tvnpix
śledź nas na:
  • Google Plus
  • Instagram
  • RSS

Izrael ujawnia: jako pierwsi użyliśmy F-35 w boju

zobacz więcej wideo »
Izrael ujawnia: jako pierwsi użyliśmy F-35 w boju
  • Pierwsza misja F-35 nad EuropąPierwsza misja F-35 nad Europą
  • Testy podwieszanego działka F-35Testy podwieszanego działka F-35
  • Lockheed Martin promuje swoje nowe samolotyLockheed Martin promuje swoje nowe samoloty
  • Test działka F-35Test działka F-35
  • Piloci ćwiczą zrzucanie bomb z F-35APiloci ćwiczą zrzucanie bomb z F-35A
  • F-35 skacze ze skoczniF-35 skacze ze skoczni
  • F-35 zawitał na lotniskowiecF-35 zawitał na lotniskowiec
Foto: USAF | Video: natochannel.tv F-35 są najliczniejsze wśród samolotów piątej generacji

Już od wielu miesięcy o tym spekulowano, ale teraz zostało oficjalnie potwierdzone przez wojskowych. Izrael bardzo szybko użył w boju swoich pierwszych myśliwców generacji F-35. - Latamy nimi nad całym Bliskim Wschodem i atakowaliśmy już dwa razy na dwóch różnych frontach - stwierdził generał major Amikam Norkin, cytowany przez izraelskie media.

O sprawie pisze między innymi portal dziennika "The Times of Israel". Ogólnie doniesienia na temat użycia F-35 potwierdziło oficjalnie izraelskie wojsko. Zrobiono to za pośrednictwem konta rzecznika prasowego sił zbrojnych na Twitterze.

Tajemnicze akcje F-35

Nie podano szczegółów akcji, w których użyto F-35. Generał Norkin miał mówić o sprawie na spotkaniu z szefami 20 innych zaprzyjaźnionych sił powietrznych z całego świata. Według "Times of Israel", podczas wystąpienia pokazano między innymi zdjęcia F-35 nad libańskim Bejrutem, znad którego izraelskie lotnictwo często dokonuje wypadów nad Syrię.

Izraelczycy dostali swoje dwa pierwsze F-35 w grudniu 2016 roku. Na razie z USA dostarczono dziewięć takich maszyn, a całe zamówienie opiewa na 50 sztuk. Od wielu miesięcy, przy okazji kolejnych nalotów na Syrię, pojawiały się spekulacje, czy Izraelczycy użyli do nich swojego najnowszego nabytku. Teraz jest już pewne, że tak.

Szybciej niż Amerykanie

Twierdzenia Izraelczyków oznaczają, że po raz kolejny wcześniej użyli w walce najnowocześniejszego amerykańskiego sprzętu, niż zrobili to sami Amerykanie. Podobnie było z myśliwcami F-15 i F-16 na przełomie lat 70. i 80. Ze względu na swoją sytuację geopolityczną Izrael ma bardzo dużo okazji do używania lotnictwa w boju.

Choć Tel Awiw zazwyczaj oficjalnie tego nie potwierdza, to izraelskie lotnictwo często przeprowadza naloty w sąsiedniej Syrii. Celem są zazwyczaj siły irańskie i zależna od nich libańska bojówka Hezbollah. Izraelczycy systematycznie niszczą uzbrojenie i zapasy, które uznają za zagrożenie dla siebie i zbytnie wzmocnienie bojówkarzy. Podczas jednej z akcji w tym roku utracono myśliwiec F-16.

Źródło: tvn24.pl/USAF, US Navy / Artur Tarkowski Amerykanie budują F-35 w trzech wersjach

Cenne wsparcie dla reszty pilotów

Nie wiadomo, ile F-35 i w jaki dokładniej sposób uczestniczyło w akcjach bojowych. Można jednak z dużą dozą prawdopodobieństwa spekulować, że działo się to nad Syrią. Zwłaszcza biorąc pod uwagę zdjęcie rzekomo pokazane przez generała Norkina.

F-35 to maszyna piątej generacji, a co za tym idzie istotnie różna od tych obecnie wykorzystywanych na świecie, które w zdecydowanej większości należą do czwartej generacji. Bardzo silną stroną F-35 jest jego elektronika. Maszyna może służyć jako latające centrum dowodzenia dla mniej zaawansowanych starszych maszyn i dostarczać im cennych informacji na przykład o położeniu wroga, a samemu pozostając niewykrytą dzięki technologii stealth.

Izraelskie F-35 nie musiały więc podczas misji zrzucić wielu bomb czy odpalić rakiet, aby istotnie zwiększyć szanse na sukces całej operacji. Wystarczy, że krążyłyby gdzieś w rejonie, gdzie przeprowadzano atak.

F-35 w USA nadal formalnie nie są w pełni gotowe do walki i przechodzą rozbudowane testy, choć łącznie lata ich już niemal 300.

  • Hełm pilota F-35 jest obecnie najbardziej skomplikowanym urządzeniem tego rodzaju. Docelowo ma umożliwiać swobodne patrzenie "przez" kadłub maszyny, dzięki systemowi kamer zamontowanych na samolocie
    Fot. Lockheed Martin
    Hełm pilota F-35 jest obecnie najbardziej skomplikowanym urządzeniem tego rodzaju. Docelowo ma umożliwiać swobodne patrzenie "przez" kadłub maszyny, dzięki systemowi kamer zamontowanych na samolocie
  • Technicy uczą się obsługi F-35 na wirtualnych symulatorach, które mają być pierwszymi tego rodzaju w wojsku USA. Ich nieodłącznym narzędziem jest wzmocniony laptop, który jest niezbędny do serwisowania samolotu
    Fot. USAF
    Technicy uczą się obsługi F-35 na wirtualnych symulatorach, które mają być pierwszymi tego rodzaju w wojsku USA. Ich nieodłącznym narzędziem jest wzmocniony laptop, który jest niezbędny do serwisowania samolotu
  • Technicy sprawdzają F-35 przed lotem przy pomocy laptopa. Samolot ma wbudowany system diagnostyczny, który z jednej strony znacznie ułatwia obsługę, ale z drugiej jest bardzo skomplikowany i niesie ryzyko problemów
    Fot. Lockheed Martin
    Technicy sprawdzają F-35 przed lotem przy pomocy laptopa. Samolot ma wbudowany system diagnostyczny, który z jednej strony znacznie ułatwia obsługę, ale z drugiej jest bardzo skomplikowany i niesie ryzyko problemów
  • F-35 z otwartymi głównymi komorami na uzbrojenie i dwoma precyzyjnie naprowadzanymi bombami JDAM. Do obsługi każdego typu uzbrojenia potrzeba specjalnego oprogramowania. Bez niego systemy samolotu nie będą w stanie komunikować się z bronią
    Fot. Lockheed Martin
    F-35 z otwartymi głównymi komorami na uzbrojenie i dwoma precyzyjnie naprowadzanymi bombami JDAM. Do obsługi każdego typu uzbrojenia potrzeba specjalnego oprogramowania. Bez niego systemy samolotu nie będą w stanie komunikować się z bronią
  • Widoczne na zdjęciu oszklone wybrzuszenie to system optoelektroniczny służący do namierzania celów i naprowadzania na nie uzbrojenia. Większość współczesnych samolotów przenosi go w dodatkowych zasobnikach. F-35 ma wbudowany, ale za cenę ogranniczonych możliwości
    Fot. Lockheed Martin
    Widoczne na zdjęciu oszklone wybrzuszenie to system optoelektroniczny służący do namierzania celów i naprowadzania na nie uzbrojenia. Większość współczesnych samolotów przenosi go w dodatkowych zasobnikach. F-35 ma wbudowany, ale za cenę ogranniczonych możliwości
  • Reklamowe zdjęcie F-35 z różnymi rodzajami uzbrojenia, które może przenosić. Udźwig myśliwca jest ograniczony, jeśli chce się zachować właściwości stealth. Można go zwiększyć podwieszając uzbrojenie pod skrzydłami, jak na zdjęciu. Oznacza to jednak drastyczne zwiększenie echa radarowego
    Fot. Lockheed Martin
    Reklamowe zdjęcie F-35 z różnymi rodzajami uzbrojenia, które może przenosić. Udźwig myśliwca jest ograniczony, jeśli chce się zachować właściwości stealth. Można go zwiększyć podwieszając uzbrojenie pod skrzydłami, jak na zdjęciu. Oznacza to jednak drastyczne zwiększenie echa radarowego
  • F-35 w wersji C przeznaczonej dla US Navy. Widoczny pod spodem maszyny wystający zasobnik mieści działko. W wersji C i B (pionowy start i lądowanie dla Marines) nie udało się go zmieścić do kadłuba tak jak w klasycznej wersji A, przeznaczonej dla USAF
    Fot. Lockheed Martin
    F-35 w wersji C przeznaczonej dla US Navy. Widoczny pod spodem maszyny wystający zasobnik mieści działko. W wersji C i B (pionowy start i lądowanie dla Marines) nie udało się go zmieścić do kadłuba tak jak w klasycznej wersji A, przeznaczonej dla USAF
  • F-35 ma dwie komory na uzbrojenie. Na zdjęciu widać otwartą jedną z nich, na prawo od techników z rakietą
    Fot. USAF
    F-35 ma dwie komory na uzbrojenie. Na zdjęciu widać otwartą jedną z nich, na prawo od techników z rakietą
  • Hełm pilota F-35 jest obecnie najbardziej skomplikowanym urządzeniem tego rodzaju. Docelowo ma umożliwiać swobodne patrzenie "przez" kadłub maszyny, dzięki systemowi kamer zamontowanych na samolocie
  • Technicy uczą się obsługi F-35 na wirtualnych symulatorach, które mają być pierwszymi tego rodzaju w wojsku USA. Ich nieodłącznym narzędziem jest wzmocniony laptop, który jest niezbędny do serwisowania samolotu
  • Technicy sprawdzają F-35 przed lotem przy pomocy laptopa. Samolot ma wbudowany system diagnostyczny, który z jednej strony znacznie ułatwia obsługę, ale z drugiej jest bardzo skomplikowany i niesie ryzyko problemów
  • F-35 z otwartymi głównymi komorami na uzbrojenie i dwoma precyzyjnie naprowadzanymi bombami JDAM. Do obsługi każdego typu uzbrojenia potrzeba specjalnego oprogramowania. Bez niego systemy samolotu nie będą w stanie komunikować się z bronią
  • Widoczne na zdjęciu oszklone wybrzuszenie to system optoelektroniczny służący do namierzania celów i naprowadzania na nie uzbrojenia. Większość współczesnych samolotów przenosi go w dodatkowych zasobnikach. F-35 ma wbudowany, ale za cenę ogranniczonych możliwości
  • Reklamowe zdjęcie F-35 z różnymi rodzajami uzbrojenia, które może przenosić. Udźwig myśliwca jest ograniczony, jeśli chce się zachować właściwości stealth. Można go zwiększyć podwieszając uzbrojenie pod skrzydłami, jak na zdjęciu. Oznacza to jednak drastyczne zwiększenie echa radarowego
  • F-35 w wersji C przeznaczonej dla US Navy. Widoczny pod spodem maszyny wystający zasobnik mieści działko. W wersji C i B (pionowy start i lądowanie dla Marines) nie udało się go zmieścić do kadłuba tak jak w klasycznej wersji A, przeznaczonej dla USAF
  • F-35 ma dwie komory na uzbrojenie. Na zdjęciu widać otwartą jedną z nich, na prawo od techników z rakietą

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Skopiowano do schowka

Dowiedz się więcej...

Komentarze (0)

Dodaj komentarz do artykułu
domyślny avatar
Zaloguj się, aby dodać komentarz
Dodaj komentarz do artykułu
domyślny avatar
  • Udostępnij komentarz w:
  • ikona twitter
  • ikona facebook
  • ikona google plus
publikuj
Właśnie pojawiły sie nowe () komentarze - pokaż
Zasady forum
Publikowane komentarze sa prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24 nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pozostałe informacje

Sprawdź, czy zagraża Ci smog

TVN Meteo
Partnerem serwisu jest PhilipsPhilips - partner serwisu

Odstawili internet na 48 godzin. Jak się zmienili przez te dwa dni?

Trójka młodych ludzi podjęła się wyzwania Offline Challenge. Po 48 godzinach opowiedzieli, co czuli. Zobacz TOTERAZ.

INFORMACJE SPORTOWE »

Świecące delfiny uchwycone na nagraniu. Magiczna noc u wybrzeży Australii

Choć trudno w to uwierzyć, za wszystko odpowiadają glony. Zobacz TOTERAZ.

Angela Merkel przemawia w Bundestagu (Omer Messinger/PAP/EPA) czytaj dalej »