Lubitz zamierzał rozbić maszynę już podczas wcześniejszego lotu?

Lubitz "testował" katastrofę w czasie poprzedniego lotu
Lubitz "testował" katastrofę w czasie poprzedniego lotu
tvn24
Lubitz próbował rozbić samolot w czasie poprzedniego lotu?tvn24

Andreas Lubitz, drugi pilot samolotu linii Germanwings, który rozbił maszynę w marcu podczas lotu z Barcelony do Duesseldorfu we francuskich Alpach, testował podczas wcześniejszego lotu szybkie zniżanie maszyny - poinformowali śledczy. W katastrofie Germanwings zginęło 150 osób.

Airbus linii Germanwings ze 150 osobami na pokładzie rozbił się 24 marca w Alpach. Samolot leciał z Barcelony do Duesseldorfu. Zgodnie ze wstępnymi ustaleniami śledczych, do katastrofy celowo doprowadził drugi pilot Andreas Lubitz.

W opublikowanym w środę wstępnym raporcie francuskiej komisji ds. katastrof lotniczych (BEA) poinformowano, że Lubitz zachowywał się nietypowo już w czasie poprzedniego lotu, który tego samego dnia odbył z Duesseldorfu do Barcelony.

Pięciokrotnie ustawiał wówczas autopilota na zniżanie Airbusa A-320 do wysokości stu stóp (ok. 30 metrów). Swoje "testy" przeprowadzał, gdy kontrolerzy lotów rzeczywiście kazali mu obniżać lot, zmiana parametrów zniżania była więc niemal niezauważalna. W tym czasie w kabinie nie było pierwszego pilota.

Zachowanie Lubitza było identyczne jak to, które w czasie kolejnego lotu, kilka godzin później, doprowadziło do katastrofy. - Nie mogę spekulować, co działo się w jego głowie - odmawiał komentarza Remi Jouty, szef BEA.

Impuls czy zaplanowane działanie?

Według "Bilda", który wcześniej miał dostęp do raportu śledczych, zachowanie pilota świadczy o tym, że działał z rozmysłem. Autor materiału uważa, że nie można wykluczyć, iż pilot nie tylko chciał przetestować szybkie obniżanie maszyny, lecz być może zamierzał rozbić ją już podczas wcześniejszego lotu.

Tabloid zwraca uwagę, że śledczy nie wykluczali dotąd działania w afekcie, pod wpływem psychologicznego impulsu w sytuacji wyjątkowej.

Depresja i myśli samobójcze

Pierwszą czarną skrzynkę z zapisem rozmów i innych dźwięków w kokpicie znaleziono krótko po katastrofie.

Analiza tego urządzenia doprowadziła do przypuszczeń, że 27-letni Lubitz zabarykadował się w kokpicie i odmówił wpuszczenia kapitana, po czym rozmyślnie rozbił maszynę. Odczyty z drugiej skrzynki potwierdziły tezę o jego rozmyślnym działaniu.

Analiza jego prywatnego komputera wykazała, że poszukiwał on w internecie informacji o "sposobach popełnienia samobójstwa", a także sprawdzał informacje dotyczące drzwi kokpitu i ich zabezpieczeń. Wcześniej niemieckie linie lotnicze Lufthansa, do których należą tanie Germaniwngs, podały, że w 2009 Lubitz informował o przejściu "ciężkiego epizodu depresyjnego". W mieszkaniu Lubitza znaleziono podarte zwolnienie lekarskie, wskazujące, że tego dnia, gdy doszło do katastrofy, pilot był chory i nie powinien był lecieć.

[object Object]
Katastrofa German Wings. Ojciec Lubitza zwołuje konferencje Fakty z Zagranicy - TVN24 BiS
wideo 2/21

Autor: kg,mm//rzw,mtom / Źródło: PAP

Raporty: