Wyspy Kanaryjskie, Kenia, Kuba – to tylko niektóre z kierunków wybieranych przez Polaków w okresie świąteczno-noworocznym. Coraz częściej decydujemy się na spędzanie Bożego Narodzenia na wypadzie zagranicznym.
Świąteczne wyjazdy turystyczne nie są już dla Polaków niczym niezwykłym. Na spędzanie czasu z rodziną niekoniecznie przy tradycyjnym świątecznym stole, ale np. w ciepłym, egzotycznym klimacie, z roku na rok decyduje się coraz więcej osób. – Obserwujemy coraz większe zainteresowanie klientów w okresie świąt. W stosunku do ostatniego roku notujemy około 15-procentowy wzrost liczby osób wyjeżdżających w tym specyficznym okresie na zagraniczne wakacje i wycieczki – potwierdza Piotr Henicz, wicedyrektor biura podróży Itaka.
Obserwujemy coraz większe zainteresowanie klientów w okresie świąt. W stosunku do ostatniego roku notujemy ok. 15 proc. wzrost liczby osób wyjeżdżających w tym specyficznym okresie na zagraniczne wakacje i wycieczki
Piotr Henicz
Wzrost zainteresowania
Ze statystyk przygotowanych przez serwis Travelplanet.pl wynika, że aż 80 proc. polskich turystów, którzy do połowy listopada br. zdecydowali się na wyjazd na Boże Narodzenie i sylwestra, chce wypoczywać pod palmami. Co piąty wybiera się na narty i snowboard.
Coraz częściej turyści decydują się również na spędzenie już samej Wigilii na wycieczce zagranicznej. W tym roku będzie to około jedna trzecia wyjeżdżających z biurami podróży w okresie świąteczno-noworocznym. Dla porównania w 2013 r. było to zaledwie ok. 18 proc.
Być może chętnych byłoby jeszcze więcej, jednak świąteczne wypady to spory wydatek. Z wyliczeń przygotowanych przez biuro podróży Itaka wynika, że obecnie średni koszt wyjazdu na Boże Narodzenie i Nowy Rok to 3770 zł za osobę.
Jakie kierunki?
Coraz więcej turystów decyduje się na wyjazdy egzotyczne. – Przede wszystkim są to dalekie kierunki, takie jak Dominikana, Kuba, Zanzibar, Wyspy Zielonego Przylądka, Oman, Kenia, czy Tajlandia, oraz bardzo popularne od lat Wyspy Kanaryjskie – wylicza Piotr Henicz. Jarosław Kałucki z Travelplanet.pl uważa, że Wyspy Kanaryjskie są w tym roku dla Polaków wręcz "wyspami Bożego Narodzenia".
W czołówce rankingu popularności pozostają także kurorty narciarskie we Włoszech czy Austrii.
Ogromne problemy przeżywa za to Egipt. Najlepiej obrazuje to niemal trzykrotny spadek popularności Kraju Piramid w rezerwacjach świąteczno-noworocznych. Jest to związane z wzrostem zagrożenia terrorystycznego w Afryce Północnej i na Bliskim Wschodzie.
Przyczyny?
Dlaczego ceniący tradycję Polacy zamiast 12 potraw w domu coraz częściej wybierają all inclusive w hotelu? Przedstawiciele biur podróży wskazują na kilka przyczyn.
Przygotowanie świąt jest sporym wysiłkiem. Ludzie zaczynają liczyć w ten sposób, że zamiast się namęczyć i wykosztowywać przy przygotowaniu tego wszystkiego, czasami być może wolą po prostu wyjechać na te święta z rodziną. Zapłacić troszeczkę więcej i potraktować święta jako okres wypoczynku
Jarosław Kałucki
Jak zauważa Kałucki, "Polacy coraz bardziej szanują czas wolny". – Przygotowanie świąt jest sporym wysiłkiem. Ludzie zaczynają liczyć w ten sposób, że zamiast się namęczyć i wykosztowywać przy przygotowaniu tego wszystkiego, czasami być może wolą po prostu wyjechać na te święta z rodziną. Zapłacić troszeczkę więcej i potraktować święta jako okres wypoczynku – wyjaśnia.
Piotr Henicz z Itaki podkreśla z kolei, że jest to okazja, aby "ominąć świąteczną gorączkę". – Wspólny rodzinny wyjazd pozwala w pełni wykorzystać świąteczny urlop i skupić się na odpoczynku w gronie najbliższych – zaznacza.
Jego zdaniem wzrost popularności wyjazdów w tym okresie jest podyktowany przede wszystkim potrzebą odpoczynku i oderwania się od codzienności.
W opinii Henicza zaczynamy ponadto przyzwyczajać się do Bożego Narodzenia w Polsce bez śniegu, stąd łatwiej nam przychodzi podjęcie decyzji o wyjeździe.
Bony od pracodawców
Do zmieniających się trendów dostosowują się także pracodawcy. Jak wskazuje Kałucki, w porównaniu do analogicznego okresu przed rokiem prawie o 15 proc. wzrosła sprzedaż bonów podróżnych dla firm. – Jak zwykle firmy kupują pracownikom paczki spożywcze, to coraz popularniejsze są bony na wypoczynek – mówi.
Firmy w ten sposób starają się zrobić miły prezent kontrahentom bądź pracownikom. Ponadto po wakacjach pracownik wróci wypoczęty i naładowany energią.
Z raportu przygotowanego przez Travelplanet wynika, że obecnie firmy inwestują przeciętnie 770 zł w wypoczynek pracowników. W 2014 r. było to niecałe 600 zł. Beneficjenci bonów podarunkowych na podróże wydają je zaś przede wszystkim na wypoczynek w Grecji – 26 proc., Hiszpanii – 16 proc., Turcji – 11 proc., Egipcie – 8 proc. i Polsce – 5 proc.