tvnpix

W Gdańsku za ponad 800 mln zł powstanie terminal naftowy

W Gdańsku za ponad 800 mln zł powstanie terminal naftowy. I etap inwestycji ma się zakończyć w 2015 roku. Na terenie portu powstanie baza do magazynowania i przeładunku ropy i chemikaliów o łącznej pojemności 700 tys. metrów sześciennych.

W poniedziałek w Gdańsku podpisana została umowa pomiędzy PERN "Przyjaźń" S.A. a generalnym wykonawcą, liderem konsorcjum, czyli IDS - Bud S.A. na realizację I etapu budowy terminala naftowego o wartości 415 mln zł.

Bezpieczeństwo energetyczne

- Budowa terminala oznacza nie tylko bezpieczeństwo energetyczne kraju, ale też dywersyfikację potencjału PERN – powiedział Marcin Moskalewicz, prezes PERN "Przyjaźń" S.A. - I etap inwestycji dotyczy budowy zbiorników, które będą służyły przeładunkowi, magazynowaniu, dopełnianiu, uszlachetnianiu ropy naftowej – wyjaśnił prezes.

Ma on być zrealizowany do 2015 roku za 415 mln zł. II etap ma być rozpoczęty po przygotowaniu planu inwestycji i ma kosztować ponad 400 mln zł. - W 2018 r. cały terminal będzie funkcjonował pełna parą i będzie przynosił stosowne dochody dla państwa i dla regionu – przekonywał Moskalewicz.

Pierwszy taki terminal w kraju

- To bardzo ważny dzień dla Polski i dla Gdańska, bo taki projekt jeszcze nigdy nie był realizowany w kraju. To jest pierwszy tego typu terminal naftowy w historii kraju i jeden z 16 realizowanych na świecie – powiedział Mikołaj Budzanowski, Minister Skarbu Państwa. Wyjaśnił, że budowa terminala w Gdańsku jest jednym z kilkunastu projektów w sektorach: energetycznym, gazowym, produkcji energii realizowanych obecnie w Polsce. Przypomniał m.in. o realizowanym połączeniu terminala LNG w Świnoujściu z Trójmiastem i budowie magazynu gazu w Kosakowie koło Gdyni.

- Dziś Gdańsk, Trójmiasto, Pomorze staje się dla Polski takim oknem energetycznym na cały świat - dodał. Wyjaśnił, że terminal naftowy po raz pierwszy w historii wprowadzi Polskę do grupy krajów, które zajmują się międzynarodowym handlem ropą naftową, paliwami i produktami chemicznymi. - Projekt jest rentowny i przyniesie korzyści przez najbliższe 40 lat funkcjonowania – przekonywał w Gdańsku minister.

Spichlerz energetyczny

Uczestniczący w podpisaniu umowy minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej Sławomir Nowak zwrócił uwagę, że budowa terminala jest elementem tworzonego na Pomorzu tzw. hubu energetycznego, czyli "takiego spichlerza energetycznego dla całego kraju".

- Inwestycja jest niewielkim krokiem na drodze do zabezpieczenia energetycznego kraju – stwierdził Nowak.

Zatrudniają razem 4 tys. osób

W skład konsorcjum, którego liderem jest IDS - Bud SA wchodzą partnerzy: Vahostav - SK a.s. z siedzibą w Żylinie (Słowacja), Vahostav - PL sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, PSJ Hydrotranzit a.s. z siedzibą w Bratysławie (Słowacja), Korporacja ALTIS-Holding z siedzibą w Kijowie (Ukraina). PERN podał w komunikacie, że firmy wchodzące w skład międzynarodowego konsorcjum zatrudniają łącznie 4,1 tys. osób. Na swoim koncie mają realizację takich inwestycji, jak gazociągi, ropociągi, zbiorniki paliwowe, elektrownie kogenereacyjne i wodne, obiekty przemysłowe, terminale pasażerskie, stadiony, mosty.

Baza przeładunkowa

W Gdańsku ma powstać baza przeznaczona do magazynowania i przeładunku ropy naftowej, produktów naftowych i chemikaliów, o łącznej pojemności 700 tys. m sześc., z czego 400 tys. dla ropy naftowej, a 300 tys. dla pozostałych produktów.

- Terminal będzie połączony z Naftoportem krajową siecią przesyłu ropy, a tym samym znacząco zwiększy możliwości wykorzystania istniejącej już infrastruktury i wzmocni bezpieczeństwo energetyczne kraju - podaje PERN w komunikacie.

Transport do rafinerii

PERN "Przyjaźń" S.A. jest spółką, w której 100 procent udziałów należy do Skarbu Państwa. Zajmuje się głównie transportem ropy naftowej do rafinerii w Polsce oraz wschodnich Niemiec, poprzez rurociąg "Przyjaźń", biegnący z Adamowa do Płocka i dalej do Schwedt oraz Rurociąg Pomorski łączący Płock z Gdańskiem. Rewersyjny Rurociąg Pomorski w połączeniu z terminalem naftowym w Gdańsku umożliwia import surowca z morza oraz tranzyt ropy naftowej przez Polskę.

PERN świadczy również usługi magazynowania ropy naftowej w trzech bazach w Adamowie, Płocku oraz Gdańsku, o łącznej pojemności blisko 3 mln m sześc. PERN posiada też sieć rurociągów produktowych, wykorzystywanych do transportu paliw płynnych.

Dowiedz się więcej...

Komentarze (0)

Dodaj komentarz do artykułu
domyślny avatar
Zaloguj się, aby dodać komentarz
Dodaj komentarz do artykułu
domyślny avatar
  • Udostępnij komentarz w:
  • ikona twitter
  • ikona facebook
  • ikona google plus
publikuj
Właśnie pojawiły sie nowe () komentarze - pokaż
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
Zasady forum
Publikowane komentarze sa prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24 nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pozostałe informacje