.in. most Chrobrego nad nowym korytem Warty. Ta szeroka arteria przecięła na pół Ostrów Tumski - kolebkę polskiej państwowości.

Więcej o tym, jak kiedyś wyglądało Chwaliszewo i jak zasypywano stare koryto Warty przeczytacie w książce autora tekstu, Filipa Czekały - "Miasto nie do Poznania".

Jednym z patronów medialnych książki jest TVN24

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Skopiowano do schowka

Komentarze (0)

Dodaj komentarz do artykułu
domyślny avatar
Zaloguj się, aby dodać komentarz
Dodaj komentarz do artykułu
domyślny avatar
  • Udostępnij komentarz w:
  • ikona twitter
  • ikona facebook
  • ikona google plus
publikuj
Właśnie pojawiły sie nowe () komentarze - pokaż
Zasady forum
Publikowane komentarze sa prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24 nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pozostałe informacje