tvnpix
śledź nas na:
  • Google Plus
  • Instagram
  • RSS

Katastrofa wiaduktu w Genui

Ekspert o wiadukcie w Genui: specyficzna konstrukcja, nikt jej nie naśladował

zobacz więcej wideo »
Ekspert o wiadukcie w Genui: specyficzna konstrukcja, nikt jej nie naśladował
  • "Dziś tak nie budujemy mostów podwieszonych""Dziś tak nie budujemy mostów podwieszonych"
  •  "Za wcześnie, żeby wskazywać winnych, śledztwo trwa" Genua "Za wcześnie, żeby wskazywać winnych, śledztwo trwa" Genua
  • "Mój syn nie zmarł - został zabity, bo państwo nie zadbało o swoich obywateli""Mój syn nie zmarł - został zabity, bo państwo nie zadbało o swoich obywateli"
  • Most urywa się w połowie. Nagranie po katastrofie w GenuiMost urywa się w połowie. Nagranie po katastrofie w Genui
  • Ekspert: na 99 procent korozja cięgien była główną przyczyną katastrofyEkspert: na 99 procent korozja cięgien była główną przyczyną katastrofy
  • Katastrofa w Genui. Relacja reporterki TVN24 BiSKatastrofa w Genui. Relacja reporterki TVN24 BiS
  • Runął wiadukt na autostradzieRunął wiadukt na autostradzie
  • Marek Lehnert: na wiadukcie znajdowało się około 20 samochodówMarek Lehnert: na wiadukcie znajdowało się około 20 samochodów
  • Zawalił się około 100-metrowy odcinek wiaduktuZawalił się około 100-metrowy odcinek wiaduktu
  • Moment zawalenia się wiaduktu w GenuiMoment zawalenia się wiaduktu w Genui
  • Zawalił się wiadukt nad GenuąZawalił się wiadukt nad Genuą
Foto: Flavio Lo Scalzo PAP/EPA | Video: tvn24 "Dziś tak nie budujemy mostów podwieszonych"

Awaria jednego elementu konstrukcji sprawiała, że ona się wali. Dziś tak nie budujemy mostów podwieszonych - tak o zawalonym wiadukcie w Genui mówił na antenie TVN24 prof. Jan Biliszczuk. Jego zdaniem za katastrofę z dużym prawdopodobieństwem odpowiadać może korozja.

Profesor Jan Biliszczuk z Katedry Mostów i Kolei Politechniki Wrocławskiej podkreślił na antenie TVN24, że wiadukt w Genui był oryginalną konstrukcją włoskiego projektanta Riccardo Morandiego, "który wymyślił własny system mostów i takich mostów na świecie wybudował chyba sześć".

- To były specyficzne konstrukcje - zaznaczył, wskazując na ich właściwość "statycznej wyznaczalności". - Oznacza to, że awaria jednego elementu powoduje przejście konstrukcji w mechanizm, czyli ona się wali. Dziś tak nie budujemy mostów podwieszonych - dodał.

"Nikt go nie naśladował"

Jak zaznaczył prof. Biliszczuk, współcześnie wiadukty i mosty podwieszane budowane są w ten sposób, że "awaria jednej liny czy dwóch nie powoduje katastrofy". Pytany, czy można wobec tego nazwać konstrukcje projektu Morandiego "bardzo ryzykownymi", przyznał: - Nikt po Morandim nie naśladował go.

Ekspert zaznaczył jednak, że stara się nie oceniać projektantów z ubiegłych epok według współczesnego stanu wiedzy. - W latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych istniał bardzo duży optymizm co do trwałości konstrukcji z betonu sprężonego, bo te konstrukcje z takiego betonu były zrobione - mówił. - Życie pokazało, że to było zbyt ryzykowne, że aż tak trwałe te konstrukcje nie są, gdyż jak w jednym miejscu na przykład skorodują cięgna, to taki most ulega awarii - zaznaczył.

Źródło: Google Earth Zawalił się 400-metrowy odcinek wiaduktu w Genui

Pozostałe mosty konstrukcji Morandiego według prof. Biliszczuka do tej pory trzymały się dobrze, zwrócił jednak uwagę na problem korozji, którą nazwał "cichym wrogiem". - Ona 'żre' te pręty i gdy zmniejsza się przekrój cięgien stalowych, to w pewnym momencie ich przekrój jest za mały do przeniesienia istniejących sił i to nagle pęka - powiedział.

Profesor przyznał w związku z tym, że właśnie korozję cięgien wiaduktu podejrzewa jako "wysoce prawdopodobną przyczynę" katastrofy w Genui. - W Wenezueli na moście na Maracaibo Morandiego pięć lat temu wymieniono cięgna właśnie z powodu korozji - dodał.

Na korozję konstrukcji 50-letniego wiaduktu zwracają również eksperci cytowani we włoskich mediach.

Świadkowie: w filar uderzyła błyskawica

Świadkowie, których relacje przytacza "La Repubblica", twierdzą z kolei, że tuż przed katastrofą w jeden z filarów wiaduktu trafiła błyskawica. - O 10:35 błyskawica uderzyła w podstawę filara. Od razu po tym beton zaczął się kruszyć i wtedy wszystko się zawaliło - relacjonowała czteroosobowa rodzina przebywająca w najbliższym miejsca katastrofy szpitalu Villa Scassi w dzielnicy Sampierdarena.

Jak zauważa "La Repubblica", uderzenie błyskawicy może być jedną z możliwych przyczyn, które złożyły się na zawalenie konstrukcji w Genui. - Widzieliśmy, jak struktura wali się i wtedy pierwsza ciężarówka zaczęła spadać - dodała rodzina.

Jeżeli byliście świadkami tego zdarzenia, skontaktujcie się z nami:
E-mail: kontakt24@tvn.pl
Telefon: 22 324 24 24
Nr sms/mms: 516 4444 24

Oglądaj
Cała rozmowa z prof. Janem Biliszczukiem
Wideo: tvn24 Cała rozmowa z prof. Janem Biliszczukiem
Źródło: Google Maps Wiadukt Morandi w Genui

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Skopiowano do schowka

Katastrofa wiaduktu w Genui

Komentarze (1)

Dodaj komentarz do artykułu
domyślny avatar
Zaloguj się, aby dodać komentarz
Dodaj komentarz do artykułu
domyślny avatar
  • Udostępnij komentarz w:
  • ikona twitter
  • ikona facebook
  • ikona google plus
publikuj
Właśnie pojawiły sie nowe () komentarze - pokaż
cavok
cavok

Jeśli rozpadł się filar, to ilość lin podtrzymujących jezdnie nie jest istotna.

  • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
      1
    • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
        0
      • zgłoś naruszenie
      zamknij
      Zasady forum
      Publikowane komentarze sa prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24 nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

      Pozostałe informacje

      Sprawdź, czy zagraża Ci smog

      TVN Meteo

      INFORMACJE BIZNESOWE »

      Niemiecka prasa: Rosja gotowa przejąć finansowanie Nord Stream 2

      Niemiecka prasa: Rosja gotowa przejąć finansowanie Nord Stream 2

      Prezydent Rosji Władimir Putin już podczas sierpniowej wizyty w Niemczech nie wykluczył, że w razie nałożenia przez USA sankcji na Nord Stream 2 Moskwa w całości przejmie finansowanie budowy tego gazociągu - poinformował "Suddeutsche Zeitung". czytaj dalej »

      INFORMACJE ZE ŚWIATA »

      Szef niemieckiej dyplomacji: 
o niektórych decyzjach USA dowiadujemy się z Twittera

      Szef niemieckiej dyplomacji:
      o niektórych decyzjach USA dowiadujemy się z Twittera

      Minister spraw zagranicznych Niemiec Heiko Maas w opublikowanym w niedzielę wywiadzie zarzucił Stanom Zjednoczonym, że w niektórych ważnych sprawach polityki międzynarodowej przestały konsultować swoje decyzje z sojusznikami. - My, Europejczycy, nie możemy siedzieć jak króliczek przed wężem i czekać, co pojawi się na Twitterze - powiedział. zobacz więcej »

      INFORMACJE SPORTOWE »

      Europejski rekord z naszym akcentem. Polaków leciało najwięcej

      30 osób, w tym aż ośmiu Polaków, połączonych w jedną formację na wysokości niemal dwóch tysięcy metrów. Zobacz TOTERAZ.

      Słodkie maluchy zachwycają odwiedzających zoo w Sydney

      Gepardzia mama ma łapy pełne roboty. Zobacz TOTERAZ.

      Procesja w tradycyjnych ludowych strojach w Gyongyos na Węgrzech (Peter Komka/PAP/EPA) czytaj dalej »