tvnpix
śledź nas na:
  • Google Plus
  • Instagram
  • RSS

Cegielski wraca do gry. Chce produkować dla wojska Husary

zobacz więcej wideo »
Cegielski wraca do gry. Chce produkować dla wojska Husary
  • Husar. Przyszłość polskiej armii?Husar. Przyszłość polskiej armii?
  • Husar na testach na poligonie. Wypadły pomyślnieHusar na testach na poligonie. Wypadły pomyślnie
Foto: TVN 24 | Video: TVN 24 Husar "w akcji"

Fabryka H. Cegielski-Poznań chce wytwarzać pojazdy opancerzone na potrzeby polskiej armii wraz z czeskim holdingiem zbrojeniowym Czechoslovak Group (CSG) lub tureckim Otokarem. Wśród proponowanych armii pojazdów pokazany został pojazd Husar. Jedenastotonowy kolos polsko-czeskiej produkcji ma szansę wyjechać w teren już w 2019 roku. Alternatywa dla Rosomaka jest na razie w fazie testów.

Husar, opracowany we współpracy HCP z czeską Tatra Defence Vehicles, po raz pierwszy został zaprezentowany na zakończonym w zeszły piątek Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach. Firma specjalizuje się w projektowaniu i produkcji opancerzonych pojazdów specjalnych.

- Wymieniamy się technologiami. Uzyskujemy w ten sposób efekt synergii, co pozytywnie wpływa na gospodarkę, zarówno polską, jak i czeską – podkreślił wiceprezes HCP ds. finansowych Krzysztof Zwiefka.

Cegielski rozwija produkcję napędów elektrycznych, pracując równocześnie nad transferem czeskiej technologii na potrzeby produkcji transporterów opancerzonych 4x4.

Obie propozycje pojazdów opancerzonych 4x4 mogą, zdaniem HCP spełniać potrzeby polskiej armii oraz innych służb mundurowych. Według spółki, zapewniają "najnowocześniejsze na świecie zdolności bojowe i terenowe, innowacyjne rozwiązania technologiczne wpływające na bezpieczeństwo i komfort użytkowników".

Polonizacja produktu

- Po podpisaniu umowy przez MON na dostawę pojazdu w ramach programów modernizacyjnych Sił Zbrojnych RP rozpoczniemy produkcję, która zakłada polonizację produktu. Husar będzie dumą polskiej armii i służb mundurowych, skutecznie podnosząc zdolności obronne różnych formacji – powiedział wiceprezes HCP ds. finansowych Krzysztof Zwiefka.

- Kiedy kilkanaście miesięcy temu rozpoczynaliśmy prace nad powrotem Cegielskiego do zbrojeniówki wierzyliśmy, że zaproponujemy nową jakość w tej branży przemysłu. Pozytywny odbiór przedstawicieli służb mundurowych jest dla nas potwierdzeniem, że zmierzamy w dobrym kierunku - dodał.

Ambicją HCP jest wytwarzanie zamówionego przez armię pojazdu przynajmniej w 70 proc. samodzielnie, lub przy udziale polskich kooperantów.

- W Cegielskim budowany będzie pojazd, który będzie doposażony o różne systemy i uzbrojenie w innych polskich firmach branży zbrojeniowej. Razem jesteśmy w stanie zaproponować świetny pojazd z wszechstronnym zastosowaniem, który będzie wykorzystywany zarówno w kraju, jak i za granicą – powiedział Zwiefka.

Zdaniem spółki, współtworzony przez HCP pojazd, dzięki swej modułowej konstrukcji, będzie mógł być stosowany nie tylko w wojsku, ale też przez policję, straż graniczną, straż pożarną czy przez leśników.

W trakcie wydarzenia w Kielcach doszło do podpisania umowy o współpracy z CSG odnośnie produkcji pojazdów ciężarowych AVIA. HCP będzie współpracować z AVIA Trucks w zakresie projektu i dostawy napędów elektrycznych Cegielskiego do ciężarówek czeskiego producenta.

Powrót do przeszłości

H. Cegielski-Poznań S.A. istnieje na rynku od ponad 170 lat. Obecnie spółka wprowadza na rynek technologię napędów elektrycznych z zastosowaniem w branży automotive, kolejowej i tramwajowej. HCP oferuje również produkty i usługi z branży OZE oraz inżynierii środowiskowej - m.in. biogazownie i instalacje do przetwarzania odpadów.

W 1846 roku, kiedy powstała firma, produkowano w niej maszyny rolnicze, lokomobile parowe, parowozy i tabor kolejowy. Przedsiębiorstwo stało się uznanym producentem w branży silników okrętowych oraz stacjonarnych generatorów prądu. Cegielski rozwija się w dziedzinie serwisu przekładni elektrowni wiatrowych.

Spółka ma blisko 80-letnie doświadczenie w produkcji specjalnej. W halach Cegielskiego w Poznaniu i Rzeszowie produkowane były już od I wojny światowej pociski, karabiny, działka, oraz pociągi pancerne. Produkcja specjalna w HCP została zawieszona w 2002 roku.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Skopiowano do schowka

Komentarze (0)

Dodaj komentarz do artykułu
domyślny avatar
Zaloguj się, aby dodać komentarz
Dodaj komentarz do artykułu
domyślny avatar
  • Udostępnij komentarz w:
  • ikona twitter
  • ikona facebook
  • ikona google plus
publikuj
Właśnie pojawiły sie nowe () komentarze - pokaż
Zasady forum
Publikowane komentarze sa prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24 nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pozostałe informacje

Sprawdź, czym oddychasz

Partnerem serwisu jest PhilipsPhilips - partner serwisu

INFORMACJE ZE ŚWIATA »

"Bild": Zwiększa się liczba zgłoszeń gwałtów i molestowania w niemieckiej armii

"Bild": Zwiększa się liczba zgłoszeń gwałtów i molestowania w niemieckiej armii

W niemieckiej Bundeswerze wzrosła w tym roku liczba przestępstw na tle seksualnym - podał w niedzielę "Bild am Sonntag", powołując się na raport ministerstwa obrony. Resort tłumaczy wzrost zanikającymi obawami przed zgłoszeniem meldunku przez poszkodowanych. zobacz więcej »

INFORMACJE SPORTOWE »

Sposób na uśmiech księżniczek

Kolorowe, radosne i mięciutkie. Takie właśnie są peruki dla dzieci chorych na nowotwory. Pracuje nad nimi cała rzesza wolontariuszy. Trafiły już do dzieci z 29 krajów na całym świecie. Zobacz TOTERAZ.

Budowa podziemnego cmentarza w dzielnicy Givat Shaul w Jerozolimie. ABIR SULTAN/PAP/EPA czytaj dalej »