tvnpix
śledź nas na:
  • Google Plus
  • Instagram
  • RSS

Co podbije internet

Co podbije internet
Foto: sxc.hu Apple pokazał nowy gadżet

"Pokażemy Wam dziś naprawdę magiczny i rewolucyjny produkt" - ogłosił Steve Jobs. Jak powiedział, tak zrobił - wieczorem w San Francisco światło dzienne ujrzał najnowszy gadżet od Apple. Tablet z jabłuszkiem o wdzięcznej nazwie iPad ma nieodwracalnie zmienić sposób, w jaki będziemy korzystać z sieci. Z okazji tej sieciowej rewolucji przygotowaliśmy dla Was przegląd 10 trendów, które mają zmienić oblicze internetu w najbliższym czasie.

1. Tablety

Nasz przegląd zaczynamy od samego gadżetu Apple, który reprezentuje rodzinę najbardziej dyskutowanych ostatnio tabletów. Co wyjątkowego w nich się kryje?

Tablety to dotykowe urządzenia spod znaku "wszystko w jednym", ale znacznie bardziej zaawansowane niż dostępne dotychczas telefony czy palmptomy. Dzięki nim zabierzemy całą naszą internetową aktywność, gdzie tylko chcemy. Specjaliści od dawna mówią o nowej kulturze "always online", ale dopiero wraz z upowszechnieniem się takich gadżetów, wizja ta staje się realna.

Dzięki tabletowi iPad przejrzymy zasoby sieci, obejrzymy internetową telewizję i przeczytamy elektroniczne magazyny. Wszystko to przy pomocy wygodnego dotykowego ekranu, który ma zmienić nasze podejście do obsługi komputerów.

W dotykowym ekranie swoje nadzieje pokładają też wydawcy tradycyjnej prasy, którzy wierzą, że nowinka od Apple zafunduje im drugie życie. Niektóre z ważniejszych amerykańskich tytułów już rozpoczęły projektowanie wersji swoich magazynów specjalnie na ekrany iPada.

Być może gazeta przyszłości będzie wyglądała, tak jak pokazuje to ten film:


2. "Real Time"

Dla Twittera minuta to często tysiące nowych wpisów o tym, co dzieje się "teraz"/ fot. Twitter.com

Od tego nie ma odwrotu - twierdzą specjaliści i podkreślają, że rozpoczęty w zeszłym roku triumfalny pochód "real time", czyli komunikacji w czasie rzeczywistym, przyspieszy jeszcze bardziej. Potwierdzają to słupki wzrostu dwóch najważniejszych serwisów, który stały się rodzicami nowego sposobu komunikacji - czyli Facebooka i Twittera.

Mało kto dziś pamięta, że gdy oba serwisy nieśmiało stawiały pierwsze kroki, sceptycy łapali się za głowę i zastanawiali, kto będzie chciał w kilkuset znakach pisać o tym, co robi lub myśli w danym momencie. Do tej pory takich chętnych znalazło się 350 mln na Facebooku i 60 mln na Twitterze.

"Natychmiastowość to dziś konieczność, do tego silnie uzależniająca… Właściwie to sens naszego dzisiejszego życia" – tak tą popularność tłumaczy Pete Cashmore, szef Mashable.com, wpływowego bloga o mediach społecznościowych.

Nie bez znaczenia dla wzrostu trendu "real time" pozostanie nasza rosnąca mobilność. Po co czekać na powrót do domu, kiedy w każdym momencie – przy pomocy komórki, smartphona czy iPhona możemy podzielić się z naszymi znajomymi tym, co właśnie robimy?

3. Geolokacja i "location sharing"

Forsquare ma ułatwić dzielenie się lokalizacją z naszymi znajomymi / fot. Forsquare.com

Do naszej komunikacji w czasie rzeczywistym dołączy moda na "lokalizowanie". O co w tym chodzi? Nasze wyposażone w GPS telefony mają stać się narzędziem, dzięki któremu z łatwością poinformujemy naszych przyjaciół, gdzie dokładnie znajdujemy się w danym momencie. System działa też w drugą stronę - wystarczy jedno kliknięcie i na internetowej mapie zobaczymy, czy przypadkiem znajomi z sieci nie urzędują w klubie, obok którego właśnie przechodzimy.

Specjaliści zauważają szybki rozwój stron i aplikacji poświęconych tej usłudze. W USA ogromną popularnością cieszy się chociażby Foursquare. Jego podstawową funkcją jest właśnie informowanie przyjaciół o naszym aktualnym miejscu pobytu. Lokalizacją możemy się dzielić przy pomocy iPhone, SMSem czy przez mobilną stronę serwisu.

Podobną usługę oferują za oceanem Gowalla, Brightkite oraz Google Latitude. Foursquare wyprzedza jednak swoich konkurentów niebanalnym podejściem – tutaj nasze lokalizacje traktowane są jako element rywalizacji. Jak opisują sami twórcy, ich serwis to namierzanie przyjaciół, społeczny przewodnik po mieście, nocne życie i gra w jednym. Polscy blogerzy donoszą, że serwis ma niebawem przygotować też wersję dla naszych interneutów, którzy geolokalizowniem na terenie Warszawy.

"To wciąga!" – piszą już zarażeni trendem internauci.

4. Internet "wszędzie", nawet w drodze

Internet zawsze z tobą, nawet na desce rozdzielczej twojego samochodu. fot. Ford.com

Jeśli jesteśmy już przy geolokalizacji, łatwo będzie przedstawić kolejny trend. Wkrótce całą nasza aktywność w internecie będziemy mogli zabrać w podróż. I to dosłownie – na tegorocznych targach CES Ford zaprezentował technologię MyFord Touch, która pozwoli nam zamienić nasze auto w punkt Wi-Fi i podłączyć go w całości do sieci.

Połączenie naszego radio z iTunes czy korzystanie z internetu na tylnym siedzeniu już nie będzie problemem. Pierwsze modele takiego samochodu mają być dostępne w 2011 roku.

5. "Augmented reality"

Augmented reality to połączenie rzeczywistości z informacjami z sieci/ fot. Layar.com

O tym, że Augmented reality, czyli poszerzona rzeczywistość, wybija się na jedną z ważniejszych tendencji rozwoju sieci pisaliśmy już w sierpniu. Połączenie rzeczywistości z generowanym na żywo wirtualnym obrazem - tak najkrócej można opisać tę technologię. Pozwala ona uzupełniać istniejące obiekty o informacje wyświetlane w graficznej formie na ekranie komputera czy komórki.

Swoje zastosowanie AR znalazła w branży mobilnej, reklamie, medycynie czy turystyce. Specjaliści uważają jednak, że jej przyszłość zależeć będzie od przydatności dla zwyczajnych użytkowników.

A usługi dla nich już się pojawiają - na przykład dzięki aplikacji Layar, celując komórką w dowolną ulicę miasta, na ekranie możemy zobaczyć graficzne odnośniki podpowiadające, które z budynków są na sprzedaż, jakie menu proponuje restauracja za rogiem albo o której odjeżdża autobus z najbliższego przystanku.

6. Jeszcze telewizor czy już internet? – czyli "internet TV"

Tak mają wyglądać ekrany TV w przyszłości dzięki Boxee Box

A co z tymi, którzy nie mają ochoty ruszać się na miasto? Przed nimi też rysuje się świetlana przyszłość. – To będzie największy hit tego roku – wieszczą znawcy, a ich prognozy potwierdzają tegoroczne targi CES, na których głównym bohaterem były urządzenia i aplikacje pomagające nam połączyć nasz tradycyjny telewizor z siecią.

Boxee Box czy Apple TV – te hasła brzmią na razie tajemniczo, ale już za parę lat bez tych urządzeń trudno będzie wyobrazić sobie nasze salony. Te "odtwarzacze sieciowe" umożliwią nam wyświetlanie zasobów internetu, treści z serwisów społecznościowych i naszych własnych multimediów na telewizorze HD bez pośrednictwa komputera.

Trendem zainteresowali się też giganci sieci. Yahoo proponuje m.in. Connected TV, dzięki któremu podczas oglądania telewizji użytkownik może łączyć się ze znajomymi na Facebooku, przeglądać kursy walut na internetowych stronach czy korzystać z widżetów używanych na co dzień w sieci. Serwis podpisał już umowy na usługę z największymi producentami telewizorów, takimi jak LG, Sony i Samsung.


7. Mobilne płatności

Square zamienia telefon w terminal płatności/ fot. square.com

Pojawienie się pod koniec 2009 roku usługi Square stworzonej przez ojców Twittera, wprawiła w popłoch największych graczy na rynku płatności i zapowiedział jeden z ważniejszych kierunków rozwoju tego rynku.

Niewielki gadżet zamienił bowiem telefon komórkowy w terminal kart płatniczych i sprawił, że sprzedawcy na całym świecie już zacierają ręce na myśl o upowszechnieniu takich mobilnych płatności.

Premiera urządzenia zapowiedziana jest na marzec, a specjaliści już wieszczą, że ten rok będzie przełomowy dla wszystkich, którzy zapragną płacić w sklepie swoją komórką.

8. Gry społecznościowe

Farma dźwignią handlu w sieci? / fot. Farmville.com

Społecznościowe gry to będzie jeden z ważniejszych sektorów sieciowej rozrywki w najbliższym czasie. O tym, czym są te zabawy, nie trzeba już nikomu tłumaczyć, odkąd firma Zynga (producent gier na serwisy społecznościowe) pozwoliła nam przy pomocy aplikacji FarmVille uprawiać w sieci pomidory i wymieniać się z przyjaciółmi wirtualnymi krowami.

Specjaliści nie mają więc wątpliwości – to może być biznes, który przy pomocy wirtualnych walut nie tylko pomoże zarabiać społecznościówkom, ale przekona nas też do mikropłatności w sieci.

Stawkę podbiła tu informacje z poprzedniego miesiąca, według której najpopularniejsza gra Zyngi, czyli właśnie FarmVille, zdobyła więcej aktywnych użytkowników niż może pochwalić się Twitter.

9. Informacja odzyskana

Facebook Connect ma pomóc w społecznym odsiewaniu informacji/ fot. Flickr.com, Brian Solis

Jak połapać się w gąszczu tysięcy dostarczanych nam codziennie w sieci newsów? Ma w tym pomóc dostrzeżona przez znawców tendencja społecznego polecania, segregowania i odsiewania informacji. Internauci zagubieni wśród przesytu wiadomości do ich przeglądania zaczęli wykorzystywać tych, którym mogą najbardziej zaufać - czyli swoich znajomych.

Ułatwiają im to dostarczane przez gigantów sieci narzędzia. Facebook uruchomił usługę Facebook Connect, która pozwala internetowym serwisom polecać spersonalizowane wiadomości oparte na naszej sieci znajomych. Google ma swoje Social Search, które w wynikach wyszukiwania ma uwzględniać to, co piszą i polecają na swoich blogach i serwisach społecznościowych nasi bliscy.

Takie "odzyskiwanie informacji" ma też swoje profesjonalne oblicze. "Kto lepiej poleci Ci 10 najlepszych kanałów na Twitterze, jeśli nie CNN w swoim ostatnim zestawieniu?" - zastanawiał się ostatnio twórca bloga Mashable.

10. Trend numer 1 czyli… prywatność

Dokąd nas to wszystko zaprowadzi? Specjaliści jak jeden mąż powtarzają, że w najbliższym czasie najmodniejszym tematem nie będą wcale technologiczne nowinki, ale to jaki będą one mieć wpływ na naszą prywatność.

Czasy, w których dzielimy się informacjami wszędzie, ze wszystkimi, natychmiast i przy pomocy niezliczonej ilości gadżetów przypomniały słowa Warhola, który w 1968 roku przekonywał, że każdy będzie miał kiedyś 15 minut sławy. Wprawdzie przyszłość internetu pokazuje, że pomylił się o jakieś 14 minut, ale nie chybił prognozując, jak zmieni się nasza prywatność.

Monika Borycka/ola



Sonda

zamknij

Który trend jest Twoim zdaniem najbardziej rewolucyjny?

Dziękujemy za oddany głos!

Sonda

zamknij

Który trend jest Twoim zdaniem najbardziej rewolucyjny?

Wyniki głosowania

26%
Tablet
26%
5%
"Real Time"
5%
6%
Geolokacja i "location sharing"
6%
2%
MyFord Touch
2%
14%
Augmented reality
14%
20%
Internet TV
20%
3%
Square
3%
5%
Facebook Connect
5%
19%
Prywatność
19%

Oddanych głosów: 744

TVN24.pl on Facebook

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Skopiowano do schowka

Dowiedz się więcej...

Komentarze (0)

Dodaj komentarz do artykułu
domyślny avatar
Zaloguj się, aby dodać komentarz
Dodaj komentarz do artykułu
domyślny avatar
  • Udostępnij komentarz w:
  • ikona twitter
  • ikona facebook
  • ikona google plus
publikuj
Właśnie pojawiły sie nowe () komentarze - pokaż
Zasady forum
Publikowane komentarze sa prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24 nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pozostałe informacje