Całodobowy "helpdesk" dżihadystów. Szyfry trudne do złamania


Zdecydowana większość dżihadystów i początkujących adeptów dżihadu to ludzie nie mający dużej wiedzy na temat komputerów i sieci. Pomimo tego są w stanie korzystać z bezpiecznych, szyfrowanych, metod komunikacji. Według telewizji NBC News jest to możliwe dzięki działającemu całą dobę internetowemu centrum pomocy technicznej.

Obsługą wirtualnego centrum wsparcia dżihadystów ma się zajmować pięć lub sześć osób pracujących na zmianę. Nie wiadomo kim konkretnie są. Ich miejsce pobytu jest znane jedynie w przybliżeniu na podstawie tego, kiedy wstają od komputera na modły (ich moment zależy od strefy czasowej).

Informatyka w służbie dżihadu

Owa piątka lub szóstka głównych ekspertów ma mieć bardzo dobre wykształcenie w zakresie informatyki, oszacowane przez zachodnie służby na co najmniej poziom inżyniera. Oni są głównym mózgiem całej operacji. Wspierać ma ich „dość duża i bardzo aktywna” społeczność, odpowiadająca na prostsze pytania i ułatwiająca funkcjonowanie ekspertom.

Celem całego tego przedsięwzięcia ma być zapewnienie wszystkim dżihadystom i osobom zainteresowanym nim, bezpiecznego sposobu komunikacji przez internet. Islamscy fanatycy mają korzystać ze specjalnej szyfrowanej łączności, która znacząco utrudnia działanie zachodnim służbom bezpieczeństwa.

- Ekstremalnie trudno włamać się do takich połączeń - twierdzi Aaron F. Brantly, analityk z Combating Terrorism Center przy akademii US Army West Point, który od ponad roku śledzi aktywność „helpdesku” dżihadystów. Radykałowie mieli stworzyć cały system nauczania i wspierania swoich podopiecznych, poprzez np. filmiki z instrukcjami umieszczanymi na Youtube.

Szyfrowanie swojej komunikacji przez dżihadystów ma być poważnym zmartwieniem dla zachodnich służb bezpieczeństwa. Właśnie w ten sposób mieli się porozumiewać organizatorzy zamachów w Paryżu, skutecznie unikając wykrycia.

Zamachy w Paryżu

Autor: mk//gak / Źródło: NBC News