Szkło kontaktowe
Autentyki
22.05| Kto jest bardziej autentyczny na lewicy? 

Łagodnie
23.05| Joachim Brudziński i kolejna garść dowodów na... 

Przewodnik
23.05| Janusz Palikot odwiedził areszt śledczy na... 

Awansem
23.05| Arkadiusz Mularczyk występuje z inicjatywą do... 

Zamiana
23.05| Ryszard Kalisz ma teorię na temat nagłego... 

Ustawka
23.05| Premier Donald Tusk zaprasza wszystkich byłych... 

Nowe wideo
Decyzja ws. strajku kolejarzy po Euro
24.05 | Związkowcy rozważają protest na kolei. Ich... 

Skoczył z 609 metrów bez spadochronu
24.05|Kaskader Gary Connery skoczył z wysokości ponad... 

W Bagdadzie ruszyła kolejna runda rozmów z Iranem
24.05|W Bagdadzie rozpoczął się drugi dzień rozmów... 

Rowerzysta o pracach na A2: "Presja jest ogromna"
24.05 | Jeszcze nie wszystko jest gotowe, ale praca... 

Chińskie podróbki w wojskowych samolotach USA?
24.05|W wojskowym sprzęcie USA używa się podrobionych... 

Miedwiediew na ranczu wśród kowbojów
24.05|Premier Rosji Dmitrij Miedwiediew odwiedził... 

Pożar na atomowej łodzi podwodnej
24.05|Pożar na atomowej łodzi podwodnej USS Miami w USA... 

Fakty
Kłopotliwe sąsiedztwo
23.05| Jednak nie Bristol? - Polska zaproponowała... 

Bez taryfy ulgowej
23.05| Taxi protest na ulicach polskich miast -... 

Za a nawet przeciw
23.05| Amerykańska administracja mówi NIE Lechowi... 

Droga wyjścia
23.05| Podwykonawcy na budowie autostrady A2 mają... 

Pojechali
23.05| Ma 80 metrów długości i 12 szerokości - fabryka... 

Zatruta plaża
23.05| Bałtyk wyrzuca na plaże w okolicach Ustki żrącą,... 

 

Najważniejsze informacje

RSS
Tagi: wybory
22:01, 05.10.2011 /tvn24.pl

OSTATNIA DEBATA W TVN24

"Zbudowaliśmy więcej dróg, niż Polacy przez 1000 lat"

Radosław Sikorski z PO, Grzegorz Napieralski z SLD, Jolanta Fedak z PSL i Paweł Kowal z PJN - wystąpili w ostatniej przedwyborczej debacie w TVN24. Politycy przekonywali, by oddać nas nich głos i dać szansę rządzenia, bo tylko oni mają dobry program dla Polski. Co zaproponowali, kto cię przekonał do swoich racji?.


Debata rozpoczęła się od zaskoczeń. Zamiast Donalda Tuska przybył Radosław Sikorski, zamiast Waldemara Pawlaka - Jolanta Fedak. Pierwszą część zdominowały pytania Grzegorza Napieralskiego i Pawła Kowala o to, dlaczego premier "zdezerterował". Zdaniem szefa SLD, Tusk nie pojawił się w studiu TVN24, bo musiałby odpowiedzieć na trudne pytania dotyczące np. tego czy minister infrastruktury Cezary Grabarczyk będzie nadal w rządzie. Jak mówił, Tusk nie chce rozliczyć się ze swoich niedotrzymanych obietnic.
      Świat stoi na krawędzi drugiej fali kryzysu, strefa euro przechodzi poważne kłopoty. My przez cztery lata w zgodnej, skutecznej koalicji przeprowadziliśmy Polskę przez kryzys, bez recesji, bez spadku produkcji, nasza gospodarka nadal rośnie, budujemy drogi, orliki, sporo udało się osiągnąć. Chcielibyśmy kontynuować tę misję.      
Radosław Sikorski
      PSL występuje z hasłem człowiek jest najważniejszy. Możemy opowiadać, że ważne są instytucje finansowe, jak mówili moim poprzednicy, ważne jest dbanie o OFE, ale dla nas człowiek był najważniejszy, jego kondycja, jego praca i realna gospodarka.      
Jolanta Fedak


Politycy byli następnie pytani o ewentualne koalicje po wyborach. Fedak powiedziała, że przyszłą ewentualną koalicję wyznaczą wyborcy. Prezes PJN Paweł Kowal mówił, że może powstać szeroka koalicja na rzecz rozwoju i reform, oparta m.in. o nowy budżet UE. - W takiej koalicji powinni się znaleźć wszyscy ci, którzy są za niskimi podatkami i za inwestycją w polską rodzinę - powiedział.

Afery, długi i legalizacja narkotyków

W rundzie drugiej politycy byli pytani o szczegółowe kwestie. Napieralski pytany był, jakie daje gwarancje, że nie wróci afera Rywina, w sytuacji, gdy Sojusz postuluje m.in. likwidację CBA. Minister pracy i polityki społecznej, wiceprezes PSL Jolanta Fedak pytana była z kolei, kto blokował reformy w rządzie PO-PSL. Do Sikorskiego skierowano pytanie, czy łagodne przejście Polski przez kryzys to zasługa obecnego rządu. Szef MSZ zapewniał, że Polska ma najniższe długi w Europie w relacji do PKB.

W trzeciej rundzie politycy zadawali sobie nawzajem pytania. Kowal pytał Napieralskiego o stosunek SLD do legalizacji narkotyków oraz o naśladowanie Janusza Palikota w kwestiach antykościelnych. Szef SLD w odpowiedzi przekonywał, że Sojusz nie naśladuje Janusza Palikota w jego działaniach antykościelnych. - Jestem politykiem konsekwentnym i od lat mówię to samo - zapewniał Napieralski. Zadeklarował też, że jest przeciwnikiem legalizacji narkotyków.

Szef MSZ, wiceprzewodniczący PO Radosław Sikorski pytał Kowala, dlaczego odszedł z PiS. Kowal odpowiedział, że zdecydował się pójść swoją drogą, ponieważ chciał zrobić coś nowego dla Polski.

Natomiast Fedak szef MSZ zapytał o ocenę koalicji PO-PSL. - Jesteśmy bardziej prospołeczni, Platforma jest bardziej liberalna - odpowiedziała Fedak. Zaznaczyła jednocześnie, że koalicji PO-PSL udało się ustalać wspólne zasady i przeprowadzać wspólne reformy.

Z kolei Kowal pytał Fedak o reformę OFE. Jak ocenił, Polaków interesuje to, co rząd robi z pieniędzmi wpłacanymi do Funduszu. - Zabieracie pieniądze z OFE, w ten sposób łatacie błędy w swojej polityce - zaznaczył. - Pan nie ma pojęcia o systemie emerytalnym - replikowała Fedak. Minister zapewniała, że rząd PO-PSL nie zabrał ludziom pieniędzy, a jednocześnie rozpoczął uczciwą debatę z Polakami na ten temat. Jej zdaniem reforma OFE była "jedynym rozsądnym rozwiązaniem".

O gazie, chuliganach i Zapatero
      Cztery lata stracone i niespełnione obietnice. W tym roku miało być wprowadzone euro, szybki rozwój i dobry klimat dla przedsiębiorców. Niespełnione obietnice.

SLD ma bardzo dobry program pisało go ponad stu ekspertów, znakomitych ludzi. Mamy receptę, wiemy, jak to zrobić. Nie zawiedziemy. Polacy są bardzo mądrzy i bardzo odważni. Dajcie nam szansę, pozwólcie nam wziąć odpowiedzialność, nam się na pewno uda. My ocalimy Polskę i przyspieszymy rozwój. Ja w to głęboko wierzę, proszę o zaufanie.      
Grzegorz Napieralski


W rundzie czwartej powróciły szczegółowe pytania do polityków. Jolanta Fedak musiała odpowiedzieć na pytanie o losy zysku z gazu łupkowego, Paweł Kowal mierzył się z pytaniem o receptę na stadionowe chuligaństwo, Sikorskiego zapytano o to, czy będzie odwołanie od raportu MAK, a Napieralski proszony był o odpowiedź, czy wzoruje się na Jose Luisie Zapatero.

Runda piąta to wystąpienia polityków. Radosław Sikorski przekonywał, że PO przeprowadziła Polskę przez kryzys i zaapelował, by oddawać głos na Platformę Paweł Kowal argumentował, że potrzeba przede wszystkim zmiany w sposobie uprawiania polityki i skończyć trwającą w Sejmie "walkę kogutów". Grzegorz Napieralski mówił, że rząd Tuska nie wywiązał się z danych cztery lata temu obietnic i zawiódł Polaków. - My nie zawiedziemy - mówił. Jolanta Fedak przekonywała natomiast, że dla PSL najważniejszy jest człowiek, a także praca i realna polityka prorodzinna.

KONIEC DEBATY

OSTATNIA DEBATA WYBORCZA W TVN24. Runda 5 - Podsumowanie


20.47 Jolanta Fedak: PSL występuje z hasłem człowiek jest najważniejszy. Możemy opowiadać, że ważne są instytucje finansowe, jak mówili moim poprzednicy, ważne jest dbanie o OFE, ale dla nas człowiek był najważniejszy, jego kondycja, jego praca i realna gospodarka.
      Myślę, że wielu Polaków pomyślało, że nie mogą czekać kolejne cztery lata aż któryś z ambitnych polityków Donald Tusk albo Jarosław Kaczyński zdobędzie więcej niż 50 proc. w Sejmie i będzie mógł samodzielnie rządzić.

Dziś trzeba innego podejścia do polityki. Zaczynamy coś nowego, co jest trudne. Każdy, kto zaczynał pisać książkę, zakładał własny biznes, czy rodzinę, wie, iż jest to trudne. Ale myśmy zaczęli, zaproponowali, ambitny program, program pomocy rodzinie, dziwię się, że minister Fedak go nie akceptuje, ponieważ szczególnie wiejskie rodziny by na nim skorzystały, bo tam jest największe zapóźnienie edukacyjne.      
Paweł Kowal


My dziś bardzo często mówimy o liberalizmie, który chwali rynek, mówiąc o nim jak o człowieku, że rynek jest wrażliwy, napomyka obywateli, że trzeba go uspokajać. Natomiast o ludziach coraz częściej mówimy, że jest zasobem ludzkim, kapitałem, tak jabyśmy czynili z nich przedmioty.

PSL zamierza mówić zupełnie inaczej. Liczy się realna gospodarka, bo w realnej gospodarce tworzą się miejsca pracy i wzrost gospodarczy. To nie rynki finansowe, które dziś rozchwiały światową gospodarkę, które nie mają w niej realnego oparcia i spowodowały ten kryzys, powinny wymagać nadmiernej uwagi polityków. Dziś ludzie powinni być przedmiotem ich zainteresowania.

Dlatego dla PSL ważna jest praca, realna gospodarka, polityka prorodzinna. Ale polityka, która znajdzie finansowanie, która nie będzie patrzyła na to, jak wielkie sumy mogą być tracone na giełdzie obowiązkowo zbieranych podatków. Państwo, które obniża podatki i nie daje żadnych usług, to państwo, które w kryzysie nie okaże solidarności z najbiedniejszymi.

20.45 Grzegorz Napieralski: Miliony Polaków cztery lata temu zaufały Platformie Obywatelskiej, dały szansę Donaldowi Tuskowi, żeby rządził, dały szansę Platformie Obywatelskiej. Okazało się, że są to cztery lata niespełnionych obietnic, stracone cztery lata. Donald Tusk jest mistrzem niespełnionych obietnic. Miały być podatki 3x15, miały być budowane autostrady, miała być nowoczesna, szybka kolej, miało być lepsze wykorzystanie środków z UE, miało być nowoczesne państwo, refundacja in vitro, miała być Karta Praw Podstawowych. Są niespełnione obietnice.
Grzegorz Napieralski z SLD, Paweł Kowal z PJN, Jolanta Fedak z PSL i... czytaj więcej »


Na tym fotelu powinien być Donald Tusk, obiecał to Polakom. Nie ma go. Kolejna niespełniona obietnica Donalda Tuska. Otrzymał szansę i jej nie wykorzystał. Cztery lata stracone i niespełnione obietnice. W tym roku miało być wprowadzone euro, szybki rozwój i dobry klimat dla przedsiębiorców. Niespełnione obietnice.

SLD ma bardzo dobry program, pisało go ponad stu ekspertów, znakomitych ludzi. Mamy receptę, wiemy, jak to zrobić. Nie zawiedziemy. Polacy są bardzo mądrzy i bardzo odważni. Dajcie nam szansę, pozwólcie nam wziąć odpowiedzialność. Nam się na pewno uda. My ocalimy Polskę i przyspieszymy rozwój. Ja w to głęboko wierzę, proszę o zaufanie.

20.43 Paweł Kowal: Myślę, że wielu Polaków pomyślało, że nie mogą czekać kolejne cztery lata, aż któryś z ambitnych polityków Donald Tusk albo Jarosław Kaczyński zdobędzie więcej niż 50 proc. w Sejmie i będzie mógł samodzielnie rządzić.

Dziś trzeba innego podejścia do polityki. Zaczynamy coś nowego, co jest trudne. Każdy, kto zaczynał pisać książkę, zakładał własny biznes, czy rodzinę, wie, iż jest to trudne. Ale myśmy zaczęli, zaproponowali, ambitny program, program pomocy rodzinie. Dziwię się, że minister Fedak go nie akceptuje, ponieważ szczególnie wiejskie rodziny by na nim skorzystały. Tam jest największe zapóźnienie edukacyjne.

Zaproponowaliśmy program ekonomiczny. Początkowo mówiono, że za bardzo marzymy, że Polski na to nie stać, ale program rodzinny pochwalił polityk PO Jarosław Gowin, a program ekonomiczny prof. Gomułka, który był w tym rządzie.

Widać jest wielu ludzi, którzy chcą pójść tą drogą, którzy chcą skończyć walkę kogutów, nie oglądać się na to, co było. Pójść do przodu i ja ich zapraszam. Chodźcie z nami. Polska nie może czekać, Polska potrzebuje powrotu do kategorii polskiej racji stanu w polityce zagranicznej, a to oznacza, że nie wystawia się dwóch drużyn, nie stać nas na nieustanną walkę w sprawach najważniejszych dla przyszłości Polski. Nie możemy obciążać podatkami Polaków, musimy je obniżać. Musimy postawić na przedsiębiorczość, walkę z bezrobociem.

20.42 Radosław Sikorski: Świat stoi na krawędzi drugiej fali kryzysu, strefa euro przechodzi poważne kłopoty. My przez cztery lata w zgodnej, skutecznej koalicji przeprowadziliśmy Polskę przez kryzys, bez recesji, bez spadku produkcji, nasza gospodarka nadal rośnie, budujemy drogi, orliki, sporo udało się osiągnąć.

Chcielibyśmy kontynuować tę misję. Mamy sprawdzoną ekipę, wykonaliśmy plan, dzięki któremu komisarzem do spraw budżetu jest Janusz Lewandowski, a przewodniczącym PE jest Jerzy Buzek. Dziś wszyscy widzą, że są to kluczowe postacie, które pomogą nam wynegocjować co najmniej 300 mld zł na kolejny wieloletni budżet UE, który da nam środki na dokończenie modernizacji Polski.

Chcielibyśmy kontynuować tę misję. Proszę Polaków, aby nam zaufali i aby nie zmieniali ekipy w sytuacji, która jest rozchwiana, w sytuacji wzburzonych fal. My wiemy, jak bezpiecznie przeprowadzić Polskę przez kryzys. I dlatego w imieniu Platformy Obywatelskiej bardzo proszę pójdźcie na wybory, zagłosujcie na naszych kandydatów. Dziękuję za każdy głos.

20:42 Runda piąta. Wystąpienia indywidualne wszystkich kandydatów.

20:41 Koniec rundy czwartej.

OSTATNIA DEBATA WYBORCZA W TVN24. Runda 4 - Pytania szczegółowe


20:40 Sikorski ad vocem: Za czasów Zapatero bezrobocie przekroczyło 20 proc.

20:39 Napieralski: Spoglądam na wielu polityków brytyjskich, hiszpańskich, francuskich. Spoglądałem na premiera Zapatero i wcale się nie wypieram. On po pierwsze był bardzo konsekwentny w trudnych momentach. Powiedział, że nie będzie dyskryminował nikogo za orientację, narodowość czy poglądy. Poza tym podziwiam go za deklarację wyprowadzenia wojsk i umowy ze związkami zawodowymi.

20:38 Pytanie do Napieralskiego: Wzorował się pan na Zapatero, którego odrzucono. Czy nadal jest wzorem dla pana?

20:36 Sikorski: Potrzeba nam mądrej ustawy o podziale zysków z gazu łupkowego. Połączymy politykę środowiskową i energetyczną, by było z korzyścią dla wszystkich. Jeśli chodzi o badanie przyczyn katastrofy, mamy cztery śledztwa, raport Jerzego Millera, uznany za wiarygodny przez ekspertów i media. Wiemy, jakie są przyczyny tego wypadku. Czemu mamy ufać zagranicznym ekspertom, skoro mamy dobrych w Polsce?

20:35 Pytanie do Sikorskiego: Co z odwołaniem się ws. rosyjskiego raportu MAK?

20:34 Fedak ad vocem: Na Węgrzech zlikwidowano OFE, podniesiono też podatki. Źródłem finansowania tamtejszej polityki rodzinnej były właśnie te inicjatywy.

20:32 Kowal: Każdy pieniądz na dziecko to realna inwestycja. Chciałbym iść na stadion z rodziną i mieć pewność, że będę się czuł bezpiecznie. Sytuacja, w której kibice stali się elementem kampanii wyborczej i wielu ludzi było podejrzanych o przestępstwa, jest niedopuszczalna.

20:32 Pytanie do Pawła Kowala: Przemoc na stadionach i ich zaangażowanie w politykę. Jak pan sobie z tym poradzi?

20:30 Fedak: Na razie diagnozujemy, jak będą wyglądały złoża. Zdołamy zrobić takie ustawy, żeby państwo miało zysk z wydobycia gazu łupkowego. Trzeba przede wszystkim zapewnić wydobycie i stworzyć racjonalne przechowanie pieniędzy z gazu, żebyśmy nie doprowadzili do straty tych pieniędzy na giełdzie.



20:30 Runda IV – pytania szczegółowe. Pytanie Piotra Marciniaka do Jolanty Fedak: Czy zysk z wydobycia gazu łupkowego rozpływa się we mgle?

20:29 Koniec rundy trzeciej

OSTATNIA DEBATA WYBORCZA W TVN24. Runda 3 - Pytania wzajemne


20.25 Grzegorz Napieralski: Ja wziąłem to becikowe i pojechałem do biedniej rodziny. Ludzie biedni nie korzystają z becikowego, bo niewiele z niego kupią, wózek kosztuje nawet dwa tysiące, a najtańszy między 900 a 1200 zł, dobre pieluszki jednorazowe kosztują prawie 50 zł za paczkę. To same te 1000 zł wystarczy na kilka paczek pieluszek. My mówimy o mądrej polityce prorodzinnej, która jest dobrze wycelowana w potrzeby obywatela. W polityce rodzinnej chodzi o pomoc nie tylko jak się rodzi dziecko, ale także potem, by rodzice mogli wiedzieć, ze mogą oddać dziecko do żłobka, przedszkola. My mówimy o fachowej edukacji.

20.25 Jolanta Fedank do Grzegorza Napieralskiego: SLD zamierza zlikwidować becikowe dla osób dobrze uposażonych, jak pan panie przewodniczący. A pan wziął becikowe.

20. 25 Jolanta Fedak: Pan ma program, ale nie ma pan pokrycia

20.24 Paweł Kowal: Jeśli pani nie rozumie różnicy między pomocą społeczną a rodzinie to nie porozmawiamy. Nasz program prorodzinny pochwalił nawet premier.

20.24 Jolanta Fedak: To ileu trzeba zwolnić urzędników i czy trzeba zlikwidować pomoc społeczną?

20.22 Paweł Kowal: Jesteśmy jedynym krajem, który nie prowadzi polityki prorodzinnej. Trzeba lepiej podzielić to, co jest. Pieniądze trzeba oddać do dyspozycji rodzin, a nie, żeby się nimi zajmowali urzędnicy. W oficjalnych statystykach na politykę prorodzinną jest niecały 1 proc. PKB, ja się domyślam, że są kłopoty z pieniędzmi, bo połowa idzie na urzędników.

20.21 Jolanta Fedak: Jakie jest źródło pokrycia polityki prorodzinnej PJN?

20:21 Sikorski: nie znam kraju, który byłby całkiem zadowolony ze swojej służby zdrowia. Ale są szpitale, które stanęły na nogi.
      Minister Grabarczyk zbudował więcej dróg niż jakikolwiek minister w rządach SLD, więc proszę sobie nie wycierać ust (...). Zbudowaliśmy więcej dróg niż poprzednich pięciu ministrów razem wziętych. To jest największy plac budowy w Europie. Budujemy więcej niż w 1000-letniej historii Polski.      
Radosław Sikorski
Rolnictwo było tematem kolejnej debaty przedwyborczej w TVN24. Partie... czytaj więcej »


20:19 Kowal ad vocem: Wiem, że jest kłopot z refundowaniem leków na cukrzycę. Jest kłopot z innymi lekami refundowanymi. Nie jest kolorowo. Nawet mój syn ostatnio musiał być hospitalizowany i mimo ciężkiego zapalenia płuc czekał wiele godzin na korytarzu.

20:18 Sikorski: Grabarczyk zbudował najwięcej dróg ze wszystkich ministrów – więcej niż wszystkich poprzednich pięciu ministrów infrastruktury razem wziętych. Więcej niż przez tysiąc lat. Wasze propozycje budżetowe są całkowicie nierealne.

20:17 Napieralski do Sikorskiego: czy pan minister Grabarczyk, który nie poradził sobie z koleją będzie w rządzie? Czy będzie pani Kopacz, która obiecała, że nie będzie kolejek, a jednak są? Pani Radziszewska? Pani Hall?

20:14 Napieralski ad vocem: Żywność zdrożała, parówki, które są podstawowym produktem również. I dzisiaj Polacy zaglądają do portfela i widzą, że mają coraz mniej pieniędzy. Nie dotrzymaliście najważniejszej dla Polaków obietnicy. Paliwo jest powyżej pięciu złotych, inflacja jest coraz większa. Za naszych rządów nie drożała żywność, to są fakty.

20:12 Sikorski: Też mogę pana odpytać z tego, ale Polska dzięki naszej polityce ma jedną z najniższych inflacji, dzisiaj jesteśmy postrzegani jako kraj pożądany w strefie euro, kraj sukcesu gospodarczego, za kraj północny jeśli chodzi o odpowiedzialność za finanse publiczne.

20:12 Napieralski do Sikorskiego: Cztery lata temu Tusk powiedział, że wie, ile kosztuje życie. Czy pan wie, ile kosztuje chleb, parówki, jajka, ryż?

20:10 Fedak: My jesteśmy bardziej prospołeczni, PO jest bardziej liberalna. Na początku wydawałoby się, że to będzie koalicja, która ma kłopoty z porozumieniem. Okazało się, że można ustalać wspólne zasady i uchwalać reformy. Kiedy Rostowski podnosił VAT, powiedzieliśmy, by nie podnosił VAT-u na żywność. Okazało się, że reprezentując tak odległe programy potrafimy ustalić wspólne stanowisko, a to rzadkość w ostatnim dwudziestoleciu.

20:10 Sikorski do Fedak: Jak pani ocenia cztery lata naszej koalicji?
Jak radzić sobie z kryzysem, który "łomocze" do polskich drzwi, czy po... czytaj więcej »


20:07 Paweł Kowal: Znam polityków PiS i to był powód, dla którego zdecydowaliśmy się pójść sami. Podjąłem w swoim sercu decyzję. Polacy mają dzisiaj na kogo głosować. Nie mam czasu, by pisać książki i wspomnienia. Ja objechałem cały kraj, rozmawiałem z Polakami. Powiedziałem im, że jest nowa nadzieja. PO i PiS nie są w stanie ze sobą rozmawiać. To walka kogutów. Ja wyszedłem z PiS, żeby skończyć tę walkę kogutów.

20:06 Sikorski do Kowala: Każdy ma swoją granicę wytrzymałości na obsesję Kaczyńskiego. Dlaczego pan nie wyjaśnił Polakom, dlaczego odszedł pan z PiS?

20:05 Kowal: Nie odpowiedział pan na moje pytanie. Napieralski: Nie jestem za legalizacją.

20:04 Napieralski: Ja nikogo nie naśladuję. Palikot należał do PO i to jej problem. Kiedy zostałem szefem partii, chciałem wprowadzenia standardów europejskich do Polski. Rozdzielenia Kościoła od państwa, aby religii nie było tak dużo w szkole jak dzisiaj, bo dziś jest jej za dużo. Ja o takich standardach mówię i jestem politykiem konsekwentnym, od wielu lat tego nie zmieniam.

20:03 Kowal do Napieralskiego: W pańskich pomysłach są odwołania do Palikota. Czy pan się podpisuje również pod pomysłem legalizacji narkotyków?
      Ten rząd niczego nie zabrał. Zmniejszył strumień pieniędzy do OFE, rozpoczęliśmy uczciwą debatę z Polakami mówiąc, że tworzenie takich struktur jest zabójcze, bo generuje ogromny dług publiczny. Rząd zrobił dobry krok, nie spodziewałam się, że to może rodzić tak wielkie kontrowersje i opór. To było jedyne rozsądne rozwiązanie, wydyskutowane w publicznej dyskusji. Wcześniej nikogo nie interesowało jak funkcjonuje reforma emerytalna.      
Jolanta Fedak


20:02 Fedak: Pan nie ma pojęcia, jak funkcjonuje system emerytalny. Od maja tego roku w portfelach OFE ubyło 15 miliardów. Skąd my uzupełnimy tę różnicę?

20:00 Kowal ad vocem: Polaków interesuje, co się dzieje z ich pieniędzmi, które wpłacają do OFE. Ale umowy powinny być dotrzymywane we wszystkich sprawach, w tym także tych dotyczących emerytur. Zabieracie pieniądze z OFE, z rezerwy demograficznej, łatacie błędy w wydawaniu pieniędzy.

19:59 Fedak: Ten rząd niczego nie zabrał. Zmniejszył strumień pieniędzy do OFE, rozpoczęliśmy uczciwą debatę z Polakami mówiąc, że tworzenie takich struktur jest zabójcze, bo generuje ogromny dług publiczny. Rząd zrobił dobry krok, nie spodziewałam się, że to może rodzić tak wielkie kontrowersje i opór. To było jedyne rozsądne rozwiązanie, wydyskutowane w publicznej dyskusji. Wcześniej nikogo nie interesowało jak funkcjonuje reforma emerytalna.

19:58 Paweł Kowal pyta Fedak: Wasz rząd zabrał pieniądze z OFE. Z drugiej strony zabrał pieniądze z rezerwy demograficznej, a prognozy pokazują, że Polaków będzie coraz mniej. Co mają zrobić Polacy?

19:58 Runda trzecia. Pytania kandydatów do siebie nawzajem.

19:57 Koniec rundy drugiej

OSTATNIA DEBATA WYBORCZA W TVN24. Runda 2 - Pytania szczegółowe
Rozkopanie Polski, chaos na kolei i brak skutecznego projektowania... czytaj więcej »


19.53 Grzegorz Napieralski: Myśmy dobrze to wyliczyli. To państwa budżet jest nierealny.

19.52 Radosław Sikorski: Obiecanki są świetne, tylko trzeba mieć na nie pieniądze.

19.51 Grzegorz Napieralski: Nic nie proponowaliśmy z Lechem Kaczyńskim. Proponowaliśmy lepsze wykorzystanie środków UE. Są propozycje pokazujemy, je w programie

19.49 Radosław Sikorski: Mamy najniższe długi w stosunku do PKB, inni nam zazdroszczą, że w ogóle nie mieliśmy kryzysu. Poradziliśmy sobie lepiej niż Irlandia. Jeśli chodzi o recepty opozycji, to przypominam jaka była recepta na kryzys w orędziu Lecha Kaczyńskiego popieranego przez lewicową opozycję: dosypać pustego pieniądza do gospodarki. To jest nieodpowiedzialne. Jeśli chce się pan ścigać na gruszki na wierzbie, trzeba spojrzeć na pański program. Obietnice eksperci wycenili na 100 mld zł. To nieuczciwe wobec wyborców, skąd pan to weźmie.

19.49 Radosław Sikorski jest pytany o to, czy rząd wie, jak sobie poradzić z drugą falą kryzysu, i czy aby przypadkiem rząd nie ukrywał, iż jest źle, jeśli chodzi o finanse Polski.

19.48 Grzegorz Napieralski: Skoro w gospodarce jest tak dobrze, ze wyprzedzamy inne kraje, to dlaczego mamy taki dług, dlaczego to jest 800 mld zł długu, dlaczego dług na jednego Polaka wynosi 20 tys. zł. Dlaczego mamy tak nierealny budżet? Dlaczego mamy puste obietnice przed wyborami, a zaraz po wyborach politycy PO przepraszają, że trzeba podnieść podatki .

19.48 Paweł Kowal do Jolanty Fedak: - Pani mnie z kimś pomyliła, z tym odbieraniem 700 zł.

19.47 Radosław Sikorski: Przegoniliśmy w PKB Szwecję.
      Nie zgadzam się, że nie trzeba reform. Młodzi ludzie szukają pracy, trzeba odważenie powiedzieć, że dziś jedziemy trabantem za mercedesem. Potrzebujemy nowego startu, ludzie mają dosyć czekania.      
Paweł Kowal
- Debata była ostra, ale rzeczowa. Było sporo rzeczowych argumentów, które... czytaj więcej »


19.47 Jolanta Fedak do Pawła Kowala: Ma pan kompleks wielkiego reformatora. Państwa program jest z Balcerowicza.

19.46 Paweł Kowal: Nie zgadzam się, że nie trzeba reform. Młodzi ludzie szukają pracy, trzeba odważenie powiedzieć, że dziś jedziemy trabantem za mercedesem. Potrzebujemy nowego startu, ludzie mają dosyć czekania.

19.44 Jolanta Fedak: Przeprowadziliśmy skuteczną reformą, spokojnie. W resorcie (pracy i polityki społecznej - red.) przeprowadziliśmy 48 nowelizacji, po to, żeby zakończyć całą reformę. My uchwalaliśmy ustawy od początku, nie tłumaczyliśmy, że ktoś nam przeszkadza. Ale nam nie potrzeba rewolucji, trzeba skorygować to, co zostało wprowadzone po 1990 r.

19.44 Pytanie do Jolanty Fedak o reformę finansową i OFE.

19.40 Radosław Sikorski ripostuje: Donald Tusk nie siedział, nikt nie został oskarżony. Lew Rywin poszedł siedzieć, Donald Tusk zdymisjonował, kiedy pojawił się cień podejrzeń. Ale nikt nie poszedł siedzieć. To pokazuje jak jesteśmy wyczuleni na walkę z korupcją.

19.40 Grzegorz Napieralski: Ten rząd miał większą aferę, hazardową. Były hurtowe dymisje. My mamy konkretny program. Jeśli chodzi o CBA, to wydajemy pieniądze na instytucje polityczne, wiadomo, że agent Tomek hasał za pieniądze podatników. Po likwidacji CBA pieniądze powinny pójść na komendy wojewódzkie, one widzą jak walczyć z przestępczością.

19.40 Pytanie do Grzegorza Napieralskiego: Jakie daje gwarancje, że nie powtórzy się, afera Rywina.

19.40 Początek rundy drugiej - Konkretne pytania do polityków w studiu.

19:40 Koniec rundy pierwszej

OSTATNIA DEBATA WYBORCZA W TVN24. Runda 1 - Pytania do wszystkich


19: 38 Jolanta Fedak: Koalicje wyznaczają wyborcy, to oni dyktują wynik, ale to musi być też logiczne programowo. Ta koalicja, która trwa już cztery lata, to ewenement. Mieliśmy większość przez cztery lata, mieliśmy dużą zdolność do porozumiewania się mimo różnic. Zdaliśmy egzamin. To były cztery lata spokojnych rządów, więc to dobra koalicja. Ale będziemy rozmawiali z wszystkimi. Koalicja z PiS-em jest trudna.
      Wierzę, że Donald Tusk nas ogląda i pytam, dlaczego nie przyszedł na tę ubitą ziemię. Bo musiałby odpowiedzieć na trudne pytania o to, czy Grabarczyk będzie dalej w rządzie, czy pani Hall będzie w rządzie? Tusk nie chce rozliczyć się ze swoich czterech lat i niezrealizowanych obietnic.      


19:36 Grzegorz Napieralski: Dlaczego nie ma tutaj Donalda Tuska, dlaczego zdezerterował? W jakiej roli jest tu dziś Radosław Sikorski? Tusk zerwał umowę między Polakami, którzy czekali na debatę liderów i odpowiedzi na pytania, jak będzie wyglądał rząd, Polska i polska gospodarka. Wierzę, że Donald Tusk nas ogląda i pytam, dlaczego nie przyszedł na tę ubitą ziemię. Bo musiałby odpowiedzieć na trudne pytania o to, czy Grabarczyk będzie dalej w rządzie, czy pani Hall będzie w rządzie? Tusk nie chce rozliczyć się ze swoich czterech lat i niezrealizowanych obietnic.

19:34 Paweł Kowal: Tu powinien siedzieć premier, dlatego jestem trochę zawiedziony. To znamienne, że nie ma premiera Tuska ani Jarosława Kaczyńskiego. Długo siedziałem w Sejmie na granicy między PiS a PO. Tam jest mnóstwo złośliwości. A kiedy decyzje zapadają w takiej atmosferze, nie może być dobrze. Proponujemy szeroką koalicję na wzór Niemiec, w której powinny znaleźć się partie centroprawicowe, które są za niskimi podatkami i pomocą dla rodzin. PJN w takim rozwiązaniu to jedyna siła, która wchodzi do Sejmu i mówi: my jesteśmy w stanie łączyć. Alternatywą jest koalicja centro-lewicowa, w której nie będziemy się czuli bezpiecznie.

19:32 Sikorski: Zobaczymy po wyborach

19:31 Marciniak pyta: Ale czy wyklucza pan koalicję z innymi partiami?

19:30 Radosław Sikorski: Debata o przyszłych koalicjach jest przedwczesna. Poczekajmy do niedzieli. Cztery lata temu uważałem, że PO-PiS był możliwy, ale to się rozjechało w inne rzeczywistości. Wokół Smoleńska tak nakręcono emocje, że Polacy dysponują innymi faktami. To odciąga uwagę od tego, co jest dla Polski najważniejsze. Mam nadzieję, że Polacy docenią pracę komisji Millera i rozliczą tych, którzy epatują spiskowymi teoriami.

19:28 Zaczynamy! Runda pierwsza. Pytanie do wszystkich o przyszłe koalicje i o nieobecnych. Jak skleicie Polskę? - Musi być wielki rów między wami, skoro nie da się posadzić razem wszystkich liderów - mówi prowadzący.

19:27 Piotr Marciniak przedstawia kandydatów. Nie obyło się bez zaskoczeń. Zamiast Donalda Tuska jest Radosław Sikorski, zamiast Waldemara Pawlaka - Jolanta Fedak. Jest za to Grzegorz Napieralski i lider PJN Paweł Kowal. Przed nami pięć rund debaty.

19:18 Wszyscy goście są już w studiu TVN24

Debaty w TVN24

Przedwyborcze debaty w TVN24 można było oglądać od początku września. Podczas nich politycy partii mających swoich reprezentantów w Sejmie przedstawiali swój program i punkt widzenia na służbę zdrowia, politykę zagraniczną, infrastrukturę, rolnictwo i gospodarkę.

Zgodnie z porozumieniem podpisanym przez przedstawicieli czterech partii, cykl kończył pojedynek liderów partii. Nie zjawili się jednak Donald Tusk i Waldemar Pawlak.

Został też zaproszony Jarosław Kaczyński. Wiadomo było jednak, że nie przyjdzie. Politycy PiS - mimo zaproszenia - nie brali udziału również w poprzednich debatach.

Zwycięzcę dzisiejszego starcia, jak zwykle, możecie wytypować za pośrednictwem Kontaktu 24.


Pierwsza debata w TVN24: Służba zdrowia i polityka społeczna

Druga debata w TVN24: Polityka zagraniczna

Trzecia debata w TVN24: Infrastruktura i polityka regionalna

Czwarta debata w TVN24: Rolnictwo

Piąta debata w TVN24: Gospodarka

jk, mac, mkg//mat
Powiadom znajomego
Dodaj do:
"Zbudowaliśmy więcej dróg, niż Polacy przez 1000 lat"http://www.tvn24.pl/-1,1719647,0,1,zbudowalismy-wiecej-drog--niz-polacy-przez-1000-lat,wiadomosc.html
Podyskutuj (286)
06.10.2011 | ~adaPowiem krótko,
nigdy więcej PO.
Pozostałe informacje

"Wbrew interesom państwa". Ostry spór o polska.pl

14:47
 

PISEMNA KŁÓTNIA DWÓCH RESORTÓW

"Wbrew interesom państwa". Ostry spór o polska.pl
Spór między ministerstwami o portal polska.pl. Szef MSZ chciał przejąć kontrolę nad nim, Barbara Kudrycka, minister Nauki i...czytaj dalej »

Eksplozja w składzie złomu. Prawdopodobnie cięli niewybuch

13:59

tvnwarszawa.pl - RANNE DWIE OSOBY

Eksplozja w składzie złomu. Prawdopodobnie cięli niewybuch
Eksplozja w składzie złomu przy ulicy Wóycickiego, najprawdopodobniej podczas próby rozebrania niewybuchu. Dwie ranne osoby...czytaj dalej »
 

Zmęczeni zgodnie z planem. "Jest to wkalkulowane"

14:36
 

PIŁKARZE: CIĘŻEJ NIŻ U LEO BENNHAKKERA

Zmęczeni zgodnie z planem. "Jest to wkalkulowane"
Kadrowicze skarżą się na ciężkie treningi w austriackim Lienz, trenerzy uspokajają. Zmęczenia u piłkarzy się spodziewali. - To...czytaj dalej »
 

"Jeszcze tydzień i bym biegał tyłem". Piłkarze przemęczeni?

13:40

LEWANDOWSKI SKARŻY SIĘ NA TRENINGOWE OBCIĄŻENIA

"Jeszcze tydzień i bym biegał tyłem". Piłkarze przemęczeni?
Na ciężkie treningi na zgrupowaniu w Austrii skarży się as naszej reprezentacji Robert Lewandowski. - Jakbym jeszcze tydzień...czytaj dalej »
 
12:38

OBRANIAK ODPOWIADA TOMASZEWSKIEMU

"Szkoda czasu. Czuję się Polakiem"

"Szkoda czasu. Czuję się Polakiem"

Słowa Jana Tomaszewskiego o "kadrze hańby", w dodatku z importu, nie robią wrażenia na Ludoviku Obraniaku. - W ogóle sie tym nie...czytaj dalej »
 

Euro w komunikacji: objazdy, nowe linie i metro całą dobę

12:37

tvnwarszawa.pl - ZTM PRZEDSTAWIA LISTĘ ZMIAN

Euro w komunikacji: objazdy, nowe linie i metro całą dobę
Dodatkowe linie autobusowe i tramwajowe, metro przez całą dobę, nowa pętla nocnych - to tylko część zmian w komunikacji miejskiej...czytaj dalej »
 

Kaczyński: Nie mam nic przeciwko Rosjanom w Bristolu

12:22

PREZES PIS NIE ROZUMIE, CZEGO OBAWIA SIĘ MINISTER SPORTU

Kaczyński: Nie mam nic przeciwko Rosjanom w Bristolu
Nie mam nic przeciwko temu, żeby rosyjska reprezentacja mieszkała w Bristolu - oświadczył Jarosław Kaczyński. Prezes PiS nie...czytaj dalej »
 

800 tys. kibiców w stolicy. Gdzie się zmieszczą?

11:45

POLSKA I ŚWIAT

800 tys. kibiców w stolicy. Gdzie się zmieszczą?
W czasie turnieju Euro 2012 do stolicy Polski przyjechać może nawet 800 tysięcy kibiców. Czy Warszawa wytrzyma ten najazd i gdzie...czytaj dalej »
 

Zgrzyty przed spotkaniem prezydenta z szefem "S"

14:58
 

"TO JEST PRZEJAW ZŁEJ WOLI"

Zgrzyty przed spotkaniem prezydenta z szefem "S"
Jeszcze nie doszło do spotkania prezydenta z szefem "Solidarności", a już pojawiły się zgrzyty. Poszło o to, kto zabiegał o...czytaj dalej »
 
14:20
 

NIE BĘDZIE PROTESTU PODCZAS MISTRZOSTW

Zatrzymają pociągi? Decyzja po Euro

Zatrzymają pociągi? Decyzja po Euro

Związkowcy rozważają protest na kolei. Ich zdaniem to jedyny sposób, by wymusić na rządzących decyzje poprawiające ich...czytaj dalej »
 
13:24

NA ODCINKU KONOTOPA-STRYKÓW PRACA WRE

Rowerem przez A2. "Jest ogromna presja"

Rowerem przez A2. "Jest ogromna presja"

Jeszcze nie wszystko jest gotowe, ale praca wre. Mowa o odcinku A2 z Konotopy do Strykowa, który na rowerze, w siedem godzin...czytaj dalej »
 

Tajemnicze względy techniczne. Premier wymyka się ze szczytu

11:24

CO ZMUSIŁO TUSKA DO WCZEŚNIEJSZEGO WYLOTU?

Tajemnicze względy techniczne. Premier wymyka się ze szczytu
Premier Donald Tusk wymknął się w środę przed końcem szczytu w Brukseli i odleciał do Polski. Dlaczego nie został do końca...czytaj dalej »
 

Mnożą się oskarżenia przeciwko Facebookowi

09:25

BANKI NIE POINFORMOWAŁY O RYZYKU?

Mnożą się oskarżenia przeciwko Facebookowi
Mnożą się oskarżenia pod adresem Facebooka i banków, które wprowadziły go na giełdę. Inwestorzy skarżą się, że informacje o...czytaj dalej »
 
10:37

"ZŁAMANO BARDZO WAŻNY PRZEPIS"

Gimnazjaliści powtórzą egzamin, dyrektorka straci pracę

Gimnazjaliści powtórzą egzamin, dyrektorka straci pracę

Dyrektorka miejskiego gimnazjum w Głownie, którego 125 uczniów jeszcze raz będzie musiało na początku czerwca pisać test...czytaj dalej »
 

"Możemy sobie w ogóle darować tę brzozę"

09:00

EKSPERT MACIEREWICZA O USTALENIACH WS. SMOLEŃSKA

"Możemy sobie w ogóle darować tę brzozę"
Przyczyną katastrofy smoleńskiej nie mogło być zderzenie samolotu z brzozą - powtórzył w programie "Jeden na Jeden" w TVN24 swoje...czytaj dalej »
 
14:12

DZIĘKI STABILNEMU RYNKOWI PRACY

Niemcy coraz bogatsi. Mimo kryzysu

Niemcy coraz bogatsi. Mimo kryzysu

Mimo szalejącego od kilku lat w Europie kryzysu Niemcy stają się coraz bogatsi. W ubiegłym roku prywatny majątek obywateli RFN...czytaj dalej »
 

Skoczył z 609 metrów bez spadochronu. Jest cały i zdrów

13:39

WYLĄDOWAŁ NA KARTONACH

Skoczył z 609 metrów bez spadochronu. Jest cały i zdrów
Kaskader Gary Connery skoczył z wysokości ponad 600 metrów. Bez spadochronu. Wylądował bezpiecznie w gigantycznej stercie...czytaj dalej »
 

Fabryka przejechała 60 metrów

12:07

tvnmeteo.pl - PRZENOSINY 6200 TON

Fabryka przejechała 60 metrów
Dwudniowa podróż 122-letniej szwajcarskiej fabryki dobiegła końca. W środę ważący 6200 ton zabytek, jeden z symboli Zurychu,...czytaj dalej »
 
12:04

GINA RINEHART MA 28,2 MLD DOLARÓW

To najbogatsza kobieta na świecie

To najbogatsza kobieta na świecie

Najbogatszą kobietą na świecie jest Australijka Gina Rinehart - wynika z corocznej listy magazynu BRW. Może ona pochwalić się...czytaj dalej »
 

Sportowy Mercedes za milion rozbity w stolicy

23-05-2012

tvnwarszawa.pl - NIKOMU NIC SIĘ NIE STAŁO

Sportowy Mercedes za milion rozbity w stolicy
- Wart około miliona złotych Mercedes SLS AMG zderzył się z fordem na skrzyżowaniu ulic Sobieskiego i Beethovena - relacjonuje...czytaj dalej »
 
Informacje dnia
Najnowsze
tc1_tabbar_01
Najważniejsze
tc0_tabbar_01
Najpopularniejsze
tc2_tabbar_01
Sport
czytaj więcej z kategorii: sport »
Biznes
Kursy walut  
USD/PLN0.0000-
EUR/PLN0.0000-
CHF/PLN0.0000-
EUR/USD0.0000-
Notowania
mWIG402267.37-0.19%
WIG37255.7+0.07%
WIG202060.99+0.19%
czytaj więcej z kategorii: biznes »
XTB
Dane dostarcza www.xtb.pl
Świat
Polska
czytaj więcej z kategorii: polska »
Meteo
Kultura
czytaj więcej z kategorii: kultura »
Michałki
Magazyny

FAKTY PO FAKTACH

„Fakty po Faktach” to program publicystyczny autorstwa prowadzących główne...
czytaj dalej »

KROPKA NAD I

„Kropka nad i” to autorski program Moniki Olejnik, w którym dziennikarka...
czytaj dalej »

POLSKA I ŚWIAT

Polska i Świat to codzienny autorski program informacyjny, podsumowujący najważniejsze...
czytaj dalej »

FAKTY LUDZIE PIENIĄDZE

Program, którego pomysłodawcą jest Roman Młodkowski, prowadzi Rafał Wojda.
czytaj dalej »

PROSTO Z POLSKI

Program poświęcony sprawom i problemom, którymi Polacy żyją na co dzień. Autorzy...
czytaj dalej »

JEDEN NA JEDEN

"Jeden na jeden" to autorski program Bogdana Rymanowskiego.

Dziennikarz...
czytaj dalej »

SUKCES PISANY SZMINKĄ

Program o tematyce biznesowej skierowany do kobiet, które realizują się zawodowo na...
czytaj dalej »

INNY PUNKT WIDZENIA

Program Grzegorza Miecugowa, w którym autor rozmawia z czołowymi postaciami świata nauki...
czytaj dalej »

SZKŁO KONTAKTOWE

Program, w którym w luźnej i żartobliwej formie komentowane są wydarzenia dnia.
czytaj dalej »