Pierwszy pozew przeciw Instagram. Użytkownicy walczą o prawo do własnych zdjęć


Przeciwko popularnej aplikacji Facebooka, jaką jest Instagram, złożono pozew zbiorowy w sądzie federalnym w San Francisco. Do tego kroku skłoniła użytkowników zmiana warunków korzystania z serwisu, służącego do dzielenia i chwalenia się swoimi zdjęciami.

Jak donosi Reuters, jest to pierwszy cywilny pozew w wyniku zmian serwisowych podczas funkcjonowania Instagramu.

Pozew został złożony w sądzie federalnym w San Fransisco w piątek. Użytkownicy Instagramu z Kalifornii w uzasadnieniu piszą o naruszeniu umowy użytkowania oraz innych roszczeniach wobec firmy.

- Wierzymy, że zarzut ten jest bezpodstawny i będziemy z nim walczyć - poinformował rzecznik Facebooka Andrew Noyes.

Zmiana zapisów

Pozew złożony przez prawniczą firmę Finkelstein & Krinsk z San Diego, ma pozwolić klientom niegodzącym się z nowymi warunkami Instagramu, na usunięcie swojego profilu, ale bez ponoszenia z tego powodu jakichkolwiek konsekwencji.

Aktualne zapisy zaznaczają, że konto rzeczywiście można zlikwidować, jednak wówczas traci się prawo do zdjęć, które wcześniej zostały udostępnione w ramach usługi.

Zarabianie na aktywności użytkowników

Zmiany wprowadzone do regulaminu są najprawdopodobniej skutkiem wykupienia Instagrama przez Facebooka wiosną tego roku za 715 mln dolarów. W minionym tygodniu wiceszef Facebooka ds. marketingu oznajmił, iż jego firma "znajdzie sposób na spieniężenie Instagrama". Spodziewano się, że oznacza to wprowadzenie reklam na portal, ale okazuje się, że nie tylko to.

Nowe zapisy regulaminu Instagrama przypominają te znane z Facebooka. Portal nadał sobie prawo do "dzielenia się informacjami użytkowników [...] z organizacjami pomagającym świadczyć nam usługi i zewnętrznymi firmami reklamowymi". Regulamin precyzuje też, że ewentualne zyski z owego dzielenia się informacjami użytkowników trafią tylko do właścicieli Instagrama.

Oznacza to, że zarządcy portalu będą mogli bez pytania nikogo o zgodę sprzedawać zdjęcia wykonane przez użytkowników i ich dane osobowe, nie dzieląc się z nimi zyskiem.

Przez wzgląd na Facebooka

Instagram zapewnia, że to nie jest motywacją stojącą za zmianami w regulaminie. Oficjalnie mają one za zadanie ułatwić współpracę z Facebookiem. - Oznaczają one, że będziemy mogli skuteczniej zwalczać spam, szybciej wykrywać problemy z systemem i ulepszać swoje usługi - oznajmili przedstawiciele Instagrama.

W sumie Instagrama używa 80 milionów ludzi na całym świecie.

Nowe zasady wejdą w życie 16 stycznia.

Autor: zś//gak / Źródło: Reuters, CNN