Tagi: wybory
18:02, 16.06.2010 /tvn24.pl, onet.pl

"Finansuję kampanię swoich konkurentów"

ANDRZEJ OLECHOWSKI ODPOWIADA NA PYTANIA INTERNAUTÓW

"Finansuję kampanię swoich konkurentów"
Andrzej Olechowski - edukacja!
tvn24.pl
- Czwórka moich konkurentów jest finansowana z moich pieniędzy. Oni nie muszą się troszczyć o budżety, ja zapłaciłem za ich kampanię wyborczą - ja i inni obywatele. Jestem przeciwko finansowaniu partii z budżetu - odpowiada na jedno z pytań internautów Andrzej Olechowski. Oprócz "wybierania swojego dobrobytu" (hasło kampanii) radzi Polakom większą troskę o naszą edukację.


Co zrobi Pan, by wyrównać status kobiet z mężczyznami na rynku pracy oraz na scenie politycznej? (internautka Kamila)

Andrzej Olechowski o wyrównaniu o pozycji kobiet

Andrzej Olechowski: W moim programie stawiam wielki akcent na problem kobiet w życiu zawodowym i społecznym. Blisko 70 procent studentów na Uniwersytecie Warszawskim to są kobiety, a później jak się patrzy wysoko, na szczycie piramidy, tam gdzie są ministrowie, senatorowie, posłowie, kobiet jak na lekarstwo. To co się z nimi stało, gdzie się pogubiły? Nie pogubiły się tylko dlatego, że takie są przepisy. W związku z tym nie wystarczy samo działanie rządu. Potrzebny jest rodzaj porozumienia, w którym różne grupy społeczne ułożyły wspólny plan działania, żeby doprowadzić w Polsce do równowagi.
W Polsce tylko 40 procent czterolatków chodzi do przedszkoli, w Bułgarii, Rumunii ponad 70, w Unii średnia wynosi ponad 90 procent. Co ja mam więcej dodać? Żłobki, przedszkola, gwarancje pracy przy powrocie z urlopu macierzyńskiego. Pomoc na czym polegająca? Kursy, doskonalenia zawodowe.
W dziedzinie polityki niewątpliwie parytety pomogą w rozwiązaniu tej sytuacji. Ja jestem jednym z tych, którzy podpisali się pod projektem obywatelskim, bardzo popieram tę inicjatywę.


Czy przeciwstawi się Pan wprowadzaniu na nasz rynek GMO (genetically modified organisms) - żywności modyfikowanej genetycznie? (internautka Mirosława)

Andrzej Olechowski o żywności modyfikowanej genetycznie

A. O.: Nie, dlatego że skazałbym wtedy naszych rolników na niższe dochody, na posługiwanie się tępymi i bardziej prymitywnymi narzędziami, niż wszyscy inni. Dzisiaj Europejczycy zmieniają już swój pogląd, lęki ustępują. Widzimy doświadczenia długo trwające w innych częściach świata i wierzymy, że ta żywność jest bezpieczna.


Czy popiera Pan koncepcję, według której, każdy mógłby dobrowolnie odstąpić od przymusowego państwowego systemu ubezpieczeń - społecznych, zdrowotnych, wypadkowych oraz emerytalnych i nie płacić ZUS-u? Oczywiście decyzja ta wiązałaby się z niemożliwością korzystania między innymi z państwowej służby zdrowia oraz nieprzysługiwaniem emerytury po 65 roku życia. (internauta Kazimierz)

Andrzej Olechowski o możliwości rezygnacji z ZUS-u

A. O.: Nie. To jest system: wszyscy albo nikt. Na tym to polega i tak to powinno być zorganizowane. Można i dzisiaj to zrobić (zrezygnować z ZUS-u) - można wyjechać za granicę.


Jestem 20-letnim studentem uczelni publicznej. Pochodzę z nienajbogatszej rodziny, jednak niewystarczająco ubogiej, by otrzymywać stypendia socjalne. Naukowe - rzędu maksymalnie kilkuset złotych - nie wystarcza na utrzymanie. Interesuje mnie, czy popiera Pan wprowadzenie opłat za studia państwowe. Jakie chce Pan przeprowadzić reformę szkolnictwa, by nie dyskryminować biedniejszych? (internauta Maciek)

Andrzej Olechowski o studiach wyższych

A. O.: Nie chcę zwiększać opłat za edukację. Uważam, żeśmy osiągnęli już tutaj szczyt, apogeum. Więcej już nie można żądać. Od tej pory ma być poszerzana liczba miejsc bezpłatnych na wyższych uczelniach. Powinny być te miejsca na uczelniach publicznych, jak i na uczelniach prywatnych. Musimy wprowadzić konkurencję w tym sektorze.
To, co jest bardzo ważne dla pana Maćka to to, by utrzymał dyplom dobrej jakości. Dzisiaj dyplomy różnych uczelni, mimo iż mówią to samo, są bardzo nierówne. W związku z tym musimy się wziąć za jakość dyplomów. Pan Maciek, który zrobił dobry wysiłek (on i jego rodzina), musi wierzyć, że jak dostał ten dyplom, to jest papier wartościowy.
To jest biedny kraj i w związku z tym ma tyle środków, ile ma. Stara się pomagać biedniejszym studentom, ale to nigdy nie będzie satysfakcjonujące. Ja mam nadzieję, że będą rosły stypendia, ale też nie obiecuję gruszek na wierzbie. Wiem, że przez następne dwa-trzy lata nie będą rosły.


Czy popiera Pan likwidację immunitetu parlamentarnego? (internauta Wojtek)

Andrzej Olechowski o likwidacji immunitetu parlamentarnego

A. O.: Zasadniczo popieram zniesienie immunitetu. Uważam, że posłowie, senatorowie powinni być chronieni tylko w zakresie tego co mówią, a nie tego co robią, bo to są już ich osobiste decyzje i nie dotyczą tak naprawdę wykonywania funkcji polityka. Natomiast jestem przeciwny dzisiaj otwieraniu konstytucji. Żeby znieść immunitet, trzeba zmienić konstytucję. Twórcy Konstytucji 3 Maja, których tak chwalimy, nakazali, żeby konstytucję zmieniać co 25 lat, czyli co 25 lat dokonywać jej przeglądu. Dopiero wtedy można powiedzieć, że człowiek zapoznał się z działaniem czegoś. Bo może mu się po 13 latach, tak jak dzisiaj, wydawać że coś nie działa, a po kolejnych trzech okaże się, że działa bardzo dobrze.


Czy uważa Pan, że finansowanie partii przez państwo powinno być zniesione? (internauta Wojtek)

Andrzej Olechowski o finansowaniu partii z budżetu państwa

A. O.: Gdybym dzisiaj chciał wpłacić pieniądze na jakąś partię, bo mi ta partia odpowiada i ja chcę ją poprzeć, to dzisiaj w zasadzie nie bardzo mogę to zrobić - mogę, ale w niewielkim zakresie. Dlaczego? Dlatego, że partia korzysta z automatycznego finansowania z budżetu państwa. Ja nie chcę finansować akurat tych partii politycznych, na które idą moje pieniądze. Czwórka moich konkurentów jest finansowana z moich pieniędzy. Oni nie muszą się troszczyć o budżety, ja zapłaciłem za ich kampanię wyborczą - ja i inni obywatele. Jestem przeciwko finansowaniu partii z budżetu.


Niemal połowę Polski dotknęła powódź. Czy uważa Pan, że należy wprowadzić stan klęski żywiołowej (internautka Katarzyna)

Andrzej Olechowski o stanie klęski żywiołowej

A. O.: Nie, dlatego że stan klęski żywiołowej daje większe uprawnienia rządowi, a nie obywatelom. Z tego stanu klęski nic nie wynika dla ludzi, którzy są ofiarami tej powodzi. A rząd wydaje się nie potrzebować takich dodatkowych uprawnień. Skoro on nie wnioskuje, po co więc wprowadzać ten stan?
/ola/k
Powiadom znajomego
Średnia waga:
Podyskutuj (2)
18.06.2010 | ~milaGłosuję na Olechowskiego!
Bardzo konkretny facet, rozsadny, nie obiecuje niewiadomo ...
Informacje

"Niech będzie jak najwięcej bogatych" 16-06-2010

"Przełamać kryzys demograficzny!" 16-06-2010

"Tylko prezydent spoza salonu warszawskiego" 16-06-2010

"Obalmy system Okrągłego Stołu" 16-06-2010

 
 
Informacje dnia
Najnowsze
tc1_tabbar_01
Najważniejsze
tc0_tabbar_01
Najpopularniejsze
tc2_tabbar_01
Sport
czytaj więcej z kategorii: sport »
Biznes
Kursy walut  
USD/PLN0.0000-
EUR/PLN0.0000-
CHF/PLN0.0000-
EUR/USD0.0000-
Notowania
mWIG402245.61-0.29%
WIG36860.7+0.02%
WIG202037.18+0.07%
czytaj więcej z kategorii: biznes »
XTB
Dane dostarcza www.xtb.pl
Świat

Berlusconi gotowy do powrotu

Były premier Włoch Silvio Berlusconi dał do zrozumienia, że zgodzi się kandydować na prezydenta kraju, jeśli takie... czytaj dalej »
czytaj więcej z kategorii: Świat »
Polska
czytaj więcej z kategorii: polska »
Meteo
Kultura
czytaj więcej z kategorii: kultura »
Michałki
czytaj więcej z kategorii: michałki »
Magazyny

FAKTY PO FAKTACH

„Fakty po Faktach” to program publicystyczny autorstwa prowadzących główne...
czytaj dalej »

KROPKA NAD I

„Kropka nad i” to autorski program Moniki Olejnik, w którym dziennikarka...
czytaj dalej »

POLSKA I ŚWIAT

Polska i Świat to codzienny autorski program informacyjny, podsumowujący najważniejsze...
czytaj dalej »

FAKTY LUDZIE PIENIĄDZE

Program, którego pomysłodawcą jest Roman Młodkowski, prowadzi Rafał Wojda.
czytaj dalej »

PROSTO Z POLSKI

Program poświęcony sprawom i problemom, którymi Polacy żyją na co dzień. Autorzy...
czytaj dalej »

JEDEN NA JEDEN

"Jeden na jeden" to autorski program Bogdana Rymanowskiego.

Dziennikarz...
czytaj dalej »

SUKCES PISANY SZMINKĄ

Program o tematyce biznesowej skierowany do kobiet, które realizują się zawodowo na...
czytaj dalej »

INNY PUNKT WIDZENIA

Program Grzegorza Miecugowa, w którym autor rozmawia z czołowymi postaciami świata nauki...
czytaj dalej »

SZKŁO KONTAKTOWE

Program, w którym w luźnej i żartobliwej formie komentowane są wydarzenia dnia.
czytaj dalej »