tvnpix
śledź nas na:
  • Google Plus
  • Instagram
  • RSS

Wodują elektryczny prom. "Takiej jednostki jeszcze na świecie nie było"

W gdańskiej stoczni Aluship Technology trwa wodowanie nietypowego promu. Katamaran został zbudowany z aluminium i jest napędzany wyłącznie energią elektryczną. Może przewozić 360 pasażerów oraz 120 samochodów.

- Są wprawdzie jednostki wykorzystujące energię elektryczną, ale jest to napęd o charakterze hybrydowym, z silnikami diesla, tak jak w samochodach. Natomiast ten prom posiada cały zestaw akumulatorów, które są ładowane na lądzie i statek całą podróż odbywa napędzany wyłącznie silnikami elektrycznymi. Takiej jednostki jeszcze na świecie nie ma - powiedział Jerzy Bielecki kierownik projektu w spółce Aluship Technology.

Zbudowali prom dla norweskiej stoczni

Zbudowany w Gdańsku prom powstał w całości z aluminium. Może przewozić 360 pasażerów oraz 120 samochodów. Jest to katamaran o długości 80 metrów i szerokości 20,8 metrów. Jednostka wykonana została na zlecenie norweskiej stoczni. Instalacja elektryczna zostanie zaprojektowana i wyprodukowana przez firmę Siemens AG.

Bielecki dodał, że prom będzie kursował wzdłuż fiordów Norwegii, pochodząca z hydroelektrowni energia elektryczna jest tam tania.

- Takim właśnie prądem na stacji ładowania w porcie będą zasilane akumulatory na promie, dzięki czemu będzie on mógł odbywać rejsy o długości ok. sześciu kilometrów ponad 30 razy w ciągu dnia - wyjaśnił przedstawiciel gdańskiej firmy.

Wodowanie przez całą dobę

Operacja wodowania promu będzie nietypowa - rozpocznie się w poniedziałek przed południem i potrwa do wtorku. Kadłub katamaranu będzie m.in. nasuwany na dok pływający, a potem, w nocy, przestawiany na specjalne podpory przed ostatecznym zwodowaniem. Następnie jednostkę podejmie holownik norweskiego armatora.

Przekazanie armatorowi w pełni wyposażonego promu ma nastąpić w Norwegii 20 października.

Budują z aluminium i stali

Aluship Technology jest właścicielem 4-hektarowej działki z dostępem do wody między dawną Stocznią Północną i Stocznią Remontową Nauta. Firma specjalizuje się w budowie nadbudówek i kadłubów z aluminium i stali.

Tu znajduje się stocznia Aluship Technology w Gdańsku:

Mapa Polski Targeo
Mapy dostarcza Targeo.pl
Jeśli  chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, pokazać go w niekonwencjonalny sposób - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:

Dowiedz się więcej...

Komentarze (2)

Dodaj komentarz do artykułu
domyślny avatar
Zaloguj się, aby dodać komentarz
Dodaj komentarz do artykułu
domyślny avatar
  • Udostępnij komentarz w:
  • ikona twitter
  • ikona facebook
  • ikona google plus
publikuj
Właśnie pojawiły sie nowe () komentarze - pokaż
Ironk

Zachwala się elektryczne auta, teraz statki. Mówi się, że są tanie w eksploatacji i ekologiczne. Nikt jednak nie mówi że akumulatory się zużywają i trzeba je co jakiś czas wymienić. Ile to kosztuje? Jaki wpływ ma to na środowisko bo przecież te akumulatory trzeba zutylizować lub zagospodarować w inny sposób. Jak by tak wszystko to rozwiń

  • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
      2
    • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
        0
      • zgłoś naruszenie
      zamknij
      Eee

      Jasne. W Norwegii gdzie prąd jest prawie za darmo to im się może opłaca.

      • Tyle osób ocenia komentarz pozytywnieOstatnio ocenili:
          1
        • Tyle osób ocenia komentarz negatywnieOstatnio ocenili:
            0
          • zgłoś naruszenie
          zamknij
          Zasady forum
          Publikowane komentarze sa prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24 nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

          Pozostałe informacje